جنگ یمن تمام شد



 عبدالعزیز البکیر وزیر مشاور دولت نجات ملی یمن از آمادگی امارات برای صلح با صنعا پرده برداشت

  

به گزارش صبح ساحل، وی تصریح کرد که امارات تیم مذاکره کننده خود را برای مذاکرات مستقیم با صنعا جهت برقراری صلح آماده می کند.

این مقام دولت نجات ملی یمن در ادامه تاکید کرد: جنگ به رهبری سعودی علیه یمن به پایان رسیده است و درباره موضوعات انسانی و تحویل حقوق توافق به عمل آمده است و به زودی تمدید آتش بس اعلام خواهد شد.

وزیر مشاور در دولت نجات ملی یمن از آمادگی صنعا برای برقراری صلح با رعایت حفظ اصول و حقوق ملت یمن خبر داد.

این در حالی است که پیش از این هم محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن اعلام کرده بود که منطقه به ازسرگیری روابط طبیعی میان کشورهای آن نیاز دارد.

امارات تاکنون واکنشی در این زمینه نداشته است.

تبعات این جنگ چه بود؟

صبح ششم فروردین ۱۳۹۴ جنگنده‌های سعودی شروع به بمباران صنعاء و مناطق دیگر یمن تحت عملیات موسوم به «عاصفة الحزم» (توفان قاطعیت) کرده و همزمان محاصره کامل دریایی، زمینی و هوایی نیز آغاز شد. شش سال کامل از آن روز می‌گذرد و وارد هفتمین سال می شد .جنگی که برای هردو طرف پرهزینه بود .

سازمان ملل متحد سال در مرداد ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی یمن در پی جنگ ائتلاف متجاوز عربستان سعودی و امارات علیه این کشور که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده، ۲۰ سال به عقب بازگشته است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل (مستقر در ژنو) در ۲۷ فوریه (نهم اسفند ۱۳۹۹) در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای آغاز جنگ ۱۸۴۰۰ غیر نظامی کشته شده‌اند.

از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن تا پایان ژانویه ۲۰۲۱، ۶ هزار و ۱۹۰ زن و کودک یمنی جان خود را از دست داده‌اند و ۶ هزار و ۸۹۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند. علاوه بر این، بر اساس میانگین از هر هزار تولدی که در یمن صورت می‌گیرد، ۲۷ نوزاد مرده به دنیا می‌آیند.

از سویی دیگر هم صرفا در یک مورد در حمله پهپادی ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ به تأسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» برای حداقل چهار هفته نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شد. دهها بار تأسیسات نفتی عربستان در جنوب این کشور هدف قرار گرفته که هر بار خسارات سنگینی به روند تولید نفت به عنوان ستون فقرات اقتصاد سعودی وارد آمده است.

حملات موشکی و پهپادی علاوه بر خسارت‌های مستقیم اقتصادی، بار مالی گسترده‌ای نیز روی دست سعودی‌ها برای مقابله با این حملات و تقویت پدافند هوایی خود گذاشته است. به عنوان مثال برای هدف قرار دادن هر پهپاد و موشک چند هزار دلاری باید سه موشک پاتریوت که قیمت هر کدام حداقل سه میلیون دلار است شلیک شود. حال حساب کنید که تاکنون صدها موشک و پهپاد به سمت عربستان شلیک شده است

  

پیشنهاد ایران به نماینده سازمان ملل برای صلح در یمن

️امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار هانس گروندبرگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با ایشان، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه حل و فصل سیاسی بحران یمن را مورد تاکید قرار داد.
️وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام حمایت از استمرار آتش بس، لغو محاصره انسانی و حل و فصل سیاسی بحران یمن مبتنی بر توجه به موضوعات انسانی و در چارچوب گفتگوهای یمنی – یمنی، پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از هرگونه گفتگو که به تامین صلح و ثبات در یمن کمک کند و همچنین تلاشهای دبیر کل سازمان ملل متحد و اعزام نماینده ویژه برای پیگیری موضوع را اعلام کرد.
️هانس گروندبرگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران از تلاشهای سازمان ملل متحد در زمینه صلح در یمن را خواستار شد و تاکید کرد سازمان ملل متحد در تمرکز بر راه حل سیاسی برای حل بحران یمن جدیت دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها