صدور حکم اعدام برای هشت کهنه سرباز نیروی دریایی هند به اتهام جاسوسی در قطر



همزمان با صدور حکم اعدام برای هشت کهنه سرباز نیروی دریایی هند در قطر، دهلی‌نو اعلام کرد که این پرونده را به چالش خواهد کشید.

 

به گزارش صبح ساحل، وزارت امور خارجه هند این حکم را «تکان دهنده» خواند و گفت که با توجه به «ماهیت محرمانه رسیدگی» چندان در مورد این پرونده اظهار نظر نخواهد کرد، اما اطمینان داد که این پرونده را به چالش خواهد کشید.

به گزارش شبکه ان‌دی‌تی‌وی، این افراد، از جمله افسران دارای نشان که زمانی فرماندهی کشتی‌های جنگی بزرگ هند را برعهده داشتند برای شرکت خدمات مشاوره و فناوری‌های جهانی Dahra، یک شرکت خصوصی که آموزش و خدمات مرتبط را به نیروهای مسلح قطر ارائه می‌کرد، کار می‌کردند.

به گفته منابع آگاه، برخی از آن‌ها در حال کار بر روی یک پروژه بسیار حساس بودند؛ شامل زیردریایی‌های کوچک مبتنی بر فناوری ایتالیایی با ویژگی‌های رادارگریز.

این افراد که همگی مرد هستند از اوت ۲۰۲۲ در زندان هستند و به انتشار اطلاعات حساس و طبقه بندی شده متهم شدند. دهلی‌نو با دسترسی کنسولی به آن‌ها در تلاش برای آزادی این افراد بوده است اما آن‌ها در ماه مارس به دادگاه رفتند. درخواست وثیقه آن‌ها نیز بارها رد شد و ازاین‌رو، بازداشت آن‌ها توسط مقامات قطری تمدید شد. سرانجام دادگاه بدوی قطر امروز (پنج‌شنبه) حکم اعدام را صادر کرد.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: ما عمیقاً از حکم اعدام شوکه شده‌ایم و منتظر یک قضاوت دقیق هستیم. ما با اعضای خانواده و تیم حقوقی در تماس هستیم و در حال بررسی تمام گزینه‌های قانونی هستیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما برای این پرونده اهمیت زیادی قائل هستیم و از نزدیک آن را دنبال می‌کنیم. ما به افزایش کلیه کمک‌های کنسولی و حقوقی به آنها ادامه خواهیم داد. ما همچنین این حکم را با مقامات قطری در میان خواهیم گذاشت.

شرکت Dahra با صنایع زیردریایی ارتش قطر همکاری می‌کرد و در این میان متهمین این پرونده به اتهام تلاش برای جمع آوری اطلاعات پیرامون پروژه‌های مشترک ارتش قطر و دولت ایتالیا در زمینه ساخت نیازمندی‌های امنیت دریایی قطر بازداشت شدند.

دولت قطر در سال ۲۰۲۰ قرارداد ساخت چهار ناوچه سبک، یک ناو هجومی آبی-خاکی و ۲ قایق گشت مسلح را با شرکت ایتالیایی «فینکانتیری» به امضا رساند.

گفته می‌شود دولت قطر پس از افشای اطلاعات مزبور اقدام به تعطیلی و قطع همکاری با این شرکت هندی کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها