دلایل حساس شدن بدن به تغییر دما چیست؟

احساس سرما در گرما!


نویسنده: بهاره جلالوند

افراد زیادی هستند که با وجود گرم بودن دمای محیط، احساس سرما می‌کنند. تصورش هم سخت است که اطرافیان به راحتی زیر کولر می‌نشینند و این دسته از افراد یک پتو دور خودشان می‌پیچند و بیش از حد به سرما حساسیت نشان می‌دهند. شاید در نگاه اول این مسئله چیز مهمی به نظر نرسد اما واقعیت این است که چنین احساس سرمایی طبیعی نیست و می‌تواند نشانه‌ای از بروز یک مشکل در بدن باشد. آشنایی با چند دلیل مهم که در ایجاد حس سرما می‌تواند نقش داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 بی‌اشتهایی عصبی و سرما    
بی‌اشتهایی عصبی، در واقع یک اختلال مرتبط با خوردن است که اغلب باعث عدم تحمل سرما می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال، از افزایش وزن ترس دارند. به همین دلیل ممکن است به رژیم‌های کاهش وزن شدید یا ورزش بیش از حد روی بیاورند. کاهش وزن شدید و کاهش عضلات، از دلایل حساسیت افراد به سرما به حساب می‌آیند. مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی، علاوه بر احساس سرما، علائمی چون افسردگی، خشکی دهان، پوست خشک، لک‌دار و زرد نیز دارند. همچنین مشکلات استخوان، ضعف حافظه و مشکل تفکر نیز در این افراد ممکن است وجود داشته باشد. 
 
 متهم دارویی!    
برخی از داروها که با نام مسدود کننده‌های بتا شناخته می‌شوند، ممکن است روی میزان خونی که به دست و پاها می‌رسد، اثر بگذارند که این مسئله در ایجاد احساس سرما نقش دارد. داروهای اینچنینی تا حدودی ضربان قلب را کاهش خواهند داد و فشار خون را نیز کم می‌کنند و در مجموع بهبود جریان خون را به همراه دارند. به طور کلی، با پوشیدن جوراب گرم و حتی دستکش، تا حدودی می‌توان مشکل احساس سرما به ویژه در دست‌ها و پاها را کنترل کرد. باید توجه داشت که مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک ضروری است اما با این حال در صورت بروز احساس سرمای شدید، باید این مسئله را به پزشک اطلاع داد تا در صورت امکان اقدام به جایگزینی دارو کند.
 
 نقش قند در سرما            
نوروپاتی محیطی (ضایعات یا آسیب‌های اعصاب محیطی)، یکی از عوارض قند خون بالا به حساب می‌آید. البته این عارضه اغلب در افرادی که تحت درمان نیستند ایجاد خواهد شد. نوروپاتی محیطی به اعصاب دست و پا آسیب وارد می‌کند در نتیجه گاهی درد و بی‌حسی در دست‌ها و پاها ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه اعصاب مسئولیت ارسال پیام‌ها را بر عهده دارند، احساس دما ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی، دچار احساس سرما خواهند شد. علاوه بر این، قند خون پایین نیز می‌تواند لرز را به همراه داشته باشد. آن دسته از افراد مبتلا به دیابت که اقدام به مصرف بیش از حد انسولین می‌کنند یا به میزان کافی از کربوهیدرات استفاده نمی‌کنند، دچار افت قند خون می‌شوند. همچنین رژیم غذایی نامتعادل ، غذا نخوردن به مدت طولانی (فواصل غذایی طولانی) و قاعدگی، برخی دیگر از مواردی هستند که می‌توانند افت قند خون را ایجاد کنند. افراد مبتلا به افت قند خون ممکن است با تاری دید، گیجی و ضعف نیز مواجه شوند. 
 
 نوشیدن آب به میزان کافی        
کمبود آب می‌تواند بدن را برای گرم کردن با مشکل مواجه کند که برای رفع این مسئله باید به میزان کافی آب نوشید. آب در تنظیم دمای بدن نقش دارد و باید توجه داشت که دو سوم بدن از آب تشکیل شده است. آن دسته از افرادی که بدن‌شان با کم آبی مواجه می‌شود، احساس سرما می‌کنند. گیجی، ادرار تیره، سرگیجه، خشکی دهان، خستگی، تعریق و ادرار کمتر از حد معمول، برخی از علائم کم آبی بدن به حساب می‌آید که در کنار احساس سرما می‌تواند ایجاد شود.
 
 تیروئید را از یاد نبرید 
کم کاری تیروئید یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند منجر به احساس سرما در بدن شود. به طور کلی، کم کاری تیروئید مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می‌کند که احساس سرما تنها یکی از این مشکلات است. علاوه بر احساس سرما، مشکلاتی چون پوست و موی خشک، ریزش موها، نازک شدن موها، قاعدگی نامنظم و سنگین، افزایش وزن غیر معمول و...، ممکن است به دلیل ابتلا به کم کاری تیروئید ایجاد شوند. البته برای تشخیص قطعی ابتلا به کم کاری تیروئید، باید حتما به پزشک مراجعه کرد و آزمایش‌های لازم را انجام داد.
  
 کم خونی و دردسرهایش
کم خونی ناشی از فقر آهن، شایع‌ترین علل احساس سرما در بدن محسوب می‌شود. آهن به کمک گلبول‌های قرمز، اکسیژن لازم را به سرتاسر بدن می‌رساند که این مسئله به تولید گرما در بدن کمک خواهد کرد. کمبود آهن در بدن، روی عملکرد تیروئید هم اثر می‌گذارد و احتمال ابتلا به کم کاری تیروئید را افزایش خواهد داد به همین دلیل فرد ممکن است با احساس سرما مواجه شود. ناخن‌های شکننده، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس، مشکل در تمرکز و...، برخی از علائم ابتلا به کم خونی ناشی از آهن هستند. البته باید توجه داشت که برای تشخیص قطعی، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش ضروری است ضمن اینکه مصرف دارو بدون مشورت پزشک، عوارض بسیار جدی به همراه دارد. 
 
 کم خوابیدن و لرزیدن          
امروزه افراد زیادی به بیدار ماندن در شب روی آورده‌اند و از عوارض این کار آگاهی ندارند. نداشتن خواب کافی بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و حتی باعث آسیب به اعصاب خواهد شد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود خواب می‌تواند روی متابولیسم بدن تاثیر منفی بگذارد که این مسئله ممکن است منجر به بروز احساس سرما شود. کمبود خواب عوارض زیادی دارد و احساس سرما تنها یکی از این موارد است به همین دلیل برای رفع این مشکل باید از یک متخصص کمک گرفت.
 
 مشکل در گردش خون      
مشکل گردش خون ممکن است باعث بروز احساس سرما در بدن شود. چنانچه دست‌ها و پاها به تنهایی دچار احساس سرما شوند اما در سایر قسمت‌های بدن چنین مشکلی وجود نداشته باشد، این مسئله ممکن است به دلیل مشکل در گردش خون ایجاد شده باشد. به عبارت روشن‌تر اینکه به برخی از اندام‌های فرد به اندازه کافی خون نمی‌رسد. یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به بروز این مشکل شود، بیماری رینود است که باعث می‌شود رگ‌های دست و پا در زمان احساس سرما به شکل موقتی باریک شوند. باریک شدن رگ‌ها منجر به کاهش خون‌رسانی به دست‌ها و پاها خواهد شد که در نتیجه آن، احساس سرما بروز می‌کند. علاوه بر این، بیماری‌های قلبی و مصرف سیگار(به طور کلی دخانیات) نیز گردش خون را با مشکل مواجه می‎‌کنند. برخی بیماری‌های قلبی در پمپاژ موثر قلب اختلال ایجاد می‌کنند و مصرف سیگار نیز منجر به انقباض در عروق خونی خواهد شد. 
 
 از ویتامین غافل نشوید
مصرف ناکافی ویتامین ب 12 (B12 )، می‌تواند منجر به کم خونی و احساس سرما شود بنابراین هر فرد با توجه به سن و بدن خود باید زیر نظر پزشک از این ویتامین استفاده کند. بهترین راه تامین ویتامین ب 12 از راه طبیعی است با این حال در برخی افراد ممکن است پزشک مصرف مکمل را توصیه کند. عدم درمان کمبود ویتامین ب 12 در دراز مدت می‌تواند منجر به بی‌حسی دست یا پا، عدم تعادل، مشکل در تمرکز و ... شود. خونریزی لثه، یبوست یا اسهال، خستگی ، تحریک پذیری، از دست دادن اشتها، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس به ویژه در ورزش، زبان متورم و قرمز، برخی از علائم کمبود ویتامین ب 12 می‌تواند باشد.
 
 تقصیر شریان‌های محیطی است       
بیماری شریان محیطی (PAD ) یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند منجر به احساس سرما در بدن شود. زمانی که مواد چرب در شریان‌های محیطی تجمع کنند، بیماری شریان‌ محیطی ایجاد خواهد شد و این شریان‌ها برای خون‌رسانی از قلب با مشکل مواجه می‌شوند. در واقع شریان‌های محیطی در چنین شرایطی باریک شده و جریان خون نیز کاهش پیدا خواهد کرد. کمبود جریان خون نیز منجر به احساس سرما می‌شود. برخی از افراد مبتلا به بیماری شریان محیطی، ممکن است متوجه شوند که یکی از پاهای آن‌ها سردتر از پای دیگر به نظر می‌رسد. پوست مایل به آبی، رنگ پریده، اختلالات نعوظ در مردان (معمولا در مردان مبتلا به دیابت)، احساس سنگینی و بی‌حسی هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله، رشد ضعیف ناخن‌های پا، نبض ضعیف در ناحیه پا یا ساق پا، برخی از علائم ابتلا به این بیماری هستند. علاوه بر این، در برخی مبتلایان زخم‌های ایجاد شده در اندام تحتانی به راحتی التیام پیدا نمی‌کنند. /www.health.com
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها