شرایط عجیب و غریب بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج



در شرایطی که بانک مرکزی بر اعطای وام ازدواج در چارچوب اخذ وثایق وفق قانون تاکید کرده است اما برخی از بانک‌ها دو ضامن رسمی و چک یا سفته ۱۵۰ میلیونی از زوج‌ها درخواست می‌کنند که برخلاف بندهای قانون است.

ایسنا نوشت: سخت‌گیری‌های بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج به خصوص در زمینه معرفی ضامن موضوعی است که اغلب زوج‌های ایرانی با آن درگیر شده‌اند و با تعدد سنگ‌اندازی بانک‌ها در این زمینه، بانک مرکزی در ابتدای ماه گذشته در نامه‌ای به بانک‌ها نسبت به بررسی و اعطای وام ازدواج در چارچوب اخذ وثایق وفق قانون مربوطه تاکید کرده و خواستار تسریع در این امر شد.  اما گزارش‌های میدانی و اعلام متقاضیان وام ازدواج حاکی از آن است که بانک‌ها برای پرداخت این وام ضمانت را طبق قانون درخواست نمی‌کنند و در اکثر موارد از زوج‌ها دو ضامن رسمی به همراه چک یا سفته ۱۵۰ میلیونی می‌خواهند. 

یکی از متقاضیان وام ازدواج می‌گوید که یک بانک برای وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی دو راه پیش روی او قرار داده است؛ اینکه یک ضامن رسمی با حقوق ۱۰ میلیون تومان که تا ۱۰ سال دیگر بازنشسته شود، معرفی کند. همچنین، یک جواز کسب و سفته ۱۰۰ میلیونی با امضای صاحب جواز نیز تحویل دهد. پیشنهاد دوم بانک برای ضمانت وام این است که متقاضی یک ضامن بازنشسته دارای دو خانه سند دار با حقوق ۱۰ میلیون تومان به همراه گواهی کسر از حقوق معرفی کند و این فرد یکی از خانه‌های متعلق به خود را اجاره داده و کد رهگیری داشته باشد.  علاوه بر این، یک جوان ایرانی روند اخذ ضامن برای پرداخت وام ازدواج در یکی از بانک‌ها این‌گونه شرح می‌دهد که بانک از وی دو ضامن کارمند به همراه دو چک ۱۵۰ میلیونی و سفته درخواست کرده است.

همچنین، شخص دیگری از اینکه بانک برای وام ۱۴۰ میلیونی ازدواج از او و همسرش ۲۰۰ میلیون سفته و ۱۵۰ میلیون تومان چک خواسته گله دارد.  طبق این گزارش، اخذ دو ضامن رسمی یا کارمند و چک یا سفته ۱۵۰ میلیون تومانی از گله‌های پرتکرار متقاضیان وام ازدواج است. 

  

چقدر وام ازدواج پرداخت شد؟ 

این اظهارات متقاضیان وام ازدواج در حالی است که طبق قانون، در سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها معادل ۷۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است و به منظور کاهش سن ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف شد که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال واجد شرایط را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد و بانک‌ها باید برای ضمانت این وام صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یعنی یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند. البته، طبق آخرین آماری که از سوی بانک مرکزی در اختیار ایسنا قرار گرفته، از ابتدای سالجاری تاکنون ۷۶۹ هزار و ۸۳۹ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ بیش از ۶۶ هزار میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها