آن روی سکه‌ی خودشناسی


نویسنده: محیا تکنده

شاید بد نباشد به این نکته‌ی اساسی بپردازیم، که خود شناسی و واکاوی خویشتن صرفا یک مساله درون‌فردی نیست که با اشراف پیدا کردن به یک سری پیش‌زمینه‌های روانشناختی حاصل شود، بلکه تا حد زیادی وابسته به زندگی اجتماعی و زمینه‌های جمعی می‌باشد که فرد در آن زیست می‌کند.
در واقع مساله این است که امور بدیهی و روزمره‌ای که همه‌ی ما به سادگی از کنار آن‌ها گذر می‌کنیم و به طور اتوماتیک تمام عمر به تکرار و بازتکرار آن‌ها می‌پردازیم، صرفا اموری خارج از اهمیت و پیش‌پا افتاده نیستند، بلکه بازتاب مستقیم فرهنگ، امور اجتماعی و نگرش ما و جامعه‌مان می‌باشند. دیوید انگلیس، جامعه شناس و استاد دانشگاه منچستر در کتاب " فرهنگ و زندگی روزمره" به چگونگی تاثیر فرهنگ به مثابه عامل شکل‌دهنده‌ی جمعی رفتار، فکر و نگرش، بر رفتارهای کلی یک جامعه و سوق دادن آن به سمت جهانی شدن می‌پردازد. نثر کتاب روان، ساده و همه‌ فهم است و همین موضوع باعث آشتی دادن عموم مردم با جامعه‌شناسی است که در این کتاب به خوبی ادا شده است.
اثر فرهنگ و زندگی روزمره دارای چهار فصل کلی طبیعت و فرهنگ،  مدرنیته و فرهنگ، فرهنگ پست و والا، و جهانی شدن می‌باشد که البته در هر فصل به رابطه‌ی بین این مفاهیم و زندگی روزمره و آنچه ما بدیهیات می‌پنداریم پرداخته شده است و نکته‌ی مهم‌تر کتاب این است که نویسنده در هر فصل سعی دارد برای ما توضیح بدهد که وقتی از فرهنگ حرف می‌زنیم دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنیم. . نگرش کتاب از این بابت قابل تحسین است که از دید خطی به وقایع و امور فراتر رفته و به دیدی تاریخی دست پیدا کرده است، به این معنا که می‌تواند امور را در پس تاریخ، وقایع رخ داده، جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی بررسی کند.
دیوید انگلیس با پرداختن به ریزترین مسائل و آوردن مثال‌هایی ملموس مانند خرید از سوپرمارکت، تبریک مناسبت‌ها،  انتخاب لباس، دکوراسیون منزل و غیره مساله را برای ما پرابلماتیک کرده و به چگونگی دخالت فرهنگ و رویه‌ی اجتماعی بر زندگی روزمره و بدیهیات می‌پردازد. ایده‌ی اصلی کتاب حول این مساله می‌چرخد که شیوه‌های زندگی و انتخابی که هر کدام از ما در زندگی روزمره در پیش می‌گیریم و گمان می‌کنیم که حاصل گزینش فردی و انتخاب شخصی ماست، کاملا تحت تاثیر زندگی اجتماعی و فرهنگ قرار دارد.
این کتاب پلی برای ارتباط مفاهیم خرد به کلان است، در واقع با خواندن کتابی ساده و جذاب، می‌توانیم به بینشی کارآمد از مفاهیم اجتماعی و جمعی دست پیدا کنیم. بینشی که شناخت ما از خودمان و اطرافیان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و گام مهم و بزرگی در خودشناسی محسوب می‌شوند. با دریافت نقش پررنگ اجتماع، فرهنگ و روایت تاریخی، می‌توانیم پشت پرده‌ی بسیاری از رفتارهای خود را دریابیم و برای تغییر آن‌ها گام‌های اساسی برداریم. با توجه به نثر ساده‌ی اثر پیشنهاد می‌شود، خواندن آن را در اولویت برنامه‌ی کتابخوانی خود قرار دهید. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها