نگاهی به خلیج تایمز

وزیر امور خارجه ایالات متحده برای پایداری روابط دوجانبه از عربستان سعودی بازدید می کند



نویسنده: عدنان نگاری
 
بلینکن و محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی، در مورد گسترش همکاری‌های اقتصادی به ویژه در زمینه های انرژی پاک و فناوری گفتگو کردند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از سال‌ها اختلافات عمیق در مورد موضوعاتی از ایران و امنیت منطقه گرفته تا قیمت نفت، روز سه‌شنبه در مأموریتی برای تثبیت روابط واشنگتن با ریاض وارد عربستان سعودی شد. بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، بلینکن با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی ملاقات کرد و آنها درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی، به ویژه در زمینه‌های انرژی پاک و فناوری گفت و گو کردند. بلینکن همچنین قرار بود در جریان سفر خود به ریاض، پایتخت و شهر ساحلی جده، در دومین سفر اخیر واشنگتن در سطح عالی، با سایر مقامات ارشد سعودی نیز دیدار کند. دیدار دیپلمات ارشد آمریکایی در 6 و 8 ژوئن از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان، چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ریاض قول داد تولید نفت را کاهش دهد، اقدامی که احتمالاً به تنش در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی می‌افزاید. اهداف این سفر شامل بازیابی نفوذ ریاض بر قیمت نفت، جلوگیری از نفوذ چین و روسیه در منطقه و تقویت امیدها برای عادی سازی نهایی روابط عربستان و اسرائیل است. بلینکن روز دوشنبه در سخنانی در یک گروه لابی طرفدار اسرائیل، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، گفت که واشنگتن در حمایت از عادی سازی روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان سعودی نفع واقعی امنیت ملی دارد، اما هشدار داد که این امر به سرعت اتفاق نخواهد افتاد. ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد اندیشکده مستقر در واشنگتن، بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD) گفت که دلسرد کردن روابط نزدیکتر عربستان و چین احتمالاً مهمترین عنصر دیدار بلینکن است. گلدبرگ گفت: «بلینکن باید توضیح دهد که چرا منافع چین با عربستان سعودی همسو نیست و چرا روابط نزدیکتر به روشی استراتژیک مانع روابط نزدیکتر با واشنگتن می‌شود.» 
 
 
 
بازگشایی سفارت ایران در عربستان
  نگاهی به عرب نیوز
به نقل از العربیه، سفارت ایران در ریاض پایتخت عربستان سعودی بازگشایی شد. هر دو کشور توافق کردند که به شکاف دیپلماتیک تحت توافقی با میانجیگری چین در ماه مارس پایان دهند. علیرضا بیگدلی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم تشییع پرچم جمهوری اسلامی ایران گفت:« ما امروز را روز مهمی در روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان می‌دانیم.» وی افزود:«همکاری دو کشور در حال ورود به دوره جدیدی است.» ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت:«سفارت ایران در ریاض، سرکنسولگری کشورمان در جده و دفتر ما در سازمان همکاری اسلامی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه رسما بازگشایی می‌شود.»
 
 
 
کابینه عربستان از توافق اوپک پلاس برای تثبیت بازارهای نفت حمایت کرد
 نگاهی به عرب نیوز
وزرای عربستان سعودی از توافق نفتی این هفته بین کشورهای صادرکننده حمایت کردند و از کاهش تولید داوطلبانه این کشور حمایت کردند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش مانند روسیه موسوم به اوپک پلاس روز یکشنبه اعلام کردند تولید نفت را در سال 2024 محدود می کنند. عربستان سعودی اعلام کرد با هماهنگی برخی از کشورهای شرکت کننده در توافق اوپک پلاس، کاهش داوطلبانه 500 هزار بشکه در روز خود را تا پایان دسامبر 2024 تمدید خواهد کرد. وزارت انرژی عربستان همچنین از کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز برای ماه جولای خبر داد که می‌تواند بیشتر تمدید شود. این بدان معناست که تولید این کشور به 9 میلیون بشکه در روز می رسد و کل کاهش داوطلبانه آن در ماه جولای 1.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در دفاع از تصمیمات اتخاذ شده توسط ائتلاف تولیدکنندگان نفت، بر لزوم «اعتماد به اوپک پلاس» تاکید کرد که او آن را «موثرترین سازمان بین المللی» توصیف کرد که برای بازگرداندن ثبات بازار تلاش می کند و در ادامه افزود این فقط حساسیت ما بود، اگر بخواهیم بگوییم، که محیط به اندازه کافی اجازه نمی دهد اعتماد به نفس وجود داشته باشد. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها