بازار سرمایه به دنبال جبران عقب ماندگی‌

خیز بورس برای ثبت سقف‌‌های بالاتر در سال جاری


نویسنده: مریم دهقان

تحلیل روند کلی شاخص‌ بورس در سالی که گذشت نشان می‌دهد که بازار سرمایه از سایر بازارها عقب مانده است. بسیاری از معامله‌گران انتظار کسب سودهای بیشتری را در زمستان 1402 از بازار داشتند چراکه در آن بازه زمانی شاهد سقف شکنی قیمت دلار و طلا بودیم؛ اما شاخص کل در پایان سال با ثبت عدد 2 میلیون و 162 واحدی نشان داد که توانایی بازدهی قابل توجه و مطابق رشد قیمت دلار را در سال 1402 ندارد. بی رمق بودن ارزش معاملات و نوسان آن در محدوده 4 هزار میلیارد تومانی نیز دلیل دیگری بر این مدعا است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این بازار عقب ماندگی خود را جبران کند و کام سهامدارانش شیرین شود. به منظور بررسی دقیق‌تر این موضوع به سراغ علی فراقی، تحلیل‎‌گر بازار سرمایه رفته‌ایم تا با ایشان در خصوص پیش‌بینی وضعیت بورس در سال جاری به گفتگو بنشینیم. در ادامه با صبح ساحل همراه باشید.

  

 لطفا درباره خودتان برای مخاطبان صبح ساحل مختصری توضیح بفرمایید.

علی فراقی هستم و به عنوان معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه فعالیت می‌کنم. تحصیلات اینجانب در رشته حسابداری و تا مقطع کارشناسی ارشد است. فعالیت حرفه‌ای‌ام نیز مرتبط با نهادهای مالی، به‌ویژه کارگزاری‌ها بوده است.
  

 به‌نظر شما شاخص کل در سال جاری به چه قله‌ای دست خواهد یافت؟

با توجه به واقعیت‌های اقتصاد در سال گذشته و سال پیش رو انتظار می‌رود بازار سرمایه بتواند به راحتی سقف‌های قبلی را بشکند و از آن ها عبور کند. اگر امسال نیز با سیاست‌های انقباضی دولت رو‌به‌رو باشیم شاخص کل حداقل می‌تواند تا محدوده سه میلیون واحدی رشد کند اما در صورتی‌که دولت دست از سیاست‌های انقباضی و دخالت در بازار بردارد شاخص کل ‌می‌تواند تا پایان سال به محدوده چهار میلیون واحدی نیز نزدیک شود.
لازم به توضیح است که چنانچه سایه سیاست‌های سرکوب‌گرایانه دولت از صنایع پیشتاز و لیدر بازار برداشته شود؛ این صنایع می‌توانند از رشد قیمت‌های جهانی و قیمت دلار منتفع شوند و عقب ماندگی خود را راحت‌تر جبران کنند.
  

 افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی در سال جاری چه تاثیری بر بورس خواهد گذاشت؟

بازار سرمایه ایران همانند هر بازار سرمایه‌ دیگری در دنیا، نسبت به ریسک‌های ژئوپلیتیکی واکنش منفی نشان می‌دهد و در این زمان‌ها حضور فروشندگان بزرگ در آن افزایش پیدا می‌کند. خصوصا اگر همانند سال 1402 بخواهد با ریسک‌های دیگری نیز همراه باشد. 
به‌وجود آمدن هرگونه ریسک ژئوپلیتیکی در سال جاری اثر منفی بسیار زیادی بر بازار خواهد داشت. با این وجود باید خاطر نشان کرد که تجربه ثابت کرده‌است که در این مواقع دولت با اجرای سیاست‌های انبساطی به بازار کمک می‌کند تا این‌گونه ریسک‌ها را در خود هضم کند و عموما مدت زمان بسیار کوچکی شاهد واکنش منفی بازار هستیم.
  

 آیا امسال سیاست‌های اقتصادی دولت در راستای حمایت از بورس خواهد بود؟

به طور کلی هرگونه دخالت مستقیم و غیرمستقیم دولت، چه مثبت و چه منفی نهایتا به زیان بازار است. در قدم اول مهم‌ترین و بهترین کار، کاهش مداخله و به صفر رسیدن مداخله دولت است تا بازار بتواند مسیر خود را با توجه به پتانسیل‌های مثبت و منفی خود پیدا کند. پس انتظار حمایت از سمت دولت، عملا انتظاری بیهوده و مخرب برای بازار است. همچنین تجربه نشان ‌داده است که حمایت از بازار سرمایه، صرفا گفتاری است و کمترین عمل و اجرایی در راستای آن وجود ندارد لذا انتظار می‌رود سال آتی نیز وضع به همین منوال باشد.
  

 باتوجه به سقف شکنی‌های اخیر در بازار کامودیتی جهانی مانند مس، طلا و نقره، بایستی انتظار رشد در کدام نمادهای بورسی رو داشته باشیم؟

به‌طور کلی هرگونه کاهش یا افزایش قیمت در بازار کامودیتی طی بازه‌های زمانی مختلف، باعث حرکت همسو در شرکت‌هایی است که محصولات آنها مستقیما به این بازار مربوط می‌شود. در حال حاضر نیز که شاهد سقف شکنی قیمتی برخی از آنها هستیم؛ به‌طور قابل ملاحظه‌ای بر میزان فروش، خصوصا فروش صادراتی این شرکت‌ها تاثیر دارد و شاهد بالا رفتن درآمد ناشی از افزایش نرخ کامودیتی‌ها برای آنها خواهیم بود. به‌علاوه در صورتی که شاهد افزایش نرخ دلار نیما هم باشیم؛ این شرکت‌ها با رشد درآمدی دوسویه‌ همراه خواهند بود که به خوبی می‌تواند وضعیت صورت‌های مالی آنها را بهبود ببخشد.
 

 سبد پیشنهادی سرمایه‌گذاری شما برای سال جاری چیست؟

سبدی که بتواند در سال جاری حافظ ارزش دارایی باشد؛ ترکیبی از سهام و طلا است که در آن وزن طلا بیشتر است لذا باید درصد قابل توجهی از یک سبد سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد. چراکه امسال، طلا بیشترین پتانسیل را برای رشد دارد. 
لازم به‌ذکر است که خرید طلا برای سبدهای کوچک بهتر است از طریق صندوق‌های طلا در بورس انجام شود و برای سرمایه‌های بزرگتر بهتر است طلای فیزیکی خریداری شود. همچنین لازم به توضیح است که طلا، چه در بازار داخل و چه در بازار جهانی در بلند مدت با رشد همراه است. در خصوص سبد سرمایه‌گذاری بورسی نیز، بهتر است در سال جاری، ترکیبی از صنایع ریالی و دلاری باشد. زیرا امسال هر دو مورد می‌توانند بازدهی‌های قابل قبولی را ثبت کنند. البته به غیر از تک نمادهایی که از لحاظ وضعیت درون شرکت و وضعیت بنیادی آنها در وضعیت مساعدی به سر نمی‌برند.
همچنین همان طور که ذکر شد؛ پیش‌بینی می‌شود در میان صندوق‌های بورسی، صندوق‌های مبتنی برطلا امسال می‌توانند بازدهی خوبی را به نسبت دارایی تحت مالکیت خود ثبت نمایند و در لیست پر‌بازده‌ترین‌های بازار قرار بگیرند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها