رقابت پیچیده اصولگرایان



نویسنده: بهنام کهوری، فعال سیاسی
 
با پایان یافتن مهلت پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی کم‌‌کم فضای سیاسی کشور وارد فاز انتخاباتی شده و در همین راستا جریانات سیاسی و کاندیداها جلسات و یارگیری های انتخاباتی  خود را آغاز کرده اند؛ اما شواهد و قرائن حکایت از کم رونق بودن فضای انتخاباتی دارد، لذا در این یادداشت فضای سیاسی استان هرمزگان را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم. در فضای سیاسی استان هرمزگان جناح‌های سیاسی مختلفی نماینده دارند و هر یک از این جناح ها از اکنون فعالیت‌های علنی و غیرعلنی خود را برای پیروزی در انتخابات مجلس دوازدهم که در اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار می شود آغاز کرده‌اند.
 
 اصلاح طلبان
این جریان سیاسی سالهاست که در سطح استان هرمزگان فعالیت داشته ولی در استان هرمزگان اعضای این جناح را بیشتر  چهره های سیاسی پراگماتیست و فعال سیاسی تشکیل داده  و این جریان فاقد تئورسین‌های سیاسی در سطح استان می‌باشد. از همین رو این جریان سیاسی در برخی از مواقع مسیری متفاوت از شورای اصلاح‌طلبان مرکز اتخاذ کرده و از کاندیدای محافظه کاران حمایت کرده‌اند.  موفقیت های مقطعی این جریان در استان هرمزگان بیشتر تحت تاثیر گفتمان غالب اصلاح طلبی در کشور بوده و جناح اصلاح‌طلب هرمزگان بیشتر تاثیرپذیر بوده  تا تاثیرگذار، به همین علت نتوانسته در بزنگاه‌های تاریخی نقش‌آفرین اصلی سیاست در استان هرمزگان باشد. در وضعیت کنونی که جنبش اصلاح طلبی در سطح کلان به حاشیه رفته و جامعه نیز رغبتی به حمایت از جناح اصلاح طلب ندارد و حتی در بین جوانانی که در ادوار گذشته از جنبش اصلاح طلب حمایت می کردند ریزش هایی رخ داده؛ سران جبهه اصلاحات نیز با درک این موضوع کمترین تمایل را برای ارائه لیست و حضور جدی در انتخابات دارند. 
تا اینجا مشخص است جریان اصلاح طلب استان هرمزگان توانایی تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی در انتخابات مجلس آینده را ندارد و کاندیداهایی که با نام و عنوان اصلاح طلب وارد میدان شوند احتمال شکستشان بالااست. البته در چند دوره گذشته برخی از شاخه‌های اصلاح طلب هرمزگان از کاندیدای منتسب به جناح محافظه کار حمایت کرده‌اند و احتمال تداوم چنین وضعیتی در انتخابات آتی نیز وجود دارد.
 
 جناح محافظه کار
این گروه در چند دوره گذشته همیشه صاحب یک کرسی از سه کرسی نمایندگی حوزه انتخابیه مرکز استان بوده و توانسته بود از طریق ائتلاف با اصولگرایان میانه رو و در  سالهای اخیر از طریق ائتلاف با اصلاح طلبان و در کنار این ائتلاف ها با در دست داشتن شهرداری بندرعباس و نزدیکی با دولت روحانی و در شرایطی که  استانداری هرمزگان  هم تحت نفوذ جریان محافظه کار و اصلاح طلبان قرار داشت ، کرسی خود در مجلس یازدهم را حفظ کند.
اما در دوره پیش رو،  دولت سیزدهم گرایشی به جریان  محافظه کار و راست سنتی نداشته و چهره های شاخص این طیف نظیر ناطق نوری،علی لاریجانی،محمدرضا باهنر و...  در سطح کلان کشور نیز به حاشیه رفته‌اند. با توجه به احتمال کاهش مشارکت در انتخابات وضعیت کاندیداهای جریان محافظه کار در انتخابات سخت بوده و امکان پیروزی این جناح را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرده است.
 
 جناح اصولگرا
این جناح سیاسی شامل گروه ها و طیف‌های سیاسی مختلفی می باشد که هرکدام از این طیف ها در هرمزگان فعال بوده و قصد دارند در انتخابات پیش رو نقش آفرینی کنند. 
در مجموع با توجه به شواهد موجود، جناح اصولگرا دارای رای ثابت و تشکیلاتی است و  تجربه انتخابات شورای ششم شهر بندرعباس هم که مشارکت انتخاباتی در آن پایین بود جبهه اصولگرایی پیروز میدان شد. اما عملکرد ضعیف  شورای ششم و شهردار منتخب اصولگرایان و در کنار اینها تعدد کاندیداهای اصولگرا و اختلافات بین آنها وضعیت این جناح را در انتخابات پیش رو سخت کرده و تنها امید این 
جناح برای پیروزی در انتخابات پایین بودن سطح مشارکت و خارج شدن بسیاری از کاندیداهای مطرح از گردونه رقابت است. در مجموع می توان نتیجه گرفت که در انتخابات پیش رو مشارکت در سطح پایینی باشد و جناح اصلاح طلب استان کمترین شانس پیروزی را دارد و رقابت انتخاباتی در سطح استان هرمزگان بین کاندیداهای جریان محافظه کار و اصولگرایان است  که هر دو جریان  با تعدد کاندیدا مواجه هستند و جناحی پیروز میدان است که انسجام بیشتری داشته باشد.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها