ناسا:

طوفان خورشیدی در آستانه برخورد مستقیم با زمین طی 48 ساعت آینده


نویسنده: مریم دهقان

کارشناس ناسا پس از مطالعه مدل های رصد خورشیدی و NOAA هشدار داد که قرار است روز پنجشنبه طوفان خورشیدی به زمین برسد و می تواند باعث قطع برق و همچنین اختلال در GPS و سیستم های رادیویی شود.
به گزارش صبح ساحل، این طوفان ژئومغناطیسی در آستانه برخورد مستقیم با زمین در 48 ساعت آینده است.
مدل‌های ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) پیش‌بینی می‌کنند که جریان سریعی از باد خورشیدی به شدت این طوفان قبل از برخورد با میدان مغناطیسی سیاره زمین در روز پنجشنبه کمک می‌کند. به گفته کارشناسان،انتظار می رود که طوفان "تشدید" شود.
به گزارش دیلی اکسپرس، این دومین مورد در عرض چند روز است - و می تواند به معنای اختلال برای ماهواره‌ها و باعث ایجاد نوسانات برق باشد. تامیتا اسکوف، فیزیکدان هواشناسی فضایی، امروز با این هشدار در توییتر نوشت: «مدل‌های پیش‌بینی طوفان خورشیدی و برخورد مستقیم از هر دو NOAA و NASA نشان می‌دهند که طوفان در یکم اردیبهشت رخ می‌دهد.
وی افزود: احتمال دستیابی به شرایط سطح G2 در عرض های جغرافیایی بالا 80 درصد و در عرض های متوسط ​​​​20 درصد است.
خطر خاموشی رادیویی همچنان کم است، اما اپراتورهای رادیویی و کاربران GPS با اختلالاتی مواجه هستند.
به گزارش دیلی اکسپرس، هنگامی که طوفان های خورشیدی به میدان مغناطیسی زمین می رسند، خاموشی ها می توانند در صورت برخورد مستقیم با ترانسفورماتورها باعث قطع برق شوند. ناسا می‌گوید که طوفان کلاس G2 به دلیل پرتاب جرم تاجی (CME) و انتشار پلاسما عمده از لایه بیرونی خورشید است.
مرکز هواشناسی فضایی ایالات متحده (SWPC) طوفان ها در مقیاس G1 Minor تا G5 Extreme رتبه بندی می کنند. این مرکز اعلام می کند زمانی که CME ها با مگنتوسفر سیاره برخورد می کنند "همه آن تشعشعات اضافی می تواند به ماهواره هایی که برای ارتباطات و ناوبری استفاده می کنیم آسیب برساند و می تواند شبکه های برق را مختل کند."
اختلال ورودی می‌تواند شفق‌های قطبی شبیه شفق‌های شمالی ایجاد کند.
اداره هواشناسی می گوید اگر آسمان به اندازه کافی صاف باشد، شفق قطبی می تواند از یکشنبه تا سه شنبه قابل مشاهده باشد. او ادامه داد: «مدل پیش‌بینی طوفان خورشیدی ناسا نشان می‌دهد که طوفان پنجشنبه یکم اردیبهشت ساعت 12 بعد از ظهر به وقت UTC رخ می‌دهد. طبق گزارش SpaceWeather.com، بادهای خورشیدی فعلی با سرعت 516.6 کیلومتر بر ثانیه با چگالی 7.5 پروتون بر سانتی متر مکعب می وزند.
در پایان فروردین شراره خورشیدی که از یک نقطه روی خورشید فوران می کنند منجر به هشدار طوفان خورشیدی دیگری شده بودند. رصدخانه های ناسا قبل از اعلام اینکه حداقل دو مورد از آنها در مسیر برخورد مستقیم با زمین قرار دارند، شعله ها را مشاهده کردند.
بر اساس مشاهدات علمی، فعالیت خورشیدی به طور طبیعی هر 11 سال یکبار افزایش و کاهش می یابد. اگرچه این الگو کاملاً منظم نیست و ستاره شناسان معتقدند که ما اکنون وارد دوره ای از افزایش فعالیت خورشیدی شده ایم که می تواند در سال 2025 به اوج خود برسد.
طوفان فعلی بزرگترین طوفان خورشیدی است که توسط ستاره شناسان از سال 2017 تاکنون دیده شده.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها