پشت‌پرده میزبانی سرمایه‌دار هند از میلیاردرهای جهان

سرمایه‌داری رفاقتی راز ثروت موکش آمبانی


نویسنده: مریم دهقان

این‌ روزها موکش آمبانی با خبر برگزاری مراسم پیش از ازدواج پسرش حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است و ویدئوهای این جشن با شکوه در فضای مجازی غوغا به‌پا کرده است. اما اینکه چرا این مراسم مهم است و باید آن را واکاوی کرد این است که اقتصاد هند درحال قدرت گرفتن است و لذا رصد رفتار شخصی مثل آمبانی به دلیل نقش موثرش در اقتصاد هند حائز اهمیت است. بر همین اساس اگر به انتخاب مهمانان این مراسم دقت کرده‌باشید متوجه خواهید شد که چینشی از سرمایه‌داران بزرگ دنیا در آن به چشم می‌خورد و جای خالی افراد سرشناس قدرت‌های اقتصادی نوظهور مثل برزیل، آفریقای جنوبی، ترکیه، پاکستان و حتی روسیه خودنمایی می‌کند. انتخاب مهمانان این مراسم به‌نوعی نشان‌دهنده پیوند تجاری هند با سایر کشورهاست. چراکه آمبانی ثروتمندترین مرد آسیا است و با 116.9 میلیارد دلار دارایی خالص، در رتبه نهم فهرست 10 نفره ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد. جالب است بدانید آمبانی برای مراسم نامزدی پسرش 150 میلیون دلار هزینه کرده است و جالب‌تر آنکه هندی‌ها سالانه حدود 75 میلیارد دلار برای عروسی خرج می‌کنند و برگزاری این مراسم در هند، چهارمین صنعت بزرگ این کشور لقب گرفته است. با این اوصاف تعجبی ندارد که آمبانی بخواهد گران‌ترین عروسی تاریخ را با حضور میلیاردهای جهان برگزار کند. به‌علاوه احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد اخبار انعقاد قراردادهای تجاری هند با شرکت‌های مهم دنیا که مذاکرات آن در حاشیه برگزاری این مراسم انجام شده‌است؛ خواهیم بود.

  

 سرمایه‌داری رفاقتی راز ثروت موکش آمبانی

موکش آمبانی، ۶۶ ساله، طبق اعلام فوربس، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت «ریلاینس اینداستریز» است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های کشور هند به حساب می‌آید و ازنظر میزان درآمد سالیانه، پس از شرکت نفت هند، دومین شرکت بزرگ هند و بزرگترین شرکت بخش خصوصی هند است. این شرکت در بخش‌های مختلف از نفت، گاز، پتروشیمی و منسوجات گرفته تا مخابرات و رسانه فعالیت می‌کند و در سال 2023 بیش از209 میلیارد دلار دارایی داشته است همچنین در همین سال توانسته است 8.3 میلیارد دلار سود شناسایی کند. ریلاینس که در سال ۱۹۶۶ توسط پدر آمبانی تأسیس شد، تحت رهبری او و با راه‌اندازی سرویس ۴G تلفن همراه و پهنای باند «جیو» در سال ۲۰۱۶، یک جنگ قیمتی در بخش مخابرات هند به راه انداخت. امروزه جیو بیش از ۴۲۰ میلیون مشترک دارد و خدمات ۵G نیز ارائه می‌دهد. اوایل این هفته، دیزنی برای ادغام تجارت هند خود با ریلاینس اینداستریز به توافق ۸.۵ میلیارد دلاری رسید و غول رسانه‌ای جدیدی را تشکیل داد. 
منتقدان آمبانی می‌گویند که شرکت او عمدتاً به دلیل ارتباطات سیاسی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ و پس از آن تحت رهبری نخست وزیری نارندرا مودی پس از سال ۲۰۱۴، رونق گرفته است. آنها می‌گویند سرمایه‌داری رفاقتی در هند به رونق برخی از شرکت‌ها کمک کرده است. 
ذکر این نکته پشت پرده حضور میلیاردهای جهان در مراسم پیش عروسی پسر آمبانی را راحت‌تر آشکار می‌کند.
  

 میلیاردرهای جهان مهمان سرمایه‌دار هند

در جشن پیش از عروسیِ پسر سرمایه دار هندی، چهره‌هایی چون ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر، بیل گیتس، مارک زاکربرگ و ریحانا ، پادشاه تجارت چین، پادشاه و ملکه بوتان، نخست وزیر هند و بسیاری از ستاره های سینمایی بالیوود هند حضور داشتند. انتخاب مهمانان این مراسم بسیار جالب است. چینشی از سرمایه‌داران بزرگ دنیا و جای خالی افراد سرشناس قدرت‌های اقتصادی نوظهور مثل برزیل و آفریقای جنوبی، ترکیه، پاکستان و حتی روسیه کاملا به چشم می‌آید ولی جالب است که هیچ رسانه‌ای به این نکته نپرداخته است. انتخاب مهمانان این مراسم به‌نوعی نشان‌دهنده پیوند تجاری هند با سایر کشورهاست. 
گذشته از این موضوع عدم حضور ایلان ماسک در این مراسم نیز جای سوال است. غیبت ماسک ممکن است به دلیل شرایط حساسی باشد که شرکت‌های تحت مدیریت وی به‌ویژه تسلا این ‌روزها با آن درگیر است و یا شاید دلیلش این باشد که ایلان ماسک فعلا قصد احداث کارخانه خودرهای و برقی را در هند نداشته باشد.
  

چند ماه تا گران‌ترین عروسی تاریخ

  
مراسم ازدواج پسر آمبانی قرار است 12 جولای برگزار شود ولی از هم‌اکنون برگزاری مراسمات پیش از ازدواج آنها شروع شده است و احتمالا نمایش باشکوهی که این روزها شاهدش بودیم تنها یک مقدمه برای برگزاری مراسم اصلی است. اما علت انتخاب 12 جولای برای برگزاری مراسم اصلی چیست؟ دلیل انتخاب این روز برای برگزاری مراسم عروسی اعتقادات مذهبی هندی‌ها است. هندی‌ها معتقدند که این روز فرخنده به ازدواج برکت می بخشد چراکه هفتمین روز در تقویم قمری است و علاوه بر اینکه زمان مناسبی برای عروسی است؛ اگر امور مهم زندگی در این روز آغاز شود؛ چون اجرام آسمانی در یک راستا قرار می‌گیرند؛ نتایج مطلوبی را به ارمغان می‌آورد. 
به ویژه برای مراسم عروسی، خوشبختی بیشتری را برای زوجین به‌همراه دارد. جالب است بدانید نجوم بخشی از دین و باورهای مذهبی هندی‌هاست و از آن در تمام ابعاد زندگیشان از ازدواج گرفته تا امور مالی و ... استفاده می‌کنند. 
اینکه نجوم تا چه حد موثر است و آیا واقعا اثرگذار است یا نه موضوع صحبت ما نیست اما شواهد نشان می‌دهد که آمار طلاق در هند پایین است و جدیدا نیز شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی برای این کشور هستیم. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها