بررسی علت کمبود مرغ در سطح شهر بندرعباس؛

مشکل به زودی رفع مــی‌شود



عدم رعایت نرخ مصوب و صادرات بین استانی علت کمبود مرغ در فصول گرم سال در استان هرمزگان است. علی جامعی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی در خصوص مشکل کمبود مرغ گرم در استان گفت: «پیک کمبود چند ماهه در استان هرمزگان به دلیل گرمی هوا وجود دارد و با واردات 120 تن مرغ از کشتارگاه‎های استان به زودی رفع خواهد شد؛ همچنین 58 تن از آن امروز در شهر بندرعباس توزیع می‌شود».
   
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی در مورد علت این کمبودها گفت: «در فصول گرم سال به طور میانگین هرساله در ماه‌های تیر و مرداد استان هرمزگان با کمبود مرغ رو به رو می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل این کمبودها نیز قیمت مرغ در این استان است. طبق مصوبات قیمت مرغ که اتحادیه مرغداران ملزم به رعایت آن هستند در استان‌های همسایه نادیده گرفته می‌شود و به همین دلیل قیمت مرغ در استان هرمزگان به نسبت استان‌های هم‌جوار پایین‌تر است. معمولاً واردات مرغ به استان هرمزگان در فصل‌های گرم سال کمتر انجام می‌شود و از طرفی تولیدکنندگان هرمزگانی چون قیمت مرغ در استان‌های همسایه گران‌تر است اقدام به صادر کردن مرغ تولیدی خود با سود بیشتر به دیگر استان‌ها می‌کنند. علی جامعی از روند صادرات مرغ بین استان‌ها گفت: «بارها مشاهده‌شده که مرغ استان هرمزگان به شهرهایی مثل داراب، جهرم فرستاده می‌شود و قانونی برای منع صادرات بین استانی وجود ندارد بااین‌وجود حوزه بازرسی در خصوص صادرات مرغ به دیگر استان‌ها نظارت می‌کند اما به دلیل رعایت نکردن قیمت‌ها تولیدکنندگان مایل به فروش مرغ در خارج از استان هستند.اگر سایر استان‌های هم‌جوار قیمت مرغ مصوب که 86 تومان است را رعایت می‌کردند دلیلی برای خارج شدن مرغ از استان نبود. از طرفی دیگر تولیدکنندگان توقع دارند مرغ گران‌تر از قیمت مصوب فروخته شود که عملاً این کار ممکن نیست و یکی از عمده مشکلات کمبود مرغ در بازار استان در حال حاضر این دلایل هستند. 
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی: «با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای جبران کمبود مرغ سامانه‌ی ثبت سفارش مرغ منجمد بازشده و 8 تن مرغ منجمد بعدازظهر امروز در محدوده‌ی بازار روز، چهارراه نخل، سیدمظفر، نیایش و دو هزار توزیع خواهد شد».
در بازه‌ی زمانی چهار روز آینده شهروندان احتمالاً با کمبود محدود مرغ در برخی از نقاط استان مواجه شوند اما بعد ازآن با افزایش نوبت کشتار و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده مرغ موردنیاز روانه بازار می‌شود تا مردم کمبودی احساس نکنند.
 وی در پایان گفت: «120 تن مرغ امروز از کشتارگاه‎های استان واردشده که 58 تن از آن وارد شهر بندرعباس شده است؛ روند تولید مرغ در جهاد کشاورزی مشکلی ندارد اما خروج مرغ از استان به دلیل قیمت و منافع مالی با کمبود مواجه می‌شود. اتحادیه و صنف باید مرغداران را موظف کنند مرغ را خارج از استان نفروشند و تنها به فکر منافع خود نباشند».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها