واژه محبوب انصاف


نویسنده: عباس بربروشان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی 
    
قصد دارم در این مقاله در خصوص انصاف بین افراد جامعه مطالبی را بیان نمایم. اکنون که تورم و گرانی در جامعه مشهود و ملموس است و فارغ از هرگونه آماری که در این خصوص وجود دارد، شاید بسیاری از افراد جامعه صرفاً به فکر رهایی و نجات خویش از این وضعیت باشند. به عبارت بهتر هر کس سعی می نماید که به قول معروف گلیم خودش را از آب بیرون بکشد، به عنوان نمونه در باب افزایش اجاره بهای منازل مسکونی که پرونده های قضایی زیادی را نیز به خودش اختصاص داده، شاهد هستیم که مستأجرین که اکثراً از قشر کارگران زحمتکش جامعه هستند توان پرداخت اجاره بهای سنگین را ندارند ولی مالک (موجر) مصر به افزایش قیمت به قول خودشان بر اساس تورم موجود در جامعه است.
ای کاش با تورم موجود در جامعه، درآمدها هم بیشتر می شد که قطعاً  در این وضعیت مشکلی در این باب به وجود نمی آمد. حسب سفارشات اکید بزرگان دینمان که بعنوان نمونه در ذیل به برخی از آنها پرداخته می شود، زمانی که انصاف در جامعه کم‌رنگ می‌شود برکت از جامعه رخت بر می بندد و قطعاً شرایط زندگی جمعی و تورم نیز سخت و سخت‌تر می گردد.
امام علی علیه السلام می فرمایند : " با رعایت انصاف است که پیوندها دوام می یابد (غرر الحکم حکمت 4190). از طرف دیگر پیامبر خدا (ص) می فرمایند: "همانا در نرمی، فزونی و برکت است و کسی که از نرمی محروم باشد، از خیر محروم شود (کافی؛ 2/119/7).
بنابراین انصاف از جمله یکی از مهمترین فضائل اخلاقی و واژگان محبوب انسانی است. در باب انصاف شایسته است که در هر موقعیت، شرایط  و جایگاهی که هستیم، خودمان را در موقعیت، شرایط و جایگاه طرف مقابل قرار دهیم؛ آنگاه قضاوت و رفتار نماییم و اینکه هر خیر و خوبی را که برای خود می خواهیم برای دیگران هم بخواهیم و هر زیان و ضرری که برای خود نمی پسنیدیم برای دیگران هم نپسندیم؛ که حدیث معروف امام حسن مجتبی (ع) با همین مضمون در ذهن ها نقش بسته است و یکی از احادیث معروف و مدرن بشری در این‌خصوص می باشد. وقتی افراد جامعه به همدیگر رحم می‌کنند و انصاف لازم را انجام می‌دهند بطور قطع ثمرات مثبت و مفیدی که همان برکت در امورات است در زندگی افراد جامعه جاری و ساری می گردد. امیدوارم در این شرایط سخت اقتصادی بیش از پیش حواسمان به همدیگر باشد و شاهد بروز انصاف بیشتری در جامعه باشیم، در پایان مطالب خود را با ذکر حدیث گهربار امام علی علیه السلام به  پایان می رسانم: " انصاف برترین خصلت هاست ( غرر الحکم  حکمت 971).

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها