بررسی خیزش سراسری دانشجویان آمریکایی در حمایت از مقاومت فلسطین؛

جنبش ضد اسرائیل در دل آمریکا


نویسنده: روشنک زینی وند

با شکل‌گیری تهاجم و عملیات نظامی اسرائیل علیه مردم فلسطین و کشته شدن بسیاری از مردم از جمله هزاران کودک و زن در این عملیات رژیم صهیونیستی و تضعیف شدن حقوق و امنیت مردمان این منطقه همچنان شاهد اقدامات مستمر اسرائیل علیه مردم نوار غزه و تضییع امنیت انسانی در این منطقه هستیم. در چند روز اخیر خیابان‌های آمریکا شاهد اعتراضات دانشجویان این کشور در راستای پایان اقدامات ضد بشری اسرائیل در فلسطین است. در رابطه با موج ضد اسرائیلی در آمریکا که از سوی دانشجویان در این کشور به راه افتاده است و آنچه اساسا سبب شکل گیری این اعتراض شده است گفتگویی با دکتر «محمد جلیلی» کارشناس مسائل سیاسی انجام داده‌ایم.
  

 چرایی شکل‌گیری جنبش دانشجویی در آمریکا

 این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با علت شکل‌گیری جنبش دانشجویی در آمریکا بیان داشت: علت این مسئله موضوع سابقه‌داری است که در آمریکا اساسا بسیاری از افرادی که سالیان است در این کشور زندگی می‌کنند آن را به عنوان یک سوالِ پاسخ نگرفته برای خود تلقی می‌کنند و آن سیاست‌های برون مرزی و تهاجم خارجی آمریکا است. اینکه چرا به دلیل سیاست‌های برون مرزی آمریکایی‌ها، که معمولا هم جنگ‌طلبانه است باید مالیاتی مضاف بر مالیات مرسوم سایر کشورها بپردازند و اینکه سیاست‌هایی که در قالب‌های مختلفی مثل صدور دموکراسی، آزادی بیان، اعطای حق شهروندی و حقوق مدنی در کشورها و به طور خاص در غرب آسیا انجام می‌گیرد بخش عمده‌ای از افرادی که در آمریکا تحت فشار هستند و از اقشار میانی و فرودست جامعه محسوب می‌شوند به‌خاطر تعرفه‌های نابرابری که بر آن‌ها تحمیل می‌شود و بخشی از مالیات را به این اهداف اختصاص می‌دهند نسبت به این سیاست‌های آمریکا معترض هستند.
وی با بیان اینکه بخشی از مساله، اعتراض به سیاست‌های تهاجمی آمریکا است، افزود: آن‌ها در رابطه با نتایج و خروجی‎های این سیاست سوال دارند که در ویتنام، کره، یمن، لیبی، سومالی، اوکراین یا از سال 2021 در افغانستان یا از سال 2003 در عراق و به‌طور کلی در منطقه اعم از سوریه، لبنان و اسرائیل که به طور حداقل سالیانه بلاعوض 2 تا 3  میلیارد دلار از آمریکا پول دریافت می‌کند چرا باید تحت فشار اقتصادی قرار بگیریم.
این کارشناس در ادامه تصریح کرد: دلیل دیگر مربوط به ماجرای اسرائیل و وابستگی اسرائیل به لحاظ سیاسی و  اقتصادی به سیاست خارجی آمریکا است. اینکه چرا آمریکا باید همیشه به خصوص بعد از دهه پنجاه مدافع صهیونیست‌‎ها باشد؟ چرا باید ایپک {لابی امور اسرائیل در آمریکا} نفوذ تامی در آمریکا داشته باشد چرا باید سیاست‌های رسانه‌ای، هالیوودی، خبری، بانکی و شرکت‌های چند ملیتی که در آمریکا فعالیت می‌کنند وابسته به خاندان یهودی متمایل به صهیونیسم باشند. چرا آمریکا باید هر سال مبالغ هنگفتی را به اسرائیل کمک بلاعوض اقتصادی کند؟ چرا باید جدیدترین تسلیحات  نظامی خود را به اسرائیل اعطا کند و از سوی دیگر آیا رفتار اسرائیل با فلسطینیان و اعراب و کشورهای همسایه دولت دست نشانده بریتانیایی آیا در قاموس حقوقی و ارزشی سیاست خارجی آمریکا می‌گنجد یا خیر؟
جلیلی در ادامه افزود: رفتار اسرائیلی‌ها در قبال فلسطینی‌ها از 1948 به بعد که منجر به کشته شدن بسیاری از غیر نظامیان، مهاجرت اجباری آن‌ها، تحت فشار و محاصره قرار گرفتن مردم فلسطین از جمله مردم غزه شد یا شهرک‌سازی‌های غیرمجازی که در کرانه باختری انجام می‌شود؛ همه از دلایل اعتراض دانشجویان بوده است. 
می‌خواهند بدانند این مسائل اساسا چه نسبتی با سیاست‌های اعلامی آمریکا به عنوان حقوق بشر و پاسداشت حقوق بشر و حق آزادی فردی و امنیت که آمریکایی‌ها مدعی می‌شوند، دارد.
وی گفت: از زمان جانسون تا کلینتون تا بوش پدر و اوباما، مذاکرات متعددی با جنبش‌های بزرگ جهاد اسلامی، فتح و حماس انجام شد اما به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های حقوقی و معاهدات انجام شده توسط رژیم صهیونیستی بی‌نتیجه ماند. اکنون مردم آمریکا این سوال را دارند که چرا ماجرای فلسطین حل نمی‌شود و چرا اسرائیل به مفاد حقوقی که در معاهدات سال‌های اخیر و چهل سال گذشته انجام شده پایبند نمی‌ماند و چرا آمریکا دربرابر این عدم پایبندی و عهدشکنی اسرائیل اعتراض حقوقی خود را اعلام نمی‌کند. این کارشناس بیان داشت: رفتارهای منافی حقوق بشر اسرائیل علی رغم توجیهات رسانه‌های آمریکایی گاهی اوقات غیر قابل لاپوشانی است. از سمتی می‌بینیم که آمریکا مانع از تصویب هرگونه قطعنامه تحریمی یا قطعنامه محکومیت سیاسی- حقوقی علیه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل می‌شود و این برای مردم آمریکا قابل قبول نیست.
  

 رویکرد آمریکا در جنگ غزه

جلیلی در رابطه با تاثیر رویکرد آمریکا در قبال جنگ غزه و شکل‌گیری این جنبش افزود: در مسئله جنگ اخیر غزه که بعد از هفت اکتبر اتفاق افتاده است این سوال برای مردم وجود دارد که آمریکا چرا حداقل سه بار مانع از برقرای آتش‌بس شده است. آیا باید سیاست خارجی آمریکا در اوکراین و در غزه، {به نفع اوکراینی‌ها که اخیرا 60 میلیارد دلار کمک بلاعوض تصویب شد و بعد هم برای اعطای به اسرائیل} همچنان ادامه داشته باشد. 
وی بیان داشت: این موضوعات سیاسی، اقتصادی و رفتارهای متناقض آمریکا در قبال مردم فلسطین و اسرائیل؛ سوالات باقی مانده‌ای بوده که وجود داشته است و در جنگ اخیر وقتی به نسل کشی‌ها می‌رسد و ادعاهای دروغینی که رسانه‌های آمریکایی-اسرائیلی در برابر حماس مطرح می‌کنند و بعد افشا می‌شود که دروغ بوده است؛ مثل بمباران بیمارستان‌ها، سوزاندن کودکان و تجاوز به زنان و ازطرفی فیلم‌های قتل عام مردم غزه و بمباران جنگنده‌های اسرائیلی در فلسطین منتشر می‌شود؛ برای مردم آمریکا به‌ خصوص دانشجویانی  قابل پذیرش نیست. 
آن‌ها می‌گویند حتی اگر خواهان هیچ دینی هم نباشیم و صرفا خواهان صلح باشیم یا حتی اگر قائل به تساوی مردم فلسطین و اسرائیل باشیم باید جنگ غزه پایان بگیرد و حقوق مردم فلسطین یعنی امنیت جانی، روانی و بهداشتی غیر نظامیان حفظ شود.  معتقدند که آمریکا باکمک‌های بالاعوضی که به لحاظ نظامی و اقتصادی به اسرائیل انجام می‌دهد مانع از برقرای این آتش بس و مانع از اعطای حقوق شهروندی و آزادی‌های فردی و امنیت جانی مردم غزه شده است .
  

 مطالبات و اهداف جنبش‌های اعتراضی

این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با مطالبات دانشجویان با بیان اینکه مخالفت با جنگ افروزی آمریکا مسئله اول است، افزود: به طور خاص چند مسئله برای دانشجویان موضوعیت دارد؛ یکی اعلام رفتار متناقض آمریکایی‌ها و اعتراض به این رفتار متناقض نسبت به شعارهای سیاست خارجی آمریکا است که اولا این پیام را برسانند که جنگ‌افروزی نکنید و اینکه آمریکا یکی از علل اصلی وجود نابسامانی‌ها و تنش‌های جهانی به‌خصوص در منطقه غرب آسیا است.
این کارشناس در ادامه بیان داشت: مخالفت با اعطای مالیات و بستن تعرفه‌های اقتصادی برای مردم در رابطه با جنگ افروزی‌های خارجی که آمریکا انجام می‌دهد مسئله دوم است. برای مردم آمریکا این سوال است که  چرا باید برای اهداف سیاست خارجی که مورد مخالفت ما است با هزینه ما اقداماتی جهت نسل کشی که در غزه اتفاق می‌افتد انجام شود از اینرو اعتراض به تعرفه‌های اقتصادی دغدغه دوم است.وی ادامه داد: مسئله سوم مطالبه حل و فصل ماجرای اسرائیل-فلسطین است. در رابطه با با این موضوع دو رویکرد وجود دارد. عده‌ای قائل به دو دولتی هستند و عده‌ای قائل به استقلال تمامیت ارضی در رفح یا منطقه غزه یا حل مساله اورشلیم و قدس شریف را مطرح می‌کنند؛ لذا مساله دو دولتی و به رسمیت شناختن کشور فلسطین موضوع بعدی است. برخی از معترضین موضوع پایان شهرک‌سازی‌ها و متعهد کردن اسرائیل به قواعد حقوق بین الملل را مطالبه می کنند و برخی دیگر به دروغ‌های رسانه‌ای که اسرائیل و امریکا بیان می‌کنند و رویکرد فریبکارانه‌‌شان اعتراض دارند. این شعار که هولوکاست واقعی امروز در غزه توسط کسانی که قربانی هولوکاست تعریف شده‌اند در حال انجام است و رسانه‌ها سال‌ها این دروغ را  بیان داشتند که یهودیان متمایل به صهیونیسم قربانیان هولوکاست و فاشیست بودند و اکنون این حق را دارند که هر اقدامی را انجام دهند.اعتراض به سیاست‌های رسانه‌ها و دروغ‌هایی که توسط رسانه‌های رسمی مطرح می‌شود نقطه دیگر این مطالبات است.
  

 سخن پایانی

وی در پایان با بیان اینکه اعتراض اصلی توقف جنگ، نسل‌کشی و به رسمیت شناختن نسل‌کشی توسط آمریکا است، افزود: از این‌رو اعتراض به کشتار 15 هزار کودک و 10 هزار زن و مفقودی 20 هزار نفر انسان غیرنظامی که بیشتر زنان، کودکان و سالخوردگان هستند؛ اعتراض به این نسل کشی، کلید واژه خواسته تمامی دانشجویانی است که چفیه بر گردن انداخته‌اند و به عنوان نماد  مقاومت در برابر نظام امپریالیستی و نظام رسانه‌ای غرب، حاضراند هزینه دهند. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها