طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در دولت سیزدهم اجرا می شود



یکی از اقدام‌های اثرگذار در دولت سیزدهم تأمین آب و آبرسانی به مناطق روستایی و محروم از آب پایدار است که اکنون توسط مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در حال انجام است که برای ۱۰ هزار روستا هدف‌گذاری شد و تاکنون هفت هزار روستا عملیاتی شده است.

                    

به گزارش صبح ساحل، تعداد زیادی از روستاهای کشور به دلایل متعدد از دسترسی به آب سالم و پایدار محروم مانده بودند که دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها اقدامی جهادی را با عنوان جهاد آبرسانی آغاز کرد تا چهره محرومیت آبی را از روستاها بزداید.

               

جهاد آبرسانی طرحی برای رساندن آب به روستاهای است که یا فاقد آب سالم بهداشتی هستند و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی هستند، طرحی که به وسعت روستاهای ایران برای رفع تشنگی روستاها تدوین و اجرا شده است.

            

انعقاد تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی و مبادله قرارداد عملیات اجرایی برای آبرسانی به ۷ هزار و ۱۳۸ روستا در فاز اول از جمله اقدام‌های این شورا است که آبرسانی به ۱۰ هزار روستا از مهم‌ترین گام‌های این شورا است.

               

روستاها و مناطق مختلف باتوجه‌به گستردگی جغرافیایی کشور و پراکندگی به‌منظور آبرسانی، اولویت‌بندی و روستاها بر اساس مشکل تأمین آب شرب، مشکل کیفی آب شرب و نیز محدودیت در شبکه توزیع طبقه‌بندی شدند.

                 

پس از این ظرفیت‌های اجرای این طرح در روستاها شناسایی شده ب توجه به اینکه موضوع خیرین مدرسه‌ساز طی سال‌های سال در کشور به‌عنوان یک ظرفیت بالقوه وجود داشته و با الگوگیری از این امر مجمع خیرین آب‌رسان کشور نیز شکل گرفت.

                

با توجه به اینکه آب در ایران علاوه بر اینکه امری حیاتی است، مقدس و ارزشمند نیز شمرده می‌شود، بر همین اساس خیرین در این زمینه ورود چشمگیری یافتند و با مشارکت آنان پروژه‌ها و طرح‌های خوبی به‌منظور آبرسانی به مناطق مختلف کشور رقم خورد.

        

طرح جهاد آبرسانی در ابتدا مقرر بود برای ۱۰ هزار روستا عملیاتی شود که قرارداد اجرایی آن با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای هفت هزار روستا عملیاتی شد.

        

اکنون این ۱۰ هزار روستا به ۱۶ هزار روستا هدف‌گذاری شده تا بخش بیشتری از مردم روستایی و مناطق محروم از آب سالم و پایدار برخوردار شوند.

        

بیش از ۲ هزار روستا تا کنون از محل قرارداد محرومیت‌زدایی، خیران آب‌رسان و طرح‌های ملی آبرسانی شده‌اند. پیشرفت کار در برخی روستاها به بالای ۷۰ درصد رسیده و به‌زودی مرحله دوم کار در این روستاها انجام می‌شود.

       

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در این زمینه گفت: آبرسانی به ۵۰۰۰ روستای کشور در سال ۱۴۰۲ تکمیل شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها