سیستم فیلتر دوده برای کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی تولید شد



فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فیلترهای دوده را برای کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی به تولید رساندند.

            

به گزارش صبح ساحل، سید رضا اصغری، معاون فنی این شرکت دانش‌بنیان گفت، این طرح را نتیجه تحقیقات ۵ ساله این شرکت دانست و گفت: از سال ۱۹۸۲ فیلتر دوده در اروپا مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر بیش از ۲ هزار فیلترهای دوده در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

              

وی، شهر پاریس را یکی از مناطقی دانست که با استفاده از فیلترهای دوده توانسته‌اند آلودگی شهر را کنترل کنند، افزود: دوده خروجی از اگزوز که حاوی ذرات معلق است، برای سلامت انسان مضر بوده و طبق آمارهای منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفی هوا، تعداد فوتی‌های منتسب به آلودگی هوا در کلانشهر تهران حدود ۴ هزار نفر در سال است که عدد قابل ملاحظه‌ای است ولی با استفاده از فیلتر دوده و برقی کردن ناوگان حمل و نقل می‌توان از گسترش این آلاینده‌ها جلوگیری کرد.

           

اصغری، اقتصادی‌ترین روش برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌های خودروها در دنیا را استفاده از فیلترهای دوده دانست و یادآور شد: در این راستا شرکت ما در سال ۹۵ مطالعات خود را در این زمینه آغاز کرد و در سال ۹۷ اولین نمونه فیلتر دوده تولیدی ما با کمک شهرداری تهران روی یک دستگاه اتوبوس نصب شد.

              

معاون فنی این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: علاوه بر آن، این سیستم روی یک دستگاه اتوبوس دو کابین نصب شد و تاکنون این محصول در خط خاوران - آزادی مورد تست و آزمون قرار گرفته و گواهی تایید را دریافت کرده است.

               

اصغری با اشاره به چالش‌های تولید این محصول، گفت: از جمله مشکلات ما می‌توان به نگرش‌هایی که در زمینه فیلتر دوده وجود دارد، اشاره کرد. متاسفانه برخی از مسؤولان اعتقاد دارند استفاده از فناوری بهتر است، ولی در دراز مدت اینکه ناوگان برقی شود، اقدام مطلوبی است؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور خرید یک دستگاه فیلتر دوده خارجی به صرفه‌تر از خرید یک دستگاه اتوبوس برقی است و نیاز است در این زمینه نگرش‌ها تغییر کند.

             

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نیاز است تا استانداردهایی برای این محصولات تعیین شود. در حال حاضر هر کدام از دستگاه‌های متولی سازوکار خاصی دارند و اگر سازمان محیط زیست در این زمینه استانداردی را تعریف کند، شرکت‌های تولید کننده، منطبق با آن استاندارد محصولات خود را تولید می‌کنند.

              

این فناور خاطرنشان کرد: حمایت‌های لازم برای چنین محصولاتی صورت نمی‌گیرد، به‌طوری که ما برای اخذ یک گواهی در زمینه تست عملکرد فیلتر نزدیک به ۶ ماه فرآیند اداری و نامه‌نگاری را طی کردیم و در این بین جلسات متعددی برگزار شد که متاسفانه نیمی از این جلسات به نتیجه مطلوبی ختم نشده است.

            

وی تاکید کرد: ما به عنوان یک شرکت فناور ایرانی درصدد حذف آلودگی هوا بودیم و تلاش کردیم تا محصول ایرانی را در این حوزه به تولید برسانیم و در کنار آنکه از آلودگی هوا جلوگیری کنیم، مانع از خروج ارز از کشور شویم.

اصغری با بیان اینکه سیستم فیلترهای دوده برای هر منبع متحرک دیزلی قابل استفاده است، یادآور شد: این سیستم همچنین برای نیروگاه‌ها قابل استفاده است و برای هر نوع مصرفی گریدهای خاصی وجود دارد؛ برای مثال برای اتوبوس دو کابین حجم ۳۲ لیتری و برای یک مینی‌بوس حجم کمتری مورد نیاز است.

               

وی فرآیند حذف دوده در فیلتر ذرات دیزل کاتالیستی  را مبتنی بر CDPF دانست و یادآور شد: در این محصول از دو هسته DOC و DPF استفاده کردیم که  از هسته DOC به عنوان یک کاتالیزور بهره گرفتیم و ذرات معلق بزرگ را در این هسته مهار می‌کنیم، ولی هنوز قادر به جلوگیری از ایجاد زنجیره کربن در آن نیستیم؛ اما باعث می‌شود فرآیندی که نیاز است در دمای ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد انجام شود را در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد انجام دهیم که این فرایند در هسته DPF انجام می‌شود.

               

به گفته وی، در این مرحله فرآیند حذف ذرات معلق انجام می‌شود و هوای خروجی از این سیستم هوای عاری از ذرات معلق است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها