تندیس شهدای هرمزگان پرواز ۶۵۵ رونمایی شد



تندیس شهدای هرمزگانی ۱۲ تیر ۶۷ پرواز ۶۵۵ بندرعباس به امارات، در فرودگاه بین‌المللی شهدای پرواز ۶۵۵ رونمایی شد.

به گزارش صبح ساحل، «جمشید دلفاردی»، مدیرکل فرودگاه‌های هرمزگان در حاشیه رونمایی از این اِلمان و تندیس‌ها گفت: این‌ آثار برای گرامیداشت و یاد این شهدا طراحی شده است که به طور دائم در فرودگاه بندرعباس باقی خواهد ماند.

دلفاردی افزود: تندیس ۸۲ شهید هرمزگان در آن پرواز تهیه شده که تندیس‌های قرمز نشان‌دهنده اطفال و تندیس‌های سفید نشان‌دهنده بزرگسالان است.

مدیرکل فرودگاه‌های هرمزگان ادامه داد: ۲۹ تندیس از مجموع این تندیس‌ها قرمز است که یادآور شهادت کودکان و اطفال بی‌گناه در پرواز ۶۵۵ است.

گفتنی است؛ پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ در خلال جنگ ایران و عراق (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک دو موشک ریم-۶۶ استاندارد از ناو یو اس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک (زیر ۱۳ سال) بودند، جان باختند.

دولت آمریکا مبلغ ۱۳۱/۸ میلیون دلار در توافقی به دولت ایران پرداخت کرد که شامل ۶۱/۸ میلیون دلار برای بازماندگان ۲۴۸ نفر ایرانی کشته شده در حادثه بوده‌است.رئیس‌جمهورهای ایران و آمریکا به ترتیب، سید علی خامنه‌ای و رونالد ریگان بودند. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پروازهای جمعه خود در مسیر تهران به دوبی از شماره پرواز ۶۵۵ استفاده می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها