واکنش‌ها به تصویر منتشرشده از کارکنان یک پلتفرم عرضه کتاب؛

از قطع همکاری ناشران تا مسدودشدن طاقچه


نویسنده: معصومه نعمتی

پس از حواشی و واکنش‌ها به انتشار عکسی منسوب به کارکنان اپلیکیشن عرضه کتاب «طاقچه»، که با تحریم برخی ناشران مذهبی، سازمان‌ها و انتقاد وزیر ارشاد همراه شد، این پلتفرم با انتشار اطلاعیه‌ای سعی در توضیح ماجرا برای روشن‌شدن افکار عمومی و پایان دادن به حواشی کرد. اما اطلاعیه ۳ بندی «طاقچه» نیز افاقه نکرد تا گمانه‌زنی‌ها درباره جلوگیری از فعالیت این پلتفرم بیش از پیش قوت‌گیرد. پس از آن مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این سکوی ارائه‌دهنده کتاب‌های دیجیتال، از وزارت ارشاد مجوز ندارد. به دنبال این اطلاعیه، سایت طاقچه از دسترس خارج شد.

 

واکنش‌ها به تصویر منتشرشده از کارکنان طاقچه؛ از قطع همکاری ناشران تا خط و نشان دستیار قالیباف

در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۲، تصویری از برخی کارکنان طاقچه در فضای مجازی منتشر شد که پیش از آن در صفحه شخصی لینکدین یکی از کارمندان سابق این مجموعه انتشار یافته بود و مربوط به مراسم خداحافظی او از محل کار خود بود. این تصاویر، واکنش‌ها و انتقادات بسیاری را در پی داشت. به دنبال آن، تعدادی از ناشران که عمدتا در حوزه کتاب‌های مذهبی و آئینی فعالیت می‌کنند، خواستار ارائه توضیح شفاف از طرف مدیران این مجموعه یا توقف همکاری خود با این فروشگاه اینترنتی شدند.

خانه کتاب و ادبیات ایران، بنیاد سینمایی فارابی و چندین نشریه کشور، نظیر امیرکبیر، انتشارات دانشگاه تهران، شهید کاظمی، سوره مهر، راه یار، انتشارات معارف، نشر کتابستان، انتشارات انقلاب اسلامی، روایت فتح، نشر هاجر، پژوهشکده باقرالعلوم، انتشارات عهد مانا، انتشارات صریر، انتشارات صاد، شهرستان ادب، مکتب حاج قاسم، انتشارات لیلةالقدر، انتشارات تلاوت آرامش، انتشارات سمت، انتشارات سپاس، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، مرکز اسناد دفاع مقدس، نشر شاهد، نشر طلایی، انتشارات جمال و ... با انتشار نامه‌هایی به صف تحریم‌کنندگان اپلیکشن طاقچه پیوستند.

در ادامه واکنش‌ها به این موضوع، «میزان»، خبرگزاری قوه قضائیه هم نوشت: در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی درخصوص عدم رعایت حجاب از سوی کارمندان خانم شرکت طاقچه در محیط کار، در این رابطه پرونده قضایی تشکیل شد.

در همین زمینه، «محمد سعید احدیان» دستیار قالیباف در توئیتی نوشته بود: «ماجرای طاقچه نشان داد نه میتوان در قبال هنجارشکنی سکوت کرد و نه در مواجهه صورت گرفته بازدارنده بود اما مطمئن باشید در صورت نهایی شدن لایحه جدید حجاب، حکم جریمه ۲ ماه سود کاملا بازدارنده است تازه این برای بار اول است چه برسد به تکرار».

در پاسخ به او «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی نوشت: «می گویند با فرض غلط به هر نتیجه ای می توان رسید. تا آنجا که اطلاع دارم مجموعه طاقچه هنوز به سود نرسیده و ضررده است».

 

توضیح طاقچه درباره عکس منتشرشده در فضای مجازی

طاقچه در اطلاعیهای ۳ بندی در این راستا توضیحاتی را برای تسکین افکار عمومی منتشر کرد.

۱. این عکس بیش از یک ماه پیش گرفته و همان زمان در حسابی شخصی منتشر شده است. تصویر یادشده پس از خداحافظی یکی از همکاران، مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ‌یک از حساب‌های رسمی طاقچه انتشار نیافته است.

۲. طاقچه پلتفرمی برای دسترسی به انواع کتاب‌های صوتی، الکترونیکی و چاپی است که مانند تمام کسب‌وکارها در چارچوب قوانین کشور فعالیت می‌کند. این شرکت در حدود یک دهه فعالیت خود در زمینه کتاب کوشیده است متناسب با تمام سلیقه‌ها، انواع کتاب‌ها را در دسترس مخاطبان بگذارد. این‌که طاقچه توانسته است سهم مهمی در افزایش سرانه مطالعه کشور داشته باشد، به‌خاطر تلاش‌های بی‌وقفه همکاران توانمند خود بوده است.

۳. در پی حاشیه‌های ایجادشده، بعضی ناشران، خارج از چارچوب قراردادی که با طاقچه دارند، خواستار فسخ آن شده‌اند. طاقچه ضمن پذیرش این درخواست، فرایند فسخ را در دستور کار قرار داده است.

 

طاقچه از دسترس خارج شد

اما امروز، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از ممانعت فعالیت طاقچه به دلیل اینکه تاکنون اقدام به دریافت مجوزهای قانونی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نکرده است، خبرداد. این مرکز در اطلاعیه خود با اشاره به ماده ۲ قانون نحوه مجازات اشخاص که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند (مصوب سال ۱۳۸۶)، تصریح کرد که همه سکو‌های ارائه‌دهنده محتوا‌های فرهنگی مکلف به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و به دلیل اینکه سکوی ارائه‌دهنده کتاب‌های دیجیتال «طاقچه» تا کنون اقدام به دریافت مجوز‌های قانونی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه نکرده، از فعالیت آن ممانعت به عمل می‌آورد. همزمان با این اطلاعیه، سایت پلتفرم «طاقچه» از دسترس خارج شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها