رئیس سابق اداره‌ی امنیت عربستان سعودی:

هیچ قهرمانی در درگیری حماس و اسرائیل وجود ندارد، فقط قربانی‌ست


نویسنده: عدنان نگاری

نگاهی به عرب نیوز
رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی تاکید می‌کند که اسرائیل و حماس به دلیل اقداماتشان علیه غیرنظامیان باید محکوم شوند، اما معتقد است که فلسطینی‌ها حق دارند در برابر اشغال نظامی اسرائیل مقاومت کنند. شاهزاده ترکی الفیصل حمله حماس به اهداف غیرنظامی از هر سن و جنسیتی را محکوم کرد و گفت که این اقدامات خلاف دستورات اسلامی در مورد آسیب رساندن به غیرنظامیان و هتک حرمت اماکن عبادی است. اما به همان اندازه، من بمباران بی‌رویه اسرائیل به غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی در غزه و تلاش برای راندن اجباری آنها به سینا را محکوم می‌کنم. هیچ قهرمانی در این درگیری وجود ندارد. وی روز سه‌شنبه در یک گردهمایی در مورد دست‌آوردهایش که زمانی به عنوان دیپلمات ارشد پادشاهی سعودی در ایالات متحده و بریتانیا خدمت می کرد، گفت: «همه افراد تحت اشغال نظامی حق دارند در برابر اشغال خود مقاومت کنند - حتی از نظر نظامی. اما شاهزاده ترکی رویکرد متفاوتی را برای فلسطینیان مفیدتر می‌داند. من گزینه دیگر را ترجیح می دهم؛ شورش مدنی و نافرمانی. امپراتوری بریتانیا در هند و امپراتوری شوروی در اروپای شرقی را از بین برد. ده روز پیش، عوامل حماس از مرز غزه عبور کردند و به شهرک‌های اسرائیلی رفتند و بیش از هزار اسرائیلی از جمله سربازان و غیرنظامیان را کشتند. اسرائیل متعهد شده است که حماس را از بین ببرد و از آن زمان با بمب‌گذاری بر غزه بیش از ۳۰۰۰ غیرنظامی از جمله حمله به بیمارستانی که در روز سه‌شنبه منجر به کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد، کشته شدند.اما او همچنین افزود که این دو اشتباه باعث درست شدن این موقعیت دردناک نمی شود و هر دو طرف درگیری مستحق محکومیت هستند. شاهزاده ترکی گفت که حماس زمینه‌های اخلاقی بالاتری را به یک دولت منفور اسرائیلی داده بود که حتی نیمی از مردم اسرائیل آن را فاشیست، بدخواه و نفرت انگیز می‌دانند. اسرائیل برتری نظامی بی‌نظیری دارد و ما در مقابل چشمان خود ویرانی و فراموشی را می‌بینیم که برای مردم غزه به ارمغان می‌آورد. وی اسرائیل را به دلیل کشتارهای هدفمند و دستگیری بی رویه کودکان، زنان و مردان فلسطینی در کرانه باختری محکوم کرد. ترکی همچنین با چارچوب فعلی وقایع مربوط به مبارزات مردم فلسطین مخالفت کرد.

 

نمایشگاه میسک آثار هنری چشمگیر عربستان را بازبینی می‌کند

نگاهی به عرب نیوز
نمایشگاه جدید موسسه هنری میسک با عنوان «پژواک سرزمین» مجموعه ای از ۵۵ قطعه را گرد هم می‌آورد که تاریخ عربستان سعودی را از نگاه ۲۰ هنرمند پیشگام منعکس می‌کند. این نمایشگاه تا ۷ مارس سال آینده در تالار هنرهای زیبای شاهزاده فیصل بن فهد به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه که توسط تیمی از مؤسسه مدیریت می‌شود، آثاری از نیمه دوم قرن بیستم را به نمایش می‌گذارد و سفر آموزشی هر هنرمند را نشان می‌دهد، همچنین تاثیر آن بر گروهی از هنرمندان سعودی که در شکل‌دهی هویت جنبش هنری محلی نقش داشته‌اند. 
نقاشی یوسف جاها تابستان الهادا متعلق به سال ۱۹۷۴، داستانی شخصی از خاطرات کودکی با گروهی از دوستان در چادر زدن در طائف، شهری در استان مکه را روایت می‌کند.
جاها درباره این اثر گفت: «آنچه این‌جا می‌بینید منظره‌ای از الهادا است، مکانی که در تابستان و زمستان خنک است. من که اهل مکه بودم، با گروهی از دوستانم بیرون می رفتم و در مقابل این صحنه اردو می زدم.
آثار هنری ارائه شده در این نمایشگاه از مناظر طبیعی و محیط های شهری گرفته تا معماری سنتی و پیچیدگی های ارتباطات انسانی در فرهنگ سعودی را شامل می شود.
موسسه هنری میسک با سازماندهی رویدادهایی که هنرمندان را به مدارس بین المللی متصل می کند، به دنبال غنی سازی فرهنگ هنری و حمایت از تجربیات خلاقانه است و به آنها کمک می کند تا آثار خود را بهبود بخشند و بازاریابی کنند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها