آتش‌نشانان هرمزگان را دریابید؛

عبرت از حادثه گاندی



بیمارستان گاندی تهران پنجشنبه‌شب در شعله‌های آتش غرق شد. خوشبختانه با تلاش به‌‌موقع آتش‌نشان‌ها، اتفاق پلاسکو بار دیگر تکرار نشد. یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب شد حادثه بیمارستان گاندی تلفات انسانی {به‌خصوص از جانب نیروهای آتش‌نشان} نداشته باشد، تجهیزات به‎روز شده امدادی بود.

5 نردبان الکترونیکی و ده‌ها تانکر آب در این عملیات به مدد آتش‌نشانان آمد. در کنار تجهیزات و امکاناتِ اضافه‌شده به سازمان آتش‌نشانی و تلاش آتش‌نشانان این حادثه به‌خوبی مدیریت شد. حال در نظر بگیرید اگر حادثه‌ای با این ابعاد در بندرعباس یا یکی از شهرستان‌های استان رخ دهد چه میزان تلفات در پی دارد؟ آن‌هم در شرایطی که گفته می‌شود میانگین عمر ماشین‌آلات در اختیار سازمان آتش‌نشانی بندرعباس در حال حاضر 21 سال بوده و فرسودگی ناوگان و فقدان تجهیزات تخصصی از بزرگ‌ترین مسائل این سازمان است.

حادثه بیمارستان گاندی نشان داد، بودن و نبودن چنین امکاناتی، تجهیز یا عدم تجهیز آتش‌نشانی به این امکانات و کمتر یا بیشتر هزینه کردن برای مجموعه ایمنی و امور بحران شهر، در مدیریت چنین حوادثی تفاوت بسیار زیادی ایجاد می‌کند. از آتش‌سوزی بیمارستان گاندی بایستی چنین عبرت گرفت که مجهز کردن آتش‌نشانان نه‌تنها باید به‌صورت دائم و مستمر انجام شود بلکه در ‌کلان‌شهری مانند بندرعباس باوجود 44 درصد بافت فرسوده، زلزله‌های مداوم، حضور صنایع، گسترده بودن منطقه شهری، ساختمان‌های ناایمن و...، تجهیز باید بر اساس جدیدترین و به‌روزترین دستگاه‌ها انجام شود تا در هر حادثه‌ای شاهد مرگ آتش‌نشانان شهرمان نباشیم. موضوعی که در بندرعباس کمتر به آن توجه شده است.

به گفته «احمدکناری‌نژاد» عضو شورای شهر بندرعباس، بعضی از شهرداری‌های سایر استان‌های کشور با هماهنگی به عمل‌آورده با گمرک جمهوری اسلامی توانسته‌اند ماشین‌آلات آتش‌نشانی و تجهیزات تخصصی موردنیاز خود را با معافیت‌های گمرکی و تسهیل فرآیند تشریفات قانونی وارد و از مسیر بنادر هرمزگان آن را دریافت کنند؛ امتیازی که تاکنون شهر بندرعباس و به‌طورکلی هرمزگان از آن محروم بوده است لذا نیاز است استاندار هرمزگان و نمایندگان هرمزگان در مجلس نسبت به اختصاص این معافیت‌های گمرکی برای سازمان‌های آتش‌نشانی قبل از وقوع حادثه اقدام کنند. هرساله ردیف بودجه‌ای برای تجهیز سازمان آتش‌نشانی بندرعباس در نظر گرفته می‌شود که اغلب به‌طور کامل پرداخت نمی‌شود. از طرفی نیز واضح است که تهیه لوازم استاندارد برای سازمان آتش‌نشانی بندرعباس به بودجه‌ای فراتر ازآنچه شهرداری و شورا در نظر می‌گیرند نیاز دارد و باید برای تأمین این مهم به سایر گزینه‌ها متوسل شد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها