شیوع تب مالت در حاجی آباد



صبح ساحل-حوادث:شیوع تب مالت در شهرستان حاجی آباد بیشتر در میان دامداران مشاهده شد تا مرکز بهداشت این شهرستان موضوع اپیدمی شدن بیماری را به تمامی دامداران و قصابان هشدار دهد.
با گزارش مهر ، پس از افزایش گزارشات بروز علائم مشترک بین برخی از دامداران و مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی در شهرستان حاجی آباد، پزشکان و متخصصان خبر از شیوع بیماری تب مالت در بین دامداران حاجی آبادی دادند.
بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می گردد. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می سازد. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد.این بیماری به علت سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی، نازایی و از دست دادن ارزش های اقتصادی دام های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه بوده است.
بیماری تب مالت در حقیقت از راه تماس با افرادی که قصاب یا دامدار هستند یا لبنیات غیرپاستوریزه مصرف می کنند منتقل می شود، بنابراین شیرخام، پنیرهای محلی و بستنی های سنتی در انتقال این بیماری نقش موثری دارد.
با توجه به افزایش شیوع بیماری بروسلوز (تب مالت) در بین برخی از دامداران شهرستان حاجی آباد وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری در مناطق با شیوع بالا، بررسی شد.
شیرخام و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه مصرف نکنید
میرزایی کارشناس زئونوز شبکه بهداشت درمان حاجی آباد در مورد شیوع تب مالت و احتمال اپیدمی شدن آن گفت: بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام محسوب می گردد که ‌بیشتر در کشاورزان‌، دامداران‌، چوپانان‌، قصابان‌، سلاخان‌ و دامپزشکان‌ دیده می شود.
میرزایی تصریح کرد: نوعی ‌از باکتری ‌که‌ عمدتا در گوسفند و بز دیده‌ می‌شود، مهمترین ‌عامل‌ بیماری‌ در انسان‌ است‌ و اقدامات ‌غیربهداشتی ‌در فرآیند فراهم کردن‌ شیر و گوشت‌ همگی ‌زمینه ‌انتشار بروسلوز را مساعد می‌کنند.  
وی اظهار داشت: بیماری‌ به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم به ‌انسان‌ سرایت می کند که به‌ صورت‌ مستقیم‌ در هنگام تماس با بافتهای‌ حیوان‌ آلوده‌ نظیر خون‌، ترشحات‌ رحمی‌ و ترشحات‌ جنین‌سقط شده‌ و در حالت غیرمستقیم‌ از راه‌ مصرف‌ شیرخام‌ و فرآورده‌های‌لبنی‌ آلوده‌ (خصوصا پنیر تازه‌، خامه‌،سرشیر و کره‌)، انتقال‌ تنفسی‌ از طریق هوای‌ آغل‌ و اصطبل‌ آلوده‌ یا آزمایشگاه‌ و فرو رفتن‌ سر سوزن‌ سرنگ‌حاوی‌ واکسن‌های‌ حیوانی‌ به‌ دست‌ عامل بیماری به انسان‌ منتقل و فرد را مبتلا می کند.
کارشناس زئونوز شبکه بهداشت درمان حاجی آباد در خصوص علایم بیماری و نحوه پیشگیری از آن نیز عنوان کرد: در شکل‌ حاد بیمار دچار لرز ناگهانی‌، درد عمومی‌ بدن‌ به‌ خصوص ‌درد پشت‌ و تعریق‌ شدید می‌شود، اشتهای‌ خود را از دست‌ می‌دهد و دچار ضعف‌ و سستی‌ می‌گردد ولی در شکل تحت‌ حاد آغاز آن‌ بی‌ سر و صدا است و شکایت ‌اصلی‌ بیمار از ضعف ‌و خستگی ‌است‌.
میرزایی یادآور شد: راههای‌ پیشگیری‌ از بیماری‌ در انسان نیز خودداری‌ از مصرف‌ مواد لبنی‌مشکوک‌ (مانند شیرخام‌، پنیر تازه‌،خامه‌ و سرشیر غیرپاستوریزه‌) ، استفاده‌ از شیر و فرآورده‌های ‌لبنی‌ به‌ صورت‌ پاستوریزه‌، در صورت ‌در دسترس‌ نبودن‌ شیر پاستوریزه‌ جوشاندن‌ شیر به‌ مدت‌ حداقل‌ ده‌ دقیقه ‌بعد از جوش‌ آمدن‌، استفاده‌ از ماسک‌ تنفسی‌ در هنگام‌ کار با فضولات‌ حیوانی‌ یا ورود به‌ اصطبل‌ ، دور نگه‌ داشتن‌ حیوانات‌ ازمحل‌ زندگی‌ انسان‌، استفاده‌ از دستکش‌، کلاه‌، ماسک‌، عینک‌ و روپوش‌ مناسب‌ در دامپزشکان‌، دامداران‌ و پرسنل‌کشتارگاه‌ها، آموزش‌ طرز تهیه‌ پنیر تازه‌ به ‌کلیه‌ خانوارهای‌ روستایی ‌که اگر پنیر به‌ صورت‌ غیر پاستوریزه‌ و بدون‌ جوشاندن‌ شیر تهیه‌ می شود حداقل‌ بایستی‌ دو ماه‌ در آب‌ نمک‌ نگهداری‌ و سپس‌ مصرف‌ شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها