استاندار هرمزگان با اذعان به ضعف عملکردی نهادهای فرهنگی مطرح کرد:

استاد آوازهای طوفانی هستیـم


نویسنده: بهار بیژنی

استاندار هرمزگان با بیان اینکه از نهادهای فرهنگی ناامید هستم، افزود: متاسفانه این نهادها بسیار سنگین بوده و بسیار کارآمدی پایینی دارند، جلسات مختلفی گذاشته می‌شود که در آن دغدغه آنها بجای اینکه تامین نیازهای نرم افزار فرهنگی باشد، تامین خودرو، تامین سالن و تماما تامین مسائل سخت افزاری است.

 



به گزارش صبح ساحل، مهدی دوستی در نشست هم اندیشی بانوان عرصه های مختلف استان، ضمن تبریک به دو مدال آور بانوی هرمزگانی در سطح بین المللی افزود: از بانوانی که در عرصه بین المللی ورزشی با کسب مدال، پرچم عزیز کشورمان را به اهتزاز در آوردند تشکر میکنم. قطعا این افراد الگوی خوبی برای نسل آینده ما در استان هستند و موجب تربیت نسل پیشرو در هرمزگان خواهند شد.

وی به طرح مسائل مختلف در این جلسه اشاره کرد و در خصوص مسائل اقتصادی، بیان کرد: اگر بخواهم تک جمله آسیب شناسی صنعتی استان را بگویم، البته ارقام را فرضی عرض میکنم مثلا ۲۰ میلیارد دلار در صنایع سنگین سرمایه گذاری کرده ایم که هر ۲ میلیون دلاری تبدیل به یک شغل و در مجموع ۲۰ هزار شغل شده است، اما در جای دیگر طبق یک قانون ۱۲ هزار شناور را غیر مجاز اعلام کرده‌ایم که در نتیجه آن ۳۰ هزار نفر بیکار شده‌اند.

دوستی افزود: طبق این مثال هر یک میلیون دلار یک شغل یعنی هر ۵۰ میلیارد تومان یک شغل می شود، بانوان حوزه اقتصاد در این جمع آگاه هستند که اگر ۲۰۰ میلیارد تومان به آنها داده شود می توانند چند شغل را ایجاد کنند، این رقم در صنایع بزرگ تنها چهار شغل می شود. قطعا اگر این میزان به شما پرداخت شود چندین برابر این میزان شغل ایجاد می‌کنید. بر همین اصل هم بود که از ابتدای دولت برای برخی قوانین بازدارنده وقت گذاشته شد و نتیجه آن صدور ۳۰ هزار مجوز صیادی بود که بخشی از آن در جزایر را بانوان تشکیل می دادند.  و مشکلی که پیشروی آنها بود با وقت گذاشتن بر یک قانون بازدارنده رفع شد.

وی با اشاره به اینکه نقصان زنجیره ارزش تولید یکی دیگر از مسائل پیش روی اقتصاد استان است، افزود: زنجیره های ارزش در استان متاسفانه ناقص است، زنجیره فولاد و آلومینیوم استان را زمانی که رسم میکنیم یا صنایع پیشران مانند کشتی رانی را در نظر می‌گیریم و ارزیابی میکنیم می بینیم این زنجیره ها کامل نیستند. بر همین مبنا است که بر زنجیره های ارزش در استان تاکید داریم برخی از بنگاه ها نیز که با حضور رئیس جمهور فعالیت آنها آغاز خواهد شد مانند کابل دریایی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش تولیدات استان است.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: در آبزی پروری نیز چالش زنجیره ارزش وجود دارد برای مثال پرورش ماهی در قفس در استان وجود دارد اما بچه ماهی در استان تولید نمی‌شود. سال گذشته حدود ۷۰ میلیارد تومان یارانه تسهیلات به سه بنگاه تولید بچه ماهی در استان پرداخت شد که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ اولین بچه ماهی های تولید هرمزگان را داشته باشیم.

دوستی با بیان اینکه در زنجیره های ارزش تولیدات صنعتی مردم کمتر می توانند نقش بازی کنند، افزود: صنایع بزرگ استان مانند فولاد علاوه بر تولیدات ورق و غیره  باید در انتها به کارخانه میخ سازی برسد تا مردم بتوانند در این عرصه نقشی داشته‌باشند.

وی تاکید کرد: در خوشه های خدمات صنعتی مردم می توانند نقش آفرینی کنند. البته در این خصوص نقش ما به عنوان دولت نقش حمایتی است که حتما این کار را خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ دارای ضعف هستیم، گفت:  این ضعف به دلیل این است که ما استاد آواز های تو خالی و پایان های بی سرانجام هستیم با شوق و ذوق کاری را آغاز میکنیم اما نیمه کاره رها می شود. در بحث اقتصادی برای اینکه دچار این معضل نشویم جلسات را دو هفته یک بار برگزار و پیگیری مستمر میکنیم و در عرصه فرهنگ نیز باید به همین سمت برویم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه متاسفانه تاکنون نگاه ما به فرهنگ نگاه پروژه ای بوده است، تصریح کرد: این خرده را از خودم شروع میکنم، برای مثال در یک مقطعی یک مسئله ای پیش آمد، همه دور هم جمع شدیم و یک تصمیم،  بدون آنکه تاثیر گذاری آن بر دیگر عرصه ها سنجیده شود، گرفته ایم و این باعث شده که در عرصه فرهنگ به درستی موفق نشویم.

وی با تاکید بر افزایش تاثیرگذاری مسائل فرهنگی با مردمی شدن عرصه فرهنگ، گفت: باید مجموعه و متولی زنده و پویا برای عرصه فرهنگی ساخته شود زیرا عرصه فرهنگی یک عرصه پویایی است و هر زمان با یک مسئله جدیدی مواجه میشویم، مسائل نوجوانان، جوانان، دختران و پسران و مجموعه این مسائل باعث شده که نیازمند مجموعه قدرتمندی شود. این خلأ که یک مجموعه ای در فرهنگ بیاید و میان داری کند اتفاق تمیز و درستی است که تا کنون مغفول مانده است.


وی اضافه کرد: یک مجموعه مانند نفس در نجات فرزندان سقط یا مجموعه دختران حاج قاسم در عرصه میدانی عفاف و حجاب خوب کار کردند اما اگر یک زنجیر واصله ای وجود داشته باشد که این دو را به هم متصل کند صد البته که نتیجه کار بهتر خواهد شد.آمادگی لازم را دارم که اگر این مجموعه فرهنگی در قالب هر اسمی که بر آن می‌گذارید تشکیل شود، یک کار تمیز و عالی که نظام مسائل را در یک سو و دسته و یگان مقابله با آن را در سوی دیگر و هسته مرکزی راهبردی داشته باشد.  مدیرکل امور بانوان و خانواده استان متولی تشکیل این مجموعه شود و قول حضور در تمامی جلسات تشکیل این مجموعه را خواهم داد.

وی با بیان اینکه امروز دشمن تمام خصومت خود بر علیه کشور را هدف دختر بچه های این مرز و بوم کرده است،  گفت: دشمنی که با توپ و تانک، لشکرها و قوای نظامی حریف مردان ما نشده الان دختر بچه های ما را با بی‌رحمانه ترین روش ها و ابزار  تهاجم فرهنگی مانند ۳۵۰ شبکه فارسی زبان ماهواره ای و شبکه های اجتماعی متعدد هدف قرار داده و در این عرصه جنگ بسیار سخت است.

دوستی با بیان اینکه از نهاد های فرهنگی ناامید هستم، افزود: متاسفانه نهادهای فرهنگی بسیار سنگین هستند و  بسیار کارآمدی پایین دارند. جلسات مختلفی گذاشته می‌شود که در آن بجای دغدغه تامین نیازهای سخت افزاری عرصه فرهنگ داشته باشند، دغدغه  تامین خودرو، تامین سالن و تماما تامین سخت افزاری دارند و تا می گوییم فلان کار فرهنگی را شروع کنیم لیستی از نیازهای سخت افزاری را در  مقابل خود می بینیم، امروز نیازمند کار فرهنگی نرم افزاری هستیم که امیدواریم با بخش مردمی این کار را انجام دهیم در این حوزه نیز اگر احساس کردید که نیاز به همراهی دستگاه های دولتی است جهت همکاری دعوت خواهند شد.

وی با اشاره به سرانه مطالعه در کشور و به طبع آن در استان گفت: علی‌رغم اینکه منتقد کاهش سرانه مطالعه هستیم اما از زمانی که کودکان و نوجوانان روزانه در فضای مجازی می گذرانند غاقل هستیم و از آن به نحو احسن استفاده نکردیم، باید محتوی مانند آثار ادبی بی نظیر فارسی، کتاب شهید مطهری،  اندیشه های حضرت امام و همچنین مقام معظم رهبری، خاطرات زمان جنگ، وصیت نامه های شهدا تولید و در فضای مجازی منتشر کنیم، این ها همه می توانند شخصیت کودکان و نوجوانان ما را شکل‌دهند، با تولید محتوی با ارزش می توانیم نسلی را تربیت کنیم که به اسلام، ایران، مردم، هویت دینی و ملی، مفاهیم انقلاب تعصب داشته باشند و بفهمند در طول تاریخ چه اتفاقاتی بر این کشور گذشته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها