صبح ساحل بلاتکلیفی پسران دانش آموز پایه دهم رشته ادبیات روستای رضوان را پیگیری کرد؛

تحصیل توأم با خطر



۲۵ روز از شروع سال تحصیلی می‌گذرد. پسران پایه دهم رضوان و سرزه همچنان بلاتکلیف و در انتظار باز شدن کد رشته تحصیلی‌شان در محل زندگی‌ خود هستند. شورای روستا و اولیا دانش‌آموزان از اواخر شهریورماه در تلاش هستند که این رشته تحصیلی را در مدرسه بیاورند اما همچنان تلاش‌هایشان بی‌نتیجه مانده است. به همین منظور با شورای روستای رضوان و اولیا گفت‌وگو کرده‌ایم همچنین توضیحات آموزش‌وپرورش هرمزگان را در این رابطه می‌خوانیم.
  
  
 شورای روستا: چرا حق دانش آموزان رضوان نیست که در مدرسه محل زندگی خود تحصیل کنند؟
 
یکی از اعضای شورای روستای رضوان در این‌باره به خبرنگار صبح ساحل گفت: «بیش از چهل سال است که رشته تحصیلی ادبیات پسران در دبیرستان تدریس می‌شد؛ اما امسال باوجود متقاضی پایه دهم کد رشته برای ادبیات و علوم انسانی دایر نشده است».
وی بابیان اینکه سه هفته از شروع آغاز سال تحصیلی می‌گذرد، بیان کرد: «متقاضیان این رشته تحصیلی در روستای رضوان همچنان بلاتکلیف هستند و خبری از ثبت‌نام 
دانش‌آموزان پسرانه پایه دهم ادبیات رضوان نیست. این در حالی است که اولیا و دانش‌آموزان پسر رضوان وسرزه علاقه‌مند به تحصیل در این رشته و خواهان باز شدن این پایه در دبیرستان جوادی رضوان می‌باشند؛ اما آموزش‌وپرورش مصرانه فقط تشکیل کلاس را در مرکز بخش {شهر فین} اعلام می‌کند».
به گفته عضو شورای روستا، می‌توان آمار موفقیت مدرسه جوادی رضوان را در سالی که گذشت با بقیه مدارس متوسطه دوم منطقه مقایسه کرد و از مسئولان این سؤال را مطرح کرد که چرا حق دانش آموزان رضوان نیست که در مدرسه محل زندگی خود تحصیل کنند؟
وی اضافه کرد: «رفت‌وآمد روزانه بالای ۱۰۰ دانش‌آموز حدود ۱۴۰ نفر به فین، جز افزایش تصادفات و نگرانی‌های والدین، چه نکته‌ی مثبتی می‌تواند داشته باشد؟ مگر اداره آموزش‌وپرورش خبر از ظرفیت بالای دانش آموزان منطقه سرزه و رضوان برای سال تحصیلی جدید نداشته {تعداد بالای ۱۰۰ نفر پایه نهم و بالای ۵۰ نفر پسران}؟ آیا رشته ادبیات و علوم انسانی پسران در مدرسه جوادی رضوان بااین‌همه موفقیت در سایه تعهد و تلاش مدیریت و دبیران و سعی دانش‌آموزانش برایش سهمیه‌ای برنامه‌ریزی نشده است؟».
   
 اولیایِ نگران
دانش‌آموزان رضوان هرروز باید هزینه‌ی رفت‌وآمد به مدرسه فین را متقبل شوند. جدا از این هزینه، خستگی مسیر موجب کاهش یادگیری این دانش آموزان می‌شود. نگرانی‌ هر روز خانواده‌ها برای خطراتی همچون تصادف در طول مسیر ۵۰کیلومتری رفت‌وآمد به فین نیز از عواملی است که مسئولان روستا خواستار ایجاد کد رشته تحصیلی در دبیرستان رضوان هستند. 
یکی از والدین دراین‌باره می‌گوید: «مبلغ ماهیانه سرویس مدرسه به فین، هفتصد هزار تومان است که برای یک خانواده که ۳ فرزند محصل دارد، سنگین و هزینه‌ی هنگفتی محسوب می‌شود. نگران تحصیل فرزندانمان هستیم که هنوز پس از گذشت سه هفته از شروع آغاز سال تحصیلی هنوز تکلیف تدریس آن مشخص نیست! جای سؤال اینجاست که مدرسه جوادی پسران در رشته ادبیات بیشترین قبولی را داده است در امتحان نهایی پایه دوازدهم امسال از کل ۱۴ دانش‌آموز ۹ نفر در خرداد و ۲ نفر هم شهریور قبول و از این تعداد ۳ نفر هم در دانشگاه فرهنگیان و ۸ نفر هم در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته‌شده‌اند. همچنین رتبه نخست قبولی در منطقه را کسب کرده‌اند، سهم این مدرسه کد این رشته تحصیلی پایه دهم نیست؟».
  
 پاسخ آموزش‌وپرورش هرمزگان:
به حدنصاب نرسیدن متقاضیان پسر رشته ادبیات و علوم انسانی، علت عدم تخصیص سهمیه در رضوان
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان درباره بلاتکلیفی دانش آموزان مدرسه رضوان به خبرنگار صبح ساحل توضیحاتی ارائه داد. قویدل به حدنصاب نرسیدن متقاضیان پسر رشته ادبیات و علوم انسانی را علت اختصاص ندادن سهمیه در رضوان اعلام کرد. به گفته وی، سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان روستا درنظر گرفته شده و تاکنون هیچ‌گونه حوادث جاده‌ای در موضوع سرویس مدارس رخ نداده است.
«محمد قویدل»، مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با بیان اینکه روستای رضوان دارای ۳ دبیرستان متوسطه دو در شاخه‌های نظری و کاردانش است، گفت: « در سامانه دانش‌آموزی سیدا ۳ دبیرستان به نام‌های جوادی، آسیه و شهید شادابی پور در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ فعال می‌باشد.  با توجه به تنوع رشته‌ها در شاخه‌های مختلف نظری، فنی حرفه‌ای، کاردانش و علاقه‌مندی دانش‌آموزان استقرار تمامی رشته‌ها و همچنین به حدنصاب نرسیدن متقاضیان پسر رشته ادبیات و علوم انسانی امکان اختصاص سهمیه به این رشته تحصیلی در روستای رضوان امکان‌پذیر نیست و طبق بخشنامه ساماندهی منابع انسانی، به‌منظور اجرای عدالت آموزشی تربیتی و نصیب آموزشی برابر مطابق با اسناد بالادستی، توسعه توازن بین شاخه‌ای و بین‌رشته‌ای، رشته ادبیات و علوم انسانی به مدرسه شبانه‌روزی در مرکز بخش فین اختصاص داده‌شده است تا با تجمیع دانش‌آموزان روستاهای اطراف و به حدنصاب رسیدن تعداد آنان، بتوان خدمات مؤثرتری را به دانش آموزان اختصاص داد و تمامی روستاهای اطراف پوشش داده شوند».
قویدل ادامه داد:« به‌منظور استفاده از خدمات آموزشی برابر برای تمامی دانش‌آموزان، مطابق دستورالعمل‌های موجود کارگروه ماده ۱۸ (سرویس مدارس)، سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روستا مرکز به‌صورت ایمن انجام‌شده و در سال‌های اخیر هیچ‌گونه حوادث جاده‌ای در موضوع سرویس مدارس منطقه فین رخ نداده است». به گفته مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان، موفقیت‌های حاصل‌شده در سال تحصیلی گذشته ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در تمامی مدارس بخش فین ازجمله روستای رضوان خود دلیل روشنی بر توزیع عادلانه خدمات آموزشی و تربیتی در سطح بخش فین است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها