درگفت وگو با صبح ساحل تشریح شد؛

مطالبات فعالان اقتصادی هرمزگان از رییس جمهور آینده



صبح ساحل، سیاسی _ در آستانه یازدهمین دوره ریاست جمهوری کاندیداهای این دوره برنامه های خود را ارایه می کنند و اقشار و گروه های مختلف نیزانتظاراتی از رییس جمهور ‌آینده خود دارندکه شاید در دوره گذشته چندان به آن توجه نشده است. آنچه در پی می آید نظرات وخواسته های فعالان بخش اقتصادی استان هرمزگان از رییس جمهور آینده است که درگفتگو با خبرنگار ما بیان داشته اند:

روابط حسنه بین المللی// رییس اتحادیه تولید کنندگان وصادرکنندگان آبزیان بندرعباس وعضو اتحادیه آبزیان اتاق ایران مهمترین خصوصیت رییس جمهوری که آینده بر صندلی ریاست جمهوری در پاستور تکیه خواهد زد را تحلیل گر بودن می داند ومی افزاید:رییس جمهور باید در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی بتواند نسبت به اوضاع مربوطه تحلیل داشته وبرآن مسلط باشد. مهرداد بازرگان ایجاد ثبات سیاسی واقتصادی کشور را در مراودات بین المللی مهمترین خواسته می داند و برتعامل و روابط حسنه خارجی تاکید دارد ومی گوید:سرو سامان دادن به اوضاع اقتصاد مملکت و ایجادروابط مناسب خارجی مهمهترین دغدغه بازرگانان است.

ثبات ارز// اما نایب رییس کمیسیون واردات اتاق ایران دغدغه غالب واردکنندگان را تثبیت نرخ ارز می داند وتصریح می کند: شناور بودن نرخ ارز، بازرگان را متضرر کرده و این نوسانات ارزی مشکلاتی را  از جمله عدم امنیت واردات مترتب کرده است. محمدرضا صفا با تاکید برمرتفع نمودن مشکل LC خواستار تسهیل سیستم بانک باتوجه به فشار تحریم های بانکی شد. وی یکسان سازی نرخ ارز را مهمترین موضوعی دانست که رییس جمهور می تواند با این اقدام تاثیری در اقتصاد داشته باشد. رفع تبعیض ها در صدور مجوزهای صادرات به خصوص دربخش وادرات مواد اولیه از مهمترین انتظارات این فعال بخش واردات هرمزگان است که از رییس جمهور آینده دارد. صفا بر برقراری ثبات اقتصادی تاکید کرد و در ادامه بار دیگر بررفع تبعیض بین عام وخاص و صدور محوز واردات تاکید کرد.

 منویات رهبری کلید ویژه حل بحران اقتصادی

 احیای نظام برنامه ریزی کشور

یکی دیگر از بازرگانان با اشاره به نکته ظریفی در فرمایشات مقام معظم رهبری می گوید: در سال 1392 که از سوی مقام ولایت سال حماسه سیاسی واقتصادی نامگذاری شده وکلید واژه حل تمامی مشکلات درهمین شاخه نهفته است.

حسن روحانی تازیانی ضمن دعوت از آحاد مردم به ویژه فعالین بخش اقتصادی استان درانتخابات و با تاکید برمشارکت حداکثری جهت لبیک به منویات مقام معظم رهبری اظهارداشت:از رییس جمهورمنتخب مردم انتظار احیاء نظام برنامه ریزی کشور را داریم وخواستاریم براساس آن برنامه های اقتصادی کوتاه مدت،میان مدت وبلندمدت را تدوین کندوباتکیه بر این نظام، سیاست های اقتصادی وچشم انداز آینده کشور را ترسیم نماید تابتواند قادر به تصمیم گیری باشد. رییس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بندرعباس با تاکیدبر اینکه رییس جمهور آینده باید بانگاه کارشناسی به مسایل  اقتصادی بپردازد و از دانش بخش خصوصی در حوزه تصمیم گیری مسایل اقتصادی استفاده کند گفت:رییس جمهور باید راه را برای فعالیت هرچه بهتر بخش خصوصی در حوزه اقتصاد بازنماید و در واقع اجازه ندهد این پتانسیل و ظرفیت به حاشیه برود.

جریان آزاد مبادلات اقتصادی

سیدعبدالرضا علوی یکی دیگر از فعالین اقتصادی هرمزگان هم از رییس جمهور آ‌ینده انتظار دارد: امر واردات وصادرات برای بازرگانان تسهیل شود تا جریان آزاد مبادلات اقتصادی،کشور رامنتفع کند. وی بر حذف رده بندی تخصیص ارز به کالاها تاکید کردو می گوید:عدم ثبات نرخ ارز انگیزه فعالین وتجار را گرفته وهیچ تاجری تمایل به کسب وکارندارد. در واقع بسیاری از فعالیت واردات دست کشیده  اند وتمایلی به فعالیت در این بخش ندارند و زمانی که توازن دوجانبه صادرات و واردات رعایت نشود اقتصاد کشور با مشکل مواجه می شود. بنابراین توجه رییس جمهور آینده به این مهم معطوف شود.

این فعال بخش واردات رفع مشکلات گمرکی، استاندارد،کشتیرانی را از خواسته های فعالین این حوزه دانست وتاکید کرد: رییس جمهور آینده باقراردادن نیروی ویژه برشرکت‌های بازرسی نظارت کند و از سویی شرکت‌هایی که توسط خود دولت معرفی شده اند ومورد تاییدشان بوده را حمایت کنند نه اینکه بر آنها فشار وارد تا مجوز بازرسی لغو شود.

تعهد به انضباط مالی

محمد آشینه عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق بندرعباس هم معتقد است:رییس جمهور باید با درک شرایط وموقعیت فعلی ایران از وضعیت اقتصادی وسیاسی دنیا تحلیل داشته و برآن مسلط باشد. وی می افزاید: رییس جمهور یاید باتوجه به موازین کلی نظام بتواند تصمیم صحیح درجهت تولید ثروت ملی اتخاذ نموده  و درجهت ارتقاء جایگاه و وجه بین المللی کشور اقدام کند.

آشینه بر روابط وتوسعه مراودات بین امللی رییس جمهور آینده تاکید دارد وتمامی مسایل سیاسی و اقتصادی دنیا وکشور را مرتبط به هم می داند ضمن اینکه می تواند با اصلاح مناسبات بین المللی از موازین اسلامی نظام هم خارج نشود. ثبات انضباط مالی وانضباط نگهداری،ثبات ارزش پول ملی ازدیگر خواسته های این فعال اقتصادی بود که از رییس جمهور آینده کشور مطالبه دارد.

آشینه معتقد است: دولت باید به انضباط مالی متعهد شود، اصول علمی اقتصاد را در مورد وضعیت مالی و پولی کشور بپذیرد یعنی اینکه نباید به قوانین براثر تفسیر خود عمل کند بلکه براساس استفاده ازنظریات دانشمندان و کارشناسان علم اقتصاد عمل نماید. به عبارتی رییس جمهور باید تعریف علم اقتصاد را براساس نظریات اهل فن بیان و اجرا کند نه براساس تحلیل اقتصادی خود بدون کار کارشناسی.

این فعال بخش اقتصادی درهرمزگان تصریح می کند:اقتصاد یک کشور جای انجام آزمون و خطا نیست و باید از همان ابتدا برنامه ریزی برای اقتصادکشور ترسیم شود.

وی معضل امروز اقتصاد را درحوزه پراکندگی قانون می داند ومی گوید:بخشنامه ها، آیین نامه های متناقص ومتضاد با اجرای شتابزده نه تنها باعث فرار سرمایه گذار داخلی شده اند بلکه رغبتی برای سرمایه گذاری خارج هم با وجود عدم ثبات اقتصاد و بازار نمی تواند باقی بماند. قوانین سخت مالیات، چگونگی صدور مجوزهای لازم برای فعالیت صنعتی، قوانین دست وپاگیر مانع از جذب سرمایه گذار می شود که رییس جمهور آینده باید به آن توجه داشته باشد.

رییس جمهور آینده با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته ماننده ترکیه ومالزی درجذب سرمایه گذاری تلاش کند.البته با حفظ اصول نظام جمهوری اسالمی در شرایطی که با بحران مواجه هستیم ضمن دفاع از حیثیت ملی می توانیم تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. توجه وی به تولید علم واتخاذ رویکرد تولید محور می تواند کشور را ازاین وضعیت نجات دهد.

6 خواسته اساسی از رییس جمهور فعلی و بعدی

دکتر عباس براهیمی پژوهشگر و استاد دانشگاه آزاد بندرعباس نیز در چند بندخواسته های بخش خصوصی و پیشنهاداتی  را ارایه داده است:

- به منظور رعایت مساوات وعدالت وبهره مندی از حقوق یکسان ملی وشهروندی و استفاده ی برابر از فرصت‌های سرمایه گذاری برای همه ایرانیان و رفع تبعیض بین مناطق و استان های کشور لازم است تعرفه وعوارض وحقوق گمرکی و بازرگانی برای تمام بنادر کشور یکسان باشد یک بام و دوهوا یعنی فرار بازرگانان وسرمایه گذاران یک منطقه و افول تجارت و مصادره ی مزیت اقتصادی یک استان به نفع استان دیگر که خود مغایر با روح قانون جمهوری اسلامی ایران است.

- صدور بخشنامه های سرمایه گذاری متفاوت و دستورالعمل های بازرگانی متغیر ونوسان پی درپی تعرفه های گمرکی در فصول مختلف سال به سردرگمی سرمایه گذاران،بازرگانان و اختلال در روند بازار می انجامد وبعضا منجر به فرصتی برای ویژه خواران درعرصه واردات وصادرات و لطمه به تولید ملی و اشتغال پایدار داخلی است پیشنهاد می شودحداقل طی یک برنامه 5 ساله تمام مقررات ومصوبات قانونی در رابطه با سرمایه گذاری وبازرگانی ثابت وبدون نوسان و تغییر باشد که هم با صاحبان صنایع، تجار وبازار تکلیف خودرا بدانندوهم ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد.

- بخش مردمی وخصوصی از ظرفیت و پتانسیل و تجربه ی کاری وسوابق انجام اجرای پروژه های عمرانی بالایی دراستان برخوردار است وتوانایی پاسخگویی به مطالبات دولت ونیازهای مردم را دارند ولی ورود بخش شبه دولتی و شرکت‌ها  و موسسات پیمانکاری وابسته به وازرتخانه های دولتی به پروژه های راهسازی، سدسازی،انبوه سازی وخدمات دریایی و بنادر عرصه را بر بخش خصوصی تنگ وسخت تر نموده است  و فضای کسب وکار انحصاری جای فضای آزاد و رقابتی راگرفته مضافا ورود رابطه ای وسفارشی شرکت های فرامنطقه ای به هرمزگان که عموما توان وتجربه آنهاکمتر از صنایع وشرکت‌های موجود در هرمزگان است درد دیگری است که داغ آن بر زخم بی مهری نسبت به بخش خصوصی در هرمزگان تشدید می نماید.

- سزاوار است دولت مصوب فرماید اولا درشرایط توان وتجربه برابر، پروژه های دریایی، عمرانی، خدماتی به شرکت های مستقر درهرمزگان اختصاص یابد. ثانیا دولت سازمان ها و ادارات را مکلف کند برای تقویت بخش خصوصی منطقه حداقل 85 درصد کار پروژه های عمرانی و راهسازی، شهرسازی، زیربنایی وخدماتی خود را درهرمزگان به بخش خصوصی ومردم واگذار کند.

- باتوجه به فشارهای تحریم وموانع صادرات و واردات، صاحبان صنعت، معدن وبازرگانان و کشاورزان دچار مشکل حاد، ادامه فعالیت و نقدینگی وبازپرداخت اقساط بانکی ومالیات و بیمه های سرسام آور خویش هستند.تخفیف یا بخشش کامل جرایم بیمه ومالیات ودیرکرد سود وام معوقه و اقساط دراز مدت وام دریافتی و متعاقبا پرداخت تسهیلات بانکی جدید راهی برای برون رفت ازتنگناهای تولید، اشتغال و امنیت پایدار سرمایه گذاری است.

-تسهیل وتسریع در پرداخت ارز مورد نیاز دولتی به واردکنندگان وصادرکنندگان کالاها وخدمات و بازرگانان محلی توسط بانک های مستقر در هرمزگان یک نیاز فوری و ضرورت حیاتی است که امید  است مورد توجه وعنایت ویژه دولت قرار گیرد.

روان سازی ترانزیت درگمرکات

کریم خمیسی عضو هیات نمایندگان اتاق بندرعباس اصلاح سیستم امور گمرکی، ایجاد اشتغال برای جوانان ازطریق فعال نمودن بخش خصوصی و اقتصادی و روان سازی ترانزیت، قانون ومقررات ها را جهت تسریع در حمل و نقل وترخیص کالا از انتظارات ومطالبات بخش فعالیت خود از رییس جمهور می داند ومی گوید: خواب کالا و اجناس درگمرکات چرخ تولید راکند کرده زیرا مواد اولیه مورد نیاز باید به موقع به دست تولیدکننده برسد.

خمیسی تاخیرات سیستم کاری،تسهیل در ترخیص کالا و پرهیز از توقف کالا درگمرکات را مطالبه این بخش عنوان کردوگفت: همه قوانین و بخشنامه هاباید درجهت روان سازی فعالیت ها انجام پذیرد تا بخش خصوصی متضرر نشود.

تدوین برنامه کلان اقتصادی کشور

ابراهیم پورحیدری، رییس انجمن ملی خرمای بندرعباس نیز تدوین برنامه کلان اقتصادی کشور در بخش صادرات و واردات، حمایت از تشکل های اقتصادی که بیش از 400 تشکل ملی فعالیت دارند وهمچنین ساماندهی مشکلات بخش کشاورزی‌را از مطابات کشاورزان عنوان می کندومی افزاید:بحران آب های زیرزمینی، حمایت از تبلیغات وبازاریابی محصولات کشاورزی در کشورهای هدف به خصوص در زمینه خرمای هرمزگان که از تنوع وکیفیت بالایی برخوردار است از جمله مسایلی است که ورود شخص رییس جمهور را دراین زمینه می طلبد.

تثبیت نرخ ارز، برنامه‌ریزی مدون برای کشاورزی مخصوصا بخش تولید،برداشت، کاشت محصولات کشاورزی زیرنظر کارشناسان جهانی راهگشای بخش کشاورزی می شود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها