برنامه ایلان ماسک برای سودآوری توییتر

آیا پرنده آبی برای ایلان ماسک تخم طلا می‌گذارد؟


نویسنده: مریم دهقان

از زمان ایجاد توییتر در سال 2006، با بیش از 330 میلیون کاربر فعال به یکی از محبوب ترین پلتفرم‌های رسانه اجتماعی تبدیل شده است. این روزها خبر خرید این شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک بر سر زبان‌ها افتاده است. ایلان ماسک اکنون با 9.5 درصد مالکیت سهام، بزرگترین سهامدار توییتر است و 44 میلیارد دلار برای آن پرداخته است این درحالی است که ارزش توییتر 13.316 میلیارد دلار برآورد شده است. ایلان ماسک اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ درآمد این رسانه اجتماعی را ۵ برابر کرده و به ۲۶٫۴ میلیارد دلار برساند. در این مقاله به بررسی برنامه ماسک برای سودآوری توییتر در سال‌های آینده و تغییراتی که تا کنون در این شبکه اجتماعی به وجود آورده است می‌پردازیم.

 

سودآوری توییتر چقدر است؟


بر اساس درآمد و سود توییتر در سه سال گذشته، ارزش توییتر 13.316 میلیارد دلار برآورد شده است. توییتر در سال 2021 معادل 5 میلیارد دلار درآمد داشت که نسبت به سال قبل خود37 درصد افزایش را نشان می‌دهد. از این میان 92 درصد از درآمد توییتر از تبلیغات در سال 2021 بود. اما درحالی که اکثریت قریب به اتفاق درآمد توییتر از تبلیغات به دست می‌آید، حدود 570 میلیون دلار از طریق مجوز داده‌ها درآمد کسب کرده است. توییتر همچنین در سال 2021 زیان خالص 221 میلیون دلاری را منتشر کرد که 80 درصد از ضرر 1.1 میلیارد دلاری که در سال 2020 گزارش کرده بود کمتر است. جالب است بدانید تنها 17درصد کاربران توییتر در آمریکا زندگی می‌کنند اما 50 درصد توییتر را بر عهده دارند. توییتر روزانه 206 میلیون کاربر فعال دارد.

 


 آیا توییتر هنوز ضرر می‌کند؟


توییتر در سه ماهه دوم سال 2022 با 1.17 میلیارد دلار درآمد، ضرر خالص 270 میلیون دلاری را ثبت کرد. با این حال، توییتر در شش ماه اول سال 2022 با تقریبا 2.4 میلیارد دلار درآمد، بیش از 240 میلیون دلار درآمد خالص به دست آورد. با این حال، پس از پرداخت 809.5 میلیون دلار برای حل و فصل شکایت سهامداران در سال 2016 به اتهام اظهارات نادرست در مورد معیارهای کاربران، کسب و کار رسانه های اجتماعی در سه ماهه 537 میلیون دلار در مقایسه با سود 29 میلیون دلاری سال قبل از دست داد. توییتر اعلام کرد که فروش MoPub، بازاری برای ارائه تبلیغات موبایلی، در سه ماهه اول سال 2022 تکمیل خواهد شد و انتظار می‌رود در نتیجه برخی از درآمدهای تبلیغاتی از بین برود. با این حال، این کسب و کار اعلام کرد که در مسیر رسیدن به هدف درآمد 7.5 میلیارد دلاری خود در سال 2023 قرار دارد.

 
 مالکان اصلی توییتر، از جک دورسی تا محمد بن سلمان


از 25 آوریل 2022، ایلان ماسک در تلاش است تا توییتر را تصاحب کند. ماسک سعی کرد شرکت را با قیمت 54.20 دلار به ازای هر سهم یا حدود 44 میلیارد دلار خریداری کند. ایلان ماسک اکنون با 9.5 درصد مالکیت سهام، بزرگترین سهامدار توییتر است. طبق اظهارنامه جدیدی که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اعلام شد، جک دورسی، یکی از موسسان و مدیرعامل سابق توییتر، با انتقال 2.3 درصد از سهمی که در این شرکت داشت به شرکت هولدینگ جدید برای توییتر به نام «ایکس هولدینگز» موافقت کرد. ارزش ۱۸ میلیون سهم دورسی، اندکی بیش از یک میلیارد دلار است و به ایلان ماسک کمک کرده است در تهیه پول خرید توییتر یک میلیارد دلار صرفه جویی کند.


علاوه بر این دو نفر عربستان سعودی نیز از سهامداران بزرگ توییتر است. اما اکثر خارجی‌هایی که به دنبال گرفتن سهامی در شرکت‌های آمریکایی هستند باید از کمیته مذکور (CFIUS) مجوز دریافت کنند؛ کمیته قدرتمندی که تحت کنترل وزارت خزانه‌داری است و در راستای دغدغه‌های امنیت ملی، معاملات را بررسی می‌کند و حتی قدرت مسدود کردن آن‌ها را هم دارد. روز جمعه، شرکت «هلدینگ پادشاهی عربستان سعودی» و دفتر شخصی ولید بن‌ طلال، شاهزاده سعودی اعلام کردند که به مالکیت در توییتر با سهامی به ارزش ۱.۸۹ میلیارد دلار ادامه خواهند داد. در بیانیه‌ای که بن‌ طلال در توییتر منتشر کرد، آمده است: «این قرارداد با استراتژی سرمایه‌گذاری بلند مدتی که شرکت «هلدینگ پادشاهی عربستان سعودی» به آن معروف است، همسو است.» همچنین، ۱۶.۹ درصد از سهام این شرکت در اختیار صندوق ثروت ملی عربستان سعودی است که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اداره می‌شود.

 
 تغییر مدیران در توییتر کلید خورد


بر اساس گزارش رویترز، ماسک افرادی شامل برت تایلور، پاراگ آگراوال، امید کردستانی، دیوید روزنبلات، مارتا لین فاکس، پاتریک پیچت، ایگون دوربان، فی فی لی و می‌می ال‌میهو که پیش از خرید توییتر، از مدیران این شرکت بودند، دیگر مدیران توییتر نیستند و از 7 هزار کارمند توییتر قصد دارد حداقل 2 هزار و 600  و حداکثر 5 هزار کارمند خود را اخراج کند. اما گفتنی است؛ کیوان بیک‌پور مدیر سابق بخش محصول توییتر، در جلساتی با ماسک دیده شده است. الکس سپیرو، فردی که در دادگاه خبرساز با توییتر وکیل ایلان ماسک بود، اکنون در کنار او به‌عنوان مشاور فعالیت می‌کند و احتمالاً در نهایت تبدیل به رئیس اداره‌ی حقوقی توییتر خواهد شد. اندرو ماسک (از خویشاوندان ایلان ماسک که در شرکت نورالینک کار می‌کند)، جن بالاجادیا (مدیر ارشد عملیاتی بورینگ‌کمپانی)، جیسون کالاکانیس (سرمایه‌گذار و از دوستان قدیمی ایلان ماسک) جزو کسانی هستند که اکنون در تیم توییتر حضور دارند.

 
 برنامه ماسک برای درآمدزایی سال‌های آینده توییتر


توییتر تصمیم گرفته است قیمت اشتراک ماهانه سرویس توییتر بلو ( تیک آبی) را از ۴.۹۹ دلار به ۱۹.۹۹ دلار افزایش دهد. به نظر می‌آید که دستورالعمل جدید ایلان ماسک با دو هدف افزایش درآمد شرکت و نیز تقویت فرایند احراز و تایید هویت کاربران و مدیریت بات‌ها صادر شده باشد.  ماسک پیش‌بینی می‌کند که می‌تواند میانگین درآمد توییتر را به ازای هر کاربر در سال ۲۰۲۸ از ۲۴٫۸۳ دلار در سال گذشته به ۳۰٫۲۲ دلار برساند. همچنین تعدیل نیروی گسترده در توییتر از راه‌های دیگر ماسک برای کنترل هزینه‌ها و افزایش سودآوری آن است.پیشنهاد ایلان ماسک برای آینده توییتر، تبدیل آن به بهشتی برای آزادی بیان است. اما هنوز معلوم نیست او چطور قصد دارد چنین کاری را انجام دهد. وی به طور علنی گفته است تا زمانی که با شورای کارشناسان خارج از توییتر مشورت نکند، از تصمیم گیری درباره احیای حساب کاربرانی که حضورشان در این سرویس ممنوع شده است، خودداری خواهد کرد.

 
 تاثیر خرید توییتر توسط ایلان ماسک بر روی قیمت دوج کوین


ایلان ماسک علاوه بر توییتر مالک خودروسازی تسلا نیز هست. پیش از این در ژانویه 2022، تسلا پذیرش دوج کوین را به عنوان یک روش پرداخت برای خرید کالاهای این کمپانی مجاز کرد. ماسک همچنین به انجام همین کار در اسپیس ایکس در می 2022 اشاره کرده بود. لذا خرید توییتر توسط ایلان ماسک برای دارندگان دوج کوین سودآور خوهد بود و همان‌طور که شواهد نشان می‌دهد؛ افزایش یافت. در یک هفته گذشته، قیمت دوج کوین با 98.5 درصد افزایش به 0.119 دلار و هشتمین ارز دیجیتال بزرگ جهان با ارزش بازار 16.3 میلیارد دلار رسیده است. اما علاوه بر این گویا ایلان ماسک برنامه‌های تجاری جدیدی برای دوج کوین در سر دارد به طوری که چندی پیش چارلز هاسکینسون، بنیانگذار و مدیر عامل، کاردانو، در مورد احتمال ادغام دوج کوین با کاردانو در توییتر اظهار نظر کرده است. هاسکینسون پیشنهاد مهاجرت دوج کوین به کاردانو را به عنوان یک زنجیره جانبی با قابلیت قرارداد هوشمند تعبیه شده به صورت رایگان اعلام کرده است.

 
ماستودون، رقیب جدید توییتر


هفته گذشته نشانه هایی از اینکه پلتفورم ماستودون از هرج و مرج و نگرانی که با تغییر آشفته مالکیت توییتر همراه بود، سود برد. به طوری که پس از خبر مالکیت ماسک در توییتر بیش از 70000 ثبت‌نام جدید در روز جمعه، بر روی پلتفورم ماستودون اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد #Mastodon در توییتر ترند شده است و افراد بیشتری پروفایل‌های جدید خود را اعلام می‌کنند. ماستودون یک پلت فرم جدید نیست. این سرویس میکروبلاگینگ رایگان و منبع باز در مارس 2016 شروع به کار کرد و یک شبکه اجتماعی غیر‌متمرکز است. در ماستودون مشابه توییتر، می‌توانید سایر کاربران را دنبال کنید و پست‌هایی ایجاد کنید که می‌توان آن‌ها را لایک و بازتوییت کرد (یا به زبان ماستودون «توت» کرد) و از هشتگ‌ها، استفاده کرد. همان‌طور که بیان شدغ برخلاف توییتر، ماستودون یک شبکه اجتماعی غیر‌متمرکز است که در آن کاربران در سرورها یا گره‌های جداگانه ثبت‌نام می‌کنند که هر کدام موضوع، قوانین، زبان و خط‌مشی خود را دارند.
 به عنوان مثال، محبوب ترین سرور در حال حاضر mastodon.social است که 817219 کاربر دارد. یک سرور ژاپنی pawoo.net با 766399 کاربر پس از آن قرار دارد.توییتر در زمان ایلان ماسک قطعا تغییرات گسترده‌ای خواهد کرد و این استراتژی ماسک برای کاربرپسند کردن توییتر است تا بتواند با سایر شبکه‌های اجتماعی رقابت کند و درآمد خود را افزایش دهد. در حال حاضر ایلان ماسک توییتر را به قیمتی بالاتر از چیزی که ارزش آن را دارد خریده است ولی شیوه مدیریت ماسک در چهار شرکت دیگرش نشان می‌دهد او قطعا راهکارهای زیادی برای رسیدن به درآمد 26.4 میلیارد دلاری که وعده آن را داده؛ در سر دارد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها