هشدار سازمان ملل:

آینده، گرم‌تر و گرمای آن طولانی‌تر خواهد بود



یک کارشناس سازمان ملل هشدار داد: امواج گرما مثل امواجی که هم اکنون بیشتر اروپا را در نوردیده، در آینده در نتیجه تغییرات آب و هوایی «زودتر آغاز می شود و طولانی تر و شدیدتر خواهد بود.»

        

به گزارش صبح ساحل، »«جان نایرن» مشاور ارشد گرمای شدید در سازمان جهانی هواشناسی مستقر در ژنو با اشاره به اینکه امواج گرما در آینده شدیدتر و طولانی تر خواهد بود، تشریح کرد: «گنبد حرارتی که حدود یک هفته است بخش بزرگی از اروپا را در برگرفته است، آتش سوزی های جنگل های یونان، کانادا و هاوایی و دمای هوای تابستانی که آمریکای جنوبی تا اواسط زمستان شاهد آن است، توهم نیستند.»

این محقق سازمان ملل با اشاره به اینکه موج های گرمایی که طولانی تر و دامنه دارتر شده، «در نتیجه گرم شدن آب و هوا است که در سیستم های آب و هوایی سریعتر ظاهر می شود»، تاکید کرد: «دانشمندان این مورد هشدار داده اند.»

او با ابراز تاسف گفت: «مردم خیلی خونسرد و آرام هستند در حالی که علم هشدار داده است که این امور رخ خواهد داد و در همین حد متوقف نخواهد شد.»

جان نایرن خواستار رفتار هوشمندانه تر در مواجهه با افزایش دمای هوا شد و اهتمام روی این حقیقت توصیه کرد که حداقل دما در شب همچنان بالا است و رکوردهای دمای هوا که در روز ثبت می شود، در صدر تیتر خبرها است.

دمای بالا و مکرر هوا در طول شب خطری برای سلامتی انسان است زیرا بدن در چنین صورتی نمی تواند از گرمایی که در روز در معرض آن قرار می گیرد، بهبود یابد. همچنین دمای بالاتر هوا نیز به این معنا است که هیچ  راه خروجی برای انرژی انباشته شده در طول روز وجود نخواهد داشت و همین موضوع باعث افزایش دما در روز بعد می شود.

این محقق گفت: «بنابراین ما به دوره های طولانی تری از دمای بالای هوا می رسیم که تراکمی است. بنابراین امواج گرما خطرناکتر می شود و با ادامه تغییرات آب و هوایی وضعیت احتمالا بدتر خواهد شد.

او در ادامه سخنانش پیش بینی کرد که آینده شاهد امواج گرمای بیشتر در یک دوره بسیار طولانی تر از امسال باشد و افزود: همه شاخص ها به احتمال وقوع امواج گرمای شدید در هر زمانی از سال قبل از پایان قرن اشاره دارد.»

نایرن در پاسخ به این سوال که چه کاری می توان انجام داد، گفت: «همه ما توانایی معکوس کردن این روند را داریم. باید به طور کامل به سمت انرژی پاک حرکت کنیم و دست از سوزاندن سوخت های فسیلی برداریم.»

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها