عزت نفس با فلسفه‌ی کایزن


نویسنده: محیا تکنده

بسیاری از کسانی که برای دریافت خدمات روان درمانی مراجعه می‌کنند، کسانی نیستند که از اختلالاتی مانند افسردگی، اختلال شخصیت، اختلالات اضطرابی یا وسواس در رنج باشند؛ بلکه کسانی هستند که نمی‌توانند ارتباط مناسبی با خودشان برقرار کنند، کسانی که خودشان را دوست ندارند و احساس بدی که نسبت به خودشان تجربه می‌کنند بر عملکردهای روزانه‌شان سایه افکنده و زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
همه‌ی ما برای تجربه‌ی احساسی بهتر و زندگی غنی‌تر حداقل یکبار در پی افزایش عزت نفس یا احساس خودارزشمندی رفته‌ایم، ممکن است مقالاتی خوانده باشیم، تکنیک‌هایی را پیاده کرده باشیم و حتی از کلاس‌ها و جلسات روانشناسی برای بهبود ارتباط با خویشتن‌مان استفاده کرده باشیم. اما یک پاسخ ساده وجود دارد، عزت‌نفس پاداش و جایزه‌ی ذهن به تکمیل کارهاست، مهم نیست که آن کار چقدر بزرگ یا مهم باشد، قرارگیری در یک روند آهستگی و پیوستگی تاثیر مهمی بر عزت نفس خواهد گذاشت.
کایزن، یک تکنیک ژاپنی است که درباره‌ی اهمیت استمرار نکات خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد. این فلسفه سعی دارد به ما بیاموزد که همه‌ی افراد می‌توانند خودشان را بهتر کنند و بهترین و پایدارترین راه انجام این کار این است که آن را به اهستگی و با گام‌های کوچک انجام دهیم. مطابق با کایزن، اگر خودمان را مقید کنیم که روزانه حتی یک صفحه کتاب بخوانیم، در کوتاه مدت شاید تاثیر زیادی را احساس نکنیم، اما در پایان یک سال با تعدادی کتاب خوانده شده روبه‌رو هستیم و از طرف دیگر هر روزی که بر تصمیم خود ایستاده‌ایم، یک مقیاس به خود ارزشمندی ما افزوده است.
عصری که هم‌اکنون در آن زندگی می‌کنیم، عصر سرعت است، ما مدافع راه‌حل‌های آسان و سریع هستیم و می‌خواهیم لذت‌های آنی را از زندگی دریافت کنیم. اما اگر بخواهیم تغییرات اساسی و قابل توجهی، چه در عملکرد و چه در شخصیت خود شاهد باشیم، باید به تداوم و آهستگی ایمان داشته باشیم. برای پیش رفتن طبق این تکنیک، از کارهای ناتمام استفاده کنید. تصمیمات و اعمالی که آن‌ها را نیمه‌ی راه رها کرده‌اید، بزرگترین منبع آسیب به عزت نفس شما است. برای شروع، آن‌ها را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و هر روز مطابق برنامه آن گام‌های کوچک را انجام دهید.
ایجاد تغییر در زندگی، به خصوص یک تغییر بزرگ، دلهره‌آور است، شاید بزرگی کار ما را طوری به وحشت بیاندازد که همان اول کار عقب بکشیم. اما قدم‌های کوچک و مستمر این وحشت را ایجاد نمی‌کنند. اگر به جای بی‌عیب و کامل بودن، بهتر شدن را سرلوحه‌ی کار قرار دهید، از نتیجه‌ی کار شگفت زده خواهید شد. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها