بازتاب اخبار درگیری‌ بین ایران و رژیم اشغالگر قدس در رسانه‌های عربی


نویسنده: عدنان نگاری

رسانه‌ی سعودیِ عرب‌نیوز در تیترِ دیروز خود:« بایدن در انتظار حمله ایران به اسرائیل؛ چه دیر یا زود. خطاب به تهران می گوید از این کار اجتناب کند.» در ادامه سخنان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را نقل کرده که بدین شرح است: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اظهار داشت که انتظار دارد ایران، دیر یا زود، به اسرائیل حمله کند و به تهران هشدار داد که این درگیری را ادامه ندهد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره پیامش به ایران، به سادگی گفت:«این کار را نکنید.» و او بر تعهد واشنگتن برای دفاع از اسرائیل تاکید کرد.
بایدن گفت که اطلاعاتِ خاصی را فاش نخواهد کرد اما افزود که انتظارش این است که این جمله هرچه زودتر انجام شود. پیش از این، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفته بود که حمله قریب الوقوع گزارش شده ایران به اسرائیل یک تهدید واقعی و قابل اجرا است اما جزئیاتی درباره زمان احتمالی ارائه نکرد. کربی همچنین افزود که ایالات متحده به موقعیت نیروهای خود در منطقه با توجه به تهدید تهران نگاه می‌کند و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.
این رسانه در ادامه در تیترِ دیگری به نقل از پنتاگون گفت:«ژنرال ارشد آمریکایی در میان ترس از تهدید حمله نظامی ایران از اسرائیل بازدید می‌کند.» عرب نیوز در ادامه‌ی این خبر افزود: پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه برای گفتگو با مقامات نظامی این کشور درباره تهدیدات امنیتی در اسرائیل است. این دیدار در بحبوحه ترس از اینکه ایران پس از حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت تن از اعضای سپاه پاسداران تهران از جمله دو ژنرال در سوریه در اوایل ماه جاری شد، تلافی خواهد کرد. سخنگوی پنتاگون، ژنرال پت رایدر به خبرنگاران گفتند: «برای دیدار با رهبران کلیدی ارتش اسرائیل و صحبت درباره تهدیدات امنیتی فعلی در منطقه گفتگو کرده‌اند.» رایدر در ادامه افزود که این سفر از تاریخ برنامه‌ریزی شده قبلی به دلیل تحولات اخیر به تعویق افتاد.
اما در جدیدترین تیتر این خبرگزاریِ سعودی:«حزب الله می‌گوید ده‌ها موشک به مواضع اسرائیل شلیک کرده است.» در بابِ حملات حزب‌الله لبنان افزود: گروه حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است روز جمعه ده‌ها موشک کاتیوشا را به سمت مواضع توپخانه اسرائیل شلیک کرد. بمبارانی که به گفته آن‌ها در پاسخ به حملات اسرائیل در جنوب بوده است. از زمان حمله گروه نظامیان فلسطینی به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر و آغاز جنگ در غز، حزب الله، متحد حماس، تقریباً روزانه آتش بین مرزی را با ارتش اسرائیل مبادله کرده است.
این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های حزب الله مواضع توپخانه دشمن را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار دادند و افزودند که این حمله در پاسخ به حملات دشمن به روستاهای جنوبی و منازل غیرنظامیان است.
سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «تقریباً 40 پرتاب در حال عبور از خاک لبنان شناسایی شد که برخی از آن‌ها رهگیری شدند».
این سازمان با بیان این مسئله که، هیچ تلفاتی گزارش نشده است، افزود پیشتر دو پهپاد تهاجمی حزب الله را که از لبنان عبور کرده بودند، رهگیری کرده بود.
  
گفت وگو وزیر خارجه عربستان با همتایان خود در آمریکا و الجزایر
وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی به مسائل مربوط به تحولات منطقه‌ای و راه‌های کاهش تشدید تنش‌ها در خاورمیانه پرداختند. آن‌ها همچنین بر موضوعات مورد علاقه مشترک، به ویژه سودان، تحولات نوار غزه، و اهمیت ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به منطقه تحت محاصره تمرکز کردند.
فیصل بن فرهان همچنین در تماس تلفنی با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر در مورد تحولات منطقه و درگیری در غزه گفتگو کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها