شگفتی انتخاباتی



شگفتی انتخاباتی شاید قبای بزرگی برای رویدادهای این انتخابات باشد اما ممکن است نتایج به‌گونه‌ای رقم بخورد و تغییراتی اتفاق بیفتد که تاکنون نمونه آن را در هرمزگان نداشتیم ازاین‌رو در این مطلب قصد داریم به چند مورد از آن‌ها بپردازیم. تعداد کاندیدای تائید صلاحیت شده اولین موضوع قابل‌توجه در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
برای این دور از انتخابات 66 نفر تاکنون تائید صلاحیت شدند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. در دو دور گذشته یعنی مجلس دهم و یازدهم به ترتیب ۴۰ و ۴۶ نفر در کل هرمزگان تائید شدند که در هر دوره، نیمی از این تعداد در حوزه انتخابیه مرکزی رقابت می‌کنند. افزایش تعداد نامزدهای تائید صلاحیت شده ازآن‌جهت اهمیت دارد که به‌طوری کلی بر شکسته شدن آرا سایر نامزدها اثر می‌گذارد؛ به‌عنوان‌مثال پس از سال‌ها سه نامزد اهل سنت در هرمزگان تائید صلاحیت شدند و این موضوع می‌تواند بر تعداد رأی کاندیداهایی که در دوره‌های قبل نامزد انتخاباتی جامعه اهل سنت بودند اثر بگذارد.
به طور کلی احتمال حضور یک نماینده اهل سنت از هرمزگان برای نخستین بار در مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند در نوع خود جالب باشد. طبق رصد فضای انتخاباتی استان و با توجه به نزدیک بودن پایگاه رأی چند نامزد مطرح در حوزه انتخابیه مرکز، احتمال ائتلاف برخی از نامزدها که تاکنون همکاری باهم نداشتند برای حذف رقیب وجود دارد. نزدیک بودن پایگاه‌ رأی برخی از نامزدها به یکدیگر عاملی جدی است که می‌تواند سبب شود عده‌ای از آن‌ها برای حذف سایر، اقداماتی خارج از چارچوب قانونی انجام دهند.
البته ازآنجاکه تخریب نامزدها در قانون جدید انتخابات جرم‌انگاری شده است، باید دید فضای انتخاباتی به کدام سمت می‌رود و رقابت سالم را شاهد خواهیم بود یا خیر. از طرف دیگر، دولت در تلاش است قانون شفافیت مالی انتخابات مجلس را اجرا کند. حال باید دید مجریان و ناظران انتخاباتی در استان‌ها یا به طور مشخص مسئولان برگزاری انتخابات در شهرها چه میزان در تحقق این مهم و جلوگیری از وقوع رویدادهای نامعقول موفق خواهند بود. با کناره‌گیری «منصور آرامی» تغییر در ترکیب نمایندگان هرمزگان قطعی است؛ حال اگر این تغییر ترکیب با حضور یک نماینده زن همراه باشد در نوع خود شگفتی است.واضح است که شگفتی اصلی حضور و مشارکت مردم است و باید دید بار دیگر پیش‌بینی‌ها اتفاق می‌افتد یا تغییر شگرفی را شاهد خواهیم بود.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها