تحلیل زمانی حال حاضر بورس؛

روزهای خوب بازار سهام در راه است


نویسنده: مریم دهقان

بازار بورس همیشه با افت و خیزهای فراوانی همراه است ولی مدتی است که روند کلی بازار تعادل دارد یعنی چندان میلی به رشدهای زیاد و ریزش‌های شدید ندارد. اما نکته جالبی که مدتی است شاهد آن هستیم حجم معاملات در بازار سرمایه است که رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است و بسیاری از کارشناسان معتقدند که روزهای خوب بازار در راه است و هم‌اکنون باید سرمایه‌گذاری در این بازار را بررسی کرد. به همین منظور به سراغ جعفر سلیمانی، تحلیلگر و معامله‌گر بازار سهام رفته‌ایم تا در این خصوص با ایشان به گفتگو بنشینیم.

   لطفاً یک بیوگرافی مختصر برای خوانندگان صبح ساحل بفرمایید.

جعفر سلیمانی مکی هستم و به عنوان معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه فعالیت می‌کنم. از سال 83 وارد بازار بورس ایران شدم. دانش‌آموخته رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد هستم و پس از اتمام تحصیلات آکادمیک اقدام به اخذ مدارک حرفه‌ای از سازمان بورس نظیر اصول بازار سرمایه، معامله‌گری و تحلیلگری بازار سرمایه و مدیریت سبد اوراق بهادار نمودم. اخیرا نیز به صورت تخصصی در بازار آپشن و اختیار معامله بازار بورس ایران مشغول فعالیت هستم.
  

 به لحاظ تحلیل زمانی در حال حاضر بورس چه وضعیتی دارد؟

اگر به تاریخچه بازار سرمایه در دولت‌های مختلف و رویکردی که نسبت به بازارها دارند نگاه کنیم؛ متوجه می‌شویم که در دوره‌هایی که دولت اصولگرا است؛ خصوصا در دوره اول ریاست جمهوری، سیاست‌های انقباضی حاکم است. در دولت فعلی نیز پس از یک دوره کاهش ارزش ریال، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفت و با افزایش نرخ بهره بانکی بازارها را کنترل کرد. این سیاست همیشه باعث رکود بازار سرمایه می‌شود. در حال حاضر نیز شرایط دقیقا به همین‌گونه است ولی غالبا در دوره دوم ریاست جمهوری اصولگراها، سیاست‌های انبساطی در پیش گرفته می‌شود و سرمایه‌گذاران پول‌های پارک شده خود در بانک‌ها را وارد فعالیت‌های اقتصادی کشور می‌کنند. در حاضر حاضر نیز شرایط، مشابه سال‌های بین 87 تا 89  و یا سال‌های بین 93 تا 95 است. مگر اینکه اتفاق‌های خارج از عرفی مثل قراردادهای بین‌المللی و یا ... رخ دهد. ولی چیزی که مشخص است این است که روزهای خوب بازار در راه است.
  

چطور تشخیص دهیم که بازار تحلیل محور است یا شایعه محور؟ در شرایط فعلی بورس در کدام شرایط است؟

  
اساسا به بازار شایعه محور معتقد نیستم. در هر شرایطی بازار تحلیل محور است. حتی در سال 99 که بسیاری از سهم‌ها بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شدند و سهم‌ها تقاضا محور بودند و پی‌برایی سهم‌ها بالای سی و میانگین پی‌برایی بازار 37 بود؛ هم بازار تحلیل محور بود اما این موضوع برای هر سهمی صدق نمی‌کرد. درست است که در بیشتر بازار شایعه بر عقلانیت حاکم بود. ولی حتی اگر کسی که در آن شرایط اقدام به خرید سهام بنیادی یا تحلیل محور می‌کرد؛ قطعا سود بیشتری نسبت به کسانی که سهام بازیگر محور و یا شایعه محور خریده بودند کسب می‌کرد. در حال حاضر تمام سهم‌های بنیادی بازار سقف‌های سال 99 رو پس گرفتند و چه بسا سودهای خوبی هم نصیب سرمایه‌گذاران کردند. اما سهم‌های دیگر متاسفانه هنوز نه تنها سقف‌های سال 99 رو پس نگرفتند که حتی ضرر زیادی هم به سهامداران خود وارد کرده‌اند. لذا در تمام بازارها تحلیل به شایعه و خبر ارجعیت دارد و در شرایط فعلی بازار سرمایه که عموما حرفه‌ای‌های بازار در آن فعالند وزن تحلیل قوی‎‌تر شده‌ است و بازار تحلیل‌محور است.
  

 اصول مدیریت سرمایه در بازار بورس ایران باید به چه صورتی رعایت شود؟

برای سرمایه‌گذاری و داشتن سود با کیفیت و مستمر در هر بازاری بایستی ابتدا اصول مدیریت سرمایه رعایت شود. علت اینکه اخیرا نیز در بازار آپشن و اختیار معامله به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنم نیز به نوعی همین موضوع است. چراکه آپشن و اختیار معامله ابزاری در اختیارم قرار می‌دهد که می‌توانم سبد سرمایه‌گذاری خود را اصطلاحا هج کنم و تسلط بیشتری روی مدیریت ریسک آن داشته باشم. بر همین اساس، هر سرمایه‌گذاری که وارد بازار سرمایه می‌شود باید دقت کند که با چه وزنی و روی چه صنایعی سرمایه‌گذاری می‌کند. اگر بخواهم یک توصیه در این زمینه داشته باشم آن است که سرمایه‌گذاران خرد سرمایه‌گذاری خود را به صورت غیر مستقیم انجام دهند چراکه در دنیا نیز عملا سرمایه‌گذاران خرد نیز همین کار را انجام می‌دهند. 
در سال‌های اخیر این نوع سرمایه‌گذاری در کشور ما نیز رواج پیدا کرده است و صندوق‌ها و سبدگرانی‌های بسیاری در کشور مشغول فعالیت هستند. حتی نوع خاصی از صندوق سرمایه‌گذاری به نام صندوق‌های بخشی در حال حاضر در کشور وجود دارند. به طور مثال اگر شخصی مایل است که فقط در صنایع دلاری سرمایه‌گذاری کند می‌تواند به‌طور غیر مستقیم، از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دلاری کسب سود کند.
 این صندوق‌ها از افزایش قیمت دلار منتفع می‌شوند. لذا برای مدیریت سرمایه در بازار بورس، به فعالین این بازار و به‌ویژه تازه‌کارها پیشنهاد می‌کنم پرتفوی خود را به چند قسمت تقسیم کنید و بسته به درجه ریسک‌پذیری خود صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق طلا، صندوق‌های سهامی، صندوق‌های بخشی و صندوق‌های اهرمی را در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشید.
  

 بررسی کدام صنایع را برای سرمایه‌های کوچک و بزرگ پیشنهاد می‌کنید؟

برای سرمایه‌گذار کوچک قطعا سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را پیشنهاد می‌کنم و از این میان صندوق‌های بخشی که در پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فلزی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند را مناسب‌تر می‌دانم. همچنین بررسی صنایع دارویی، سیمانی و انبوه‌سازی را برای سرمایه‌گذاری مستقیم سهامداران خرد توصیه می‌کنم. برای سرمایه‌های کلان نیز صنایع پیشرو به دلیل اینکه سود تکرار شونده دارند مانند صنایع استخراج کانی‌های فلزی را پیشنهاد می‌کنم.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها