اتحاد باغداران و اصلاح زنجیره توزیع، راه‌حل معضل بازار لیموترش؛

تشکلی برای حذف دلال



لیموترش، طلای سبز بهشت جنوب که این روزها، روزهای پایانی برداشت آن از سطح باغات شهرستان‌های رودان و میناب است، در حدود دو ماه  بازار محصولات کشاورزی استان را تحت‌الشعاع قرار داده است. این چاشنی پرطرفدار و پرخاصیت که از اواسط خرداد برداشت آن آغازشده و تا اواسط شهریور ادامه دارد، دستخوش نوسانات و تغییرات قیمت است. نرخ این محصول  هرساله موجب گلایه‌مندی و نارضایتی  باغداران و کشاورزان می‌شود. آن‌ها بهای پایین و سود ناچیز را ناشی از نرخ گذاری های  واسطه گران  و همچنین کارکرد نامطلوب و سرگردانی  تشکلات صنفی و دست‌اندرکاران در بحث قیمت‌گذاری می‌دانند که حتی قیمت فروش این محصول هزینه‌های تولید را جبران نمی‌کند. رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان دلیل اختلاف قیمت را در نبود یک شبکه مستمر توزیع لیموترش دانسته و معتقد است که لیمو کاران برای حل این مشکل باید متحد شده و شبکه توزیع و همچنین فروش را به دست‌گیرند. تشکلی که بازوی قوی برای لیمو کاران این شهرستان باشد.

 

عباس مویدی در نشستی با خبرنگاران با تأکید بر اینکه لیموترش جزو کالای اساسی نیست که دولت به این موضوع  ورود کند و با اعتبارات خاصی آن را  از باغدار خریداری نماید عنوان کرد: دولت باید هزینه کالای اساسی مانند گندم را تأمین کند. برای اولین بار9 میلیون تن گندم از کشاورز خریداری کردیم که به سمت خودکفایی گندم برویم،  نمی‌شود که پول گندم را برای خرید لیمو بدهیم، باید برای اعتبارات تخصیص‌یافته به این سازمان مدیریت کنیم. وی بابیان اینکه  لیموترش تابع عرضه و تقاضا است و قیمت دستوری نمی‌تواند بازار را کنترل کند و قیمت‌ها را بازار معین می‌کند گفت: دولت به‌عنوان یک خریدار و فروشنده وارد عرصه نمی‌شود بلکه تنظیم‌کننده و سیاست‌گذار است و نقش حمایتی  و مشاوره‌ای دارد. 
 
 ورود دولت بعد از افت قیمت لیموترش
مویدی در رابطه با ورود دولت بعد از افت قیمت لیموترش اظهار داشت: پس از اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید محصول لیموترش باغداران، ابلاغیه این وزارتخانه برای خرید توافقی نیز صادر و خرید لیموترش به قیمت هر کیلو 10 هزار تومان در رودان و میناب آغاز شد، ولی باغداران در مراحل اولیه استقبال مناسبی نکرده‌اند،آن‌ها اختیار محصولاتشان رادارند نمی‌توانیم به‌زور از آن‌ها  خریداری کنیم . 
وی از تولید  لیموترش بدون بازار هدف سخن گفت و ادامه داد: باغدارانی هستند که بدون بازار هدف هکتارها لیموترش کاشت  می‌کنند و که در توزیع و فروش آن دچار مشکل می‌شوند، طبیعی است با وجود افزایش هزینه‌ها شاهد افزایش قیمت این محصول به‌نحوی‌که عایدی برای باغدار نداشته باشد، نباشیم مسلم است که وقتی معیاری در توزیع نباشد عرضه از تقاضا بیشتر می‌شود. 
 
باغداران صدای واحدی ندارند 
رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان یادآور شد که حداقل 6 هزار نفر در کاشت و برداشت  لیمو فعال هستند و باید نماینده‌ای به‌عنوان شرکت تعاونی و یا تشکل  از سوی آن‌ها انتخاب و برای بررسی معضل اختلاف قیمت وارد عمل شوند. 
مویدی گفت: رودان قطب لیموترش کشور است ولی فاقد اتاق اصناف است درحالی‌که همه شهرستان‌های استان  دارای  اتاق اصناف و تشکل  هستند.
وی تنها راه‌حل مشکل لیمو کاران  را تأسیس تشکل و اصلاح زنجیره توزیع  دانست و تأکید کرد که باغداران شهرستان رودان برای به دست گرفتن مدیریت شبکه توزیع و قیمت‌گذاری و بازاریابی  می‌بایست  متحد و همدل بوده و با تشکیل  تشکل در این مسیر گام بردارند . این بهترین گزینه برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر آن‌هاست، چراکه چنین تعاونی و یا انجمنی می‌تواند از آنان حمایت کند. به گفته مویدی،  همچنین چند نفر از باغداران خُرد می‌توانند باهم هماهنگ شده و یک نفر از بین خود را مسئول فروش قرار داده تا ضرر و زیان نکنند و یا از مقررات قانونی کمک گرفته و صندوق حمایت از بخش کشاورزی تشکیل دهند.
رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای فروش خوب را  تولید محصول باکیفیت و بسته‌بندی مناسب و درجه‌بندی آن ذکر کرد که  محصول بایستی تازه چین و تولید سال جاری و عاری از هرگونه مواد خارجی ازجمله شاخ و برگ، سنگ و کلوخ و سایر مرکبات و هرگونه له‌شدگی، پوسیدگی، پلاسیدگی، بیماری و آفت باشد.
وی به رعایت الگوی کشت و کاشت اقلام تجاری اشاره کرد که  باید مدنظر باغداران باشد تا نتیجه  بهتری از دست رنجشان عایدشان شود.
 

بازه زمانی کوتاه عرضه لیمو دلیل  افت  قیمت لیمو

مویدی  یکی از دلایل افت بهای لیمو در بازار را بازه زمانی کوتاه عرضه لیمو به بازار عنوان کرد و گفت: بازار کشش این میزان از عرضه را در مدت‌زمان کوتاه ندارد و به همین خاطر قیمت لیمو در بازار افت می‌کند و چون در حوزه تولید  صنایع تبدیلی و بسته‌بندی نیز اقدام چندانی صورت نگرفته، این محصول به گونه فله‌ای وارد بازار می‌شود و خود قیمتش را می‌شکند. وی به عدم مدیریت بعضی از باغداران اشاره‌ای داشت و گفت:در استان رکورد تولید ۶۰ تن داشته ایم متوسط برداشت در استان بالای  ۳۰ است و اگرکشاورزی  نتواند بالای متوسط برداشت داشته باشد بابد ببینیم مشکل چیست کشاورزان با مراجعه به کلینک ها ی تخصصی یا مراکز جهاد کشاورزی نسبت به بهبود عملکرد خود مراجعه کنند و مشاوره بگیرند ، مویدی به خدمات دولت در واگذاری زمین ،آبیاری تحت‌فشار ، نهال یارانه  ، اختصاص وام به‌لیمو کاران نیز پرداخت.
 
 
 کارخانه‌های آب‌لیمو بدون لیمو 
مویدی از خبرنگاران خواست از کارخانه‌های آب‌لیمو گزارش تهیه کنند. وی افزود: متأسفانه کارخانه‌های آب‌لیمو نیز از لیمو استفاده نمی‌کنند و اغلب دست به محصولات شیمیایی می‌برند و اسیدسیتریک را با اسانس لیمو مخلوط و آن را به‌جای آب‌لیمو به مردم می‌فروشند.وی به حذف اعتبارات آموزشی سازمان  جهاد کشاورزی استان هرمزگان  گریزی زد و گفت: سازمان برنامه‌وبودجه در استان هرمزگانی مدتی است که   اعتبارات حوزه آموزش  قطع کرده است، آموزش را  جزء لاینفک این سازمان ویکی از مطالبات کشاورزان است اما باوجود عدم اعتبار، همچنان مشغول آموزش کشاورز و باغدار و... هستیم. 
 
رودان فاقد اتاق اصناف 
مدیر جهاد کشاورزی رودان در این نشست  با اشاره به برداشت سالانه ۸۰ تا 100 هزار تن لیموترش در شهرستان رودان، سطح زیر کشت کشاورزی شهرستان رودان  را‌معادل 40هزار هکتار باغی و زراعی   دانست .
فراز امیری بابیان اینکه بیش از ۴۰ درصد لیموترش کشور در رودان تولید می‌شود گفت: این شهرستان مقام نخست در سطح زیر کشت و تولید این محصول باارزش در کشور را دارا است و اغلب در بازارهای تهران عرضه می‌شود.  
وی مهم‌ترین اقلام لیموترش این شهرستان را مکزیکن لایم «لیموترش محلی»، لیسبون، خارکل و پرشین اعلام کرد.امیری با تائید بر این‌که لیمو کاران این شهرستان برای حل مشکل قیمت پایین محصول خود باید تشکُل تشکیل دهند و شبکه توزیع را به دست بگیرند یادآور شد: رودان دارای صنف کشاورزی است و قرار است به‌زودی  اتاق اصناف نیز در این شهرستان تشکیل شود. 
وی گفت:امسال با توجه به افت قیمت لیمو، از حدود یک ماه پیش دولت خرید توافقی این محصول را شروع کرده است تا به امروز در رودان بیش از 7هزار تن لیموترش ازلیموکاران خریداری‌شده و تبدیل به‌لیمو خشک کرده است. امیری قیمت هر کیلو لیموترش خریداری‌شده توسط دولت را به نرخ ۱۰ هزار تومان اعلام کرد.
 
 دلال‌ها و قیمت‌های غیرمنصفانه
شرق استان تولیدکننده عمده لیموی کشور است و یک‌سوم جمعیت استان اقتصاد و معیشت شان بر مبنای کشاورزی است. باغ‌های لیموترش هرساله هم‌زمان با فصل برداشت محصول، دچارنوسان نرخ گذاری دلال‌ها و قیمت‌های غیرمنصفانه می‌شود.هم‌اکنون قیمت خرید لیموترش ازلیموکاران میانگین 8 تا 10 هزار تومان است ازنظر تولید لیموترش در سطح شهرستان، مشکلی وجود ندارد چراکه تولید لیمو  بیش از عرضه آن است. اینجا دلالان نقش مهمی در افزایش قیمت لیموترش در بازار دارند. واسطه‌گر نهایتاً 7 تا 9هزار تومان لیمو را خریداری می‌کند. محصول از زمان  توزیع تا  میادین تره‌بار تهران حدود50هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و تا به دست خریدار می‌رسد این محصول به قیمت حدود 60 تا 70 هزار تومان می‌رسد.  برخی باغداران نیز به دلیل مشکلات اقتصادی، محصول خودشان را پیش‌فروش کرده بودندو گاهی پرداخت مطالبات باغداران تا ماه‌ها پس از برداشت محصول از سوی دلالان پرداخت نمی‌شود...
 
 
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها