دولت سیزدهم در 100 روز نخست فعالیتش چه کرده است؟

ترمیم اعتماد، درگیر با اقتصاد



100 روز از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد. 100 روزی که حاشیه و چالش کم نداشت. بعد از اینکه اولین روز کاری ابراهیم رئیسی  در بیمارستان و بازار گذشت، مشخص بود که یکی از اهداف این دولت ترمیم اعتماد از دست رفته‌ی مردم با حضور در بطن جامعه است. سفرهای استانی مستمر و تسریع در انجام واکسیناسیون عمومی قدم بعدی دولت برای رسیدن به این مهم بود. اقدامی که امید را در بین مردم زنده کرد. حتی می‌توان گفت در نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز بی‌تاثیر نبوده است. ایسپا طی نظرسنجی که نتایج آن را مهر ماه 1400 منتشر کرد، از مردم پرسیده بود که «فکر می‌کنید دولت سیزدهم در مقایسه با دولت قبلی چگونه عمل خواهد کرد؟». 53 درصد از جامعه آماری شرکت کننده در این نظرسنجی معتقد بودند که دولت رئیسی عملکرد بهتری خواهد داشت، حتی 51 درصد از آن‌ها نیز بر این باور بودند که محبوبیت ابراهیم رئیسی در بین مردم زیاد است. نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که مردم هنوز نتوانسته‌اند زیر فشار تورم و گرانی روز افزون کمر راست کنند.

علی‌رغم وعده‌ی کاهش ارز، دلار به کانال 28 هزار تومان رسید و روزهای قرمز و پر التهاب بازار بورس همچنان ادامه دارد. قطعا اگر تیم اقتصادی دولت نتواند سریعتر تصمیمات راهگشایی اتخاذ کند، تمامی اقدامات مثبت‌شان زیر سایه‌ی مشکلات اقتصادی دفن خواهد شد. مردم از این دولت انتظار گره‌گشایی اقتصادی دارند. هرچند که به تعبیر کارشناسان، مسائل اقتصادی کشور به غده‌هایی بدخیم بدل شده‌اند و قابل پیش بینی بود که دولت در این زمان کم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و برای قضاوت نیاز به زمان بیشتری است.

حمله سایبری به پمپ بنزین‌های سراسر کشور و ایجاد اختلال در مدار توزیع سوخت سهمیه‌ای یکی از چالش‌های این صد روز بود که کم و بیش با مدیریت شرایط و اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق به مردم، پشت سر گذاشته شد. هرچند که پس از آن اختصاص 10 لیتر بنزین جبرانی با انتقادهایی همراه بود. کاهش تنش و افزایش تعاملات بین قوا و افزایش دیدارهای مردمی مدیران در دولت سیزدهم از دیگر نکات مثبتی است که امید به تداوم آن داریم. در این بین لازم است هشدارها و تذکراتی را گوشزد کرد؛ از جمله آن‌ها موضوع انتصاب‌های فامیلی و انتخاب مدیران از یک جناح است. می‌بینیم یک روز فلان وزیر برای دخترش حکم می‌زند روز دیگر مدیر فلان سازمان برای آقازاده‌اش. گرچه جلوی برخی از این انتصابات گرفته شده اما انتظار می‌رود برخورد جدی‌تری قبل از همه‌گیری این رویه‌ای غلط صورت گیرد. در این 100 روز عمده‌ی کاری که مدیران و وزرای دولت سیزدهم انجام داده‌اند وعده درمانی بوده است. رویکردی که چندان به مذاق مردم خوش نمی‌آید. مسئله‌ی دیگر سیاست‌های تیم اقتصادی دولت است. در جلسه‌ی رئیس جمهوری با اقتصادانان شاهد حضور افرادی بودیم که قبلا درس خود را پس داده‌اند، رسیدن به نتایج امید بخش با این افراد بعید و دور از ذهن است. حتی برخی پیش‌بینی کرده‌اند که پیروی از تفکرات این افراد اوضاع را بدتر خواهد کرد. اگر چه که سفرهای استانی و رویه‌ی بازدیدهای میدانی رئیس جمهور، مدیران و استانداران را به فال نیک می‌گیریم اما انتظار می‌رفت در این 100 روز دستاوردی را در یکی از این استان‌ها شاهد باشیم. به عنوان مثال در استان خوزستان با وجود انتصاب استاندار ویژه هیچ تحولی اتفاق نیفتاده و گرهی از امور مردم باز نشده است. این رویه به مقصد نخواهد رسید. بنابراین انتظار می‌رود دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی بهتر و به کارگیری نیروهای توانمند در ادامه مسیر عملکرد بهتری از خود به جای بگذارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها