مدیر اداره منابع آب حاجی آباد خبر داد:

ذخیره 3 میلیون متر مکعب آب در دشت های آشکارا و شمیل حاجی آباد



«با اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت های آشکارا و شمیل حاجی آباد، 3میلیون مترمکعب آب در این دشت ها ذخیره می‌شود».

این مطلب را مدیر اداره منابع آب حاجی آباد در حالی در بین خبرنگاران بیان کرد که این طرح با اعتبار 80 میلیارد ریال در دشت های آشکارا و شمیل از توابع این شهرستان درهفته های گذشته تکمیل شده است و بدین ترتیب  از این بعد اهالی این منطقه شاهد خبرهای خوبی در این زمینه هستند، خبرهای ازتوسعه کشاورزی پایدار با اجرای پروژه‌های آب منطقه‌ای هرمزگان و جلوگیری از هدررفتن آب در این شهرستان

 و...طرح تغذیه مصنوعی به منظور تعادل ‌بخشی منابع آبی زیرزمینی در مدت 21 ماه ساخته شده است و از اهداف آن می توان انسداد چاه‌ های غیرمجاز، جایگزینی پساب با چاه ‌های کشاورزی در دشت ‌های ممنوعه و....

«با اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت های آشکارا و شمیل حاجی آباد، 3میلیون مترمکعب آب در این دشت ها ذخیره می شود».

این مطلب را مدیر اداره منابع آب حاجی آباد در حالی در بین خبرنگاران بیان کرد که این طرح با اعتبار 80 میلیارد ریال در دشت های آشکارا و شمیل از توابع این شهرستان درهفته های گذشته تکمیل شده است و بدین ترتیب  از این بعد اهالی این منطقه شاهد خبرهای خوبی در این زمینه هستند، خبرهای ازتوسعه کشاورزی پایدار با اجرای پروژههای آب منطقهای هرمزگان و جلوگیری از هدررفتن آب در این شهرستان .

 

 و...طرح تغذیه مصنوعی به منظور تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی در مدت 21 ماه ساخته شده است و از اهداف آن می توان انسداد چاه های غیرمجاز، جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی در دشت های ممنوعه و جلوگیری از هدررفت آب های به دست آمده از سیلاب ها، کنترل سیلاب و خسارات ناشی از آن و... عنوان کرد.

 

به گفته ارسلان باوقار  ، با اجرای این طرح های کوچک مصنوعی ضمن جلوگیری از بین رفتن سفره های زیرزمینی، اقدام های مثبتی در راستای توسعه پایدار چاه های کشاورزی انجام دادو تغذیه مصنوعی دشت ها از طریق ایجاد بند و چاه هایی پشت آن به منظور استفاده از آب مازاد روخانه ها و آب های سطحی انجام می شود تا آب را به صورت مصنوعی به زمین تزریق کنیم.

 

این مقام مسوول این را هم افزود که  در بارندگی ها و سیل های اسفندماه 97 در منطقه حاجی آباد 2بار به صورت کامل در این طرح ها آبگیری انجام و تمام آب ها نیز ذخیره سازی شد. 

باوقارتشکیل  طرح تغذیه مصنوعی دشت های آشکارا و شمیل حاجی آباد را  از 3بند دانست که در هرکدام از بندهای آن از خروج آب رودخانه ها جلوگیری شود و آب به داخل حوضچه ها انتقال داده شده و آب ها ذخیره و نگهداری می شود.

 

 اجرای طرح جایگزینی خط انتقال آب چشمه سبزپوشان به اراضی پایین دست

 

مدیر اداره منابع آب حاجی آباد در جریان بازدید خبرنگاران از طرحهای عمرانی درحال ساخت حاجیآباد،به اجرای طرح جایگزینی خط انتقال آب چشمه سبزپوشان به اراضی پایین دست که زمینهای زیر کشت آن قریب به 700 هکتار می باشد اشاره ای داشت و گفت: هدف از این طرح کاهش تلفات آب در اثر عبور از کانال فرسوده و تبخیر،جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب وتقسیم عادلانه میان حق آبه بران و رفع اختلافات میان حق آبه بران و برداشت کنندگان غیرمجاز آب با انجام مطالعات اجتماعی و میدانی است.

باوقار ادامه داد: با توجه به کانال قدیمی و فرسوده انتقال آب چشمه سبزپوشان بخش اعظمی از این آب در طول مسیر 14کیلومتری به پایین دست به هدر میرفت و به همین دلیل شرکت آب منطقهای هرمزگان بحث جایگزینی خط انتقال به وسیله لوله را در دستور کار قرار داد که این پروژه 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

وی با بیان اینکه  در محل چشمه 250 لیتر در ثانیه آب به دست میآید اما با توجه به فرسوده بودن کانال و تبخیر آب در پایین دست ما فقط 150لیتر آب بیشتر نمی توانیم برداشت کنیم تاکید کرد: با این طرح هم می توانیم از هدر رفت آب جلوگیری، و هم به کشاورزی پایدار در منطقه دست پیدا کنیم.

 

مدیر امور آب حاجی آباد به وجود مناقشاتی بین حق آبهداران چشمه سبزپوشان و افراد برداشتکننده غیرمجاز نیز گفت: با توجه به وجود مناقشاتی بین حق آبهداران چشمه سبزپوشان و افراد برداشتکننده غیرمجاز از این چشمه از سالهای قبل، مطالعات اجتماعی صورت پذیرفت و تشکل آب بر آن در این منطقه تشکیل شد.

 باوقار اضافه کرد:همچنین با توجه به میزان صرفه جویی آب سعی شده به کسانی هم که برداشت غیرمجاز داشتند،برای آبیاری نخیلات، تا میزانی، حق آبه در اختیارشان قرار گیرد.

ارسلان باوقار مدیر امور آب حاجی آباد در پایان هزینه تهیه لوله را 111 میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: 16 کیلومتر لولهگذاری باید انجام شود که حدود 7 کیلومتر آن به اتمام رسیده و در این پروژه از لولههای 700 فولادی با غلاف بتنی استفاده شده است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها