توزیع کیسه‌های پلاستیکی در کشور ممنوع است



رئیس اداره فروشگاه‌های زنجیره‌ای وزارت صنعت معدن تجارت گفت: بر اساس ماده ٣ آیین نامه اجرایی محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی، توزیع کیسه‌های پلاستیکی در کشور ممنوع است.  
  

به گزارش صبح ساحل،  مهدی خادم ثامنی در نشست بررسی شیوه نامه ماده ٣ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: امروزه پلاستیک به معضلی اجتماعی و جهانی تبدیل شده است که نه تنها اکوسیستم‌های آبی و خاکی را آلوده می‌کند، بلکه تهدیدی برای سلامت انسان است.

وی اظهار داشت: آمار‌ها نشان می‌دهد که در چند دهه گذشته عملکرد خوبی نسبت به حفظ محیط زیست نداشتیم و باعث تخریب جنگل‌ها و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی شدیم علاوه بر این منبع زیستی آب و خاک را هم آلوده کردیم.

تخریب محیط زیست رو به افزایش است

ثامنی ادامه داد: کشور‌های پیشرو تلاش می‌کنند تخریب محیط زیست را کاهش دهند، اما در ایران روز به روز آلودگی بیشتر می‌شود.

وی گفت: روزانه ۵۶ تا ۵٧ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود که از این میزان ١١ تا ١٢ درصد پسماند پلاستیک است که مستقیم و غیر مستقیم منابع آب و خاک را آلوده می‌کند.

مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آبان ماه ١۴٠١ آیین نامه اجرایی محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی تصویب و ابلاغ شد که بر اساس ماده ۳ آن توزیع کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده است.

وی تاکید کرد: هفته زمین پاک (هفته اول اردیبهشت) می‌تواند فرصت خوبی برای اجرایی کردن ماده ٣ این آیین نامه باشد، باید بتوانیم با فرهنگ سازی مردم را نسبت به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی ترغیب کنیم و قطعا ابن مسأله مستلزم همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ است.

توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع است

رئیس اداره فروشگاه‌های زنجیره‌ای وزارت صنعت معدن تجارت نیز در این نشست گفت: بر اساس ماده ٣ آیین نامه اجرایی محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی، توزیع کیسه‌های پلاستیکی در کشور ممنوع است.

کریم مجرب افزود: ما به دنبال توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم و به نظر می‌رسد اقداماتی مانند کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی می‌تواند به توسعه این فروشگاه‌ها کمک کند.

همچنین مدیر کل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صنعت معدن تجارت گفت: مسأله پلاستیک در بسیاری از کشور‌ها حتی آن‌هایی که پیشرفته هم نیستند موضوع مهمی محسوب می‌شود.

کتایون نعمت پور افزود: لذا ما هم در کشور باید تلاش کنیم مصرف کیسه‌های پلاستیکی را کاهش دهیم و یا آن‌هایی که مصرف می‌شوند دوباره بازیافت و به چرخه مصرف برگردند.

وی ادامه داد: این کار باید از جایی آغاز شود که قطعا روز زمین پاک (٣ اردیبهشت) و مناسبت‌های محیط زیستی خرداد ماه می‌تواند فرصت مناسبی برای شروع باشد، می‌توان در ابن فاصله هم مشکلات اجرایی را شناسایی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد.

وی تاکید کرد: قطعا این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید در این مسیر حرکت کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها