معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم :

ژئوپارک قشم ، از اهمیت استراتژیک ویژه ای در مجامع ملی و بین المللی برخوردار است



صبح ساحل، اجتماعی _ ژئوپارک قشم به دلیل موقعیتش در محدوده تنگه هرمز از اهمیت استراتژیک ویژه ای در مجامع ملی و بین المللی برخوردار است . علاوه بر جنبه استراتژیک جزیره زیبای قشم ؛ویژگی های زیستی ، زمین شناسی ، میراث فرهنگی و تاریخی به اهمیت آن افزوده است . تنوع وگستردگی این ویژگی ها در این جزیره به صورتی است که تمام خصوصیات مربوط به مناطق مختلف حوزه خلیج فارس را می توان در جزیره قشم مشاهده کرد . بعنوان مثال تنوع زیستی و تنوع ساختاری سواحل که در جزیره قشم مشاهده می شود ، چکیده ای از کل سواحل جنوبی ایران است که بصورت یک جا در این جزیره وجود دارند . همین تنوع زیستی ، ویژگی های زمین شناسی ، میراث فرهنگی و تاریخی است که باعث شده برنامه ای برای حفاظت از این میراث معنوی و طبیعی گرانبها در این منطقه در نظر گرفته شود . پس از مطالعات فراوان بهترین گزینه در این راستا ، معرفی محدوده غرب جزیره بعنوان ژئوپارک بود . در سال 1385 با کوشش سازمان منطقه آزاد قشم و تلاش های مهندس بیژن دره شوری (مدیر وقت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ) ژئوپارک جزیره قشم بعنوان اولین ژئوپارک ایران و خاورمیانه به ثبت و عضویت شبکه ژئوپارک های  جهانی یونسکو درآمد .

از آن زمان تاکنون برنامه های زیادی در جهت حفظ این دستاورد و ارتقای تنها نماینده خاورمیانه در شبکه جهانی ژئوپارک ها  صورت گرفت و پیشرفت های زیادی در این زمینه حاصل شد . لازم به ذکر است که حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار سرلوحه برنامه های سازمان منطقه آزاد قشم است . فعالیت ها و پروژه های محیط زیستی که در این راستا صورت می گیرد در نوع خود جزئی از پروژه ها ی موفق در سطح جهانی است . به عنوان نمونه پروژه حفاظت از لاک پشت های عقابی در جزیره قشم و روستای شیب دراز و همچنین پروژه بازسازی ذخایر آبزیان در روستای سلخ که ارتقاء و توانمند سازی جوامع محلی را در راستای حفظ و احیای گونه های ویژه حیات وحش را به دنبال داشته است در زمره پروژه برتر محیط زیست جهانی قرار دارند . با توجه به اهمیت ژئوپارک جهانی جزیره قشم بعنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه ، سازمان منطقه آزاد قشم از دی ماه سال 1390 تلاش های گسترده و همه جانبه در جهت حفظ این دستاورد با ارزش را آغاز کرده است . در گام اول مرزهای ژئوپارک قشم توسعه یافت که این خود موفقیت بزرگ در ماندگاری ژئوپارک جهانی قشم به حساب می آید . جذب مشارکت و همراهی مردم شریف جزیره قشم به ویژه شورای اسلامی روستاها و دهیاری های روستایی دستاورد دیگری بود که در این راه حاصل شد . جزیره قشم از دیرباز یکی از مناطق گردشگرپذیر کشور بوده است و سالانه گردشگران زیادی از سراسر کشور به این جزیره سفر می کنند . توسعه زیرساخت های گردشگری و همچنین توسعه گردشگری محلی و روستایی یکی از اهداف ژئوپارک ها بوده است که خود توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع را به دنبال خواهد داشت . ماندگاری ژئوپارک در شبکه جهانی می تواند علاوه بر حفظ این آثار طبیعی و معنوی در رشد و شکوفایی مردمان ساکن در این محدوده بسیار موثر باشد . در همین راستا گام های بزرگی از سوی سازمان منطقه آزاد قشم برداشته شده است .

ثبت آثار طبیعی جزیره قشم در فهرست آثار طبیعی ملی از جمله این فعالیت ها جهت حفظ منابع طبیعی جزیره قشم و رشد اقتصادی جوامع پیرامون آن بوده است . در همایش اخیر شورای ثبت آثار ملی ، 9اثر طبیعی شامل گسترده ژئوپارک قشم ، تالاب پرندگان دوکوهک ، جزایر ناز ، ساحل تخم گذاری لاک پشت های عقابی در شیب دراز ، خلیج دلفین ها ، دره ستاره ها ، تنگه چاهکوه ، گنبد نمکی (که طولانی ترین غار نمکی در این قسمت قرار دارد ) و زیستگاه حشره خور کوتوله "بعنوان کوچکترین پستاندار دنیا"ٍُ به ثبت اثر طبیعی ملی رسید . تنوع آثار زمین شناسی ، طبیعی ، فرهنگی و معنوی در قشم بسیار زیاد است و علاوه بر گردشگری طبیعی ، مورد توجه پژوهشگران و محققین ملی و بین المللی بوده و همواره توسط آنها مورد بازدید قرار می گیرد . امروزه جوامع با تغییرات بی سابقه ای در اقلیم جهانی مواجه هستند . ژئوپارک ها سوابقی از تغییرات اقلیمی گذشته را ثبت و نگهداری می کنند ، به این ترتیب ، ما باید در بحث تغییرات اقلیمی با جوامع محلی و ذی نفعان پیشتاز باشیم .ما باید به عنوان مربیان تغییرات اقلیمی با بهترین روش عملی برای دستیابی به انرژی تجدیدپذیر و کاربرد بهترین معیارهای(( گردشگری سبز)) تلاش کنیم .

یک ژئوپارک باید یک قلمرو واقعی از دیدگاه ها و عقاید باشد و از طریق یک برنامه جامع راهبردی برای توسعه پایدار راهکاری را ارائه کند که مبتکرانه ، یکپارچه در راستای خواسته ها و مطالبات جامعه محلی  باشد . روش های متعدد ، تبادل اطلاعات ، دانش و نیز نیروی کارشناسی و ماهر برای تقویت ژئوپارک ها در سطوح مختلف فعالیت در شبکه ژئوپارک های جهانی ضروری است . تبادل دانش به ویژه در خصوص میراث محسوس و نامحسوس سبب ارتقا و نگهداری ارزش های بالای ژئوپارک ها می شود . شناخت تنوع زمین شناسی از طریق تبادل علم و دانش ، عاملی برای توسعه پایدار ژئوپارک ها می باشد .

همکاری صمیمی و نزدیک بین مردم جزیره قشم ، دانشمندان ، صنعت گردشگری و سازمان منطقه آزاد قشم جهت محافظت میراث زمین شناختی ، آموزش ، مدیریت و گردشگری در ژئوپارک ها ضروری است . این کار به طور واقعی به توسعه پایدار ژئوپارک ها و جوامع محلی ما منجر خواهد شد . ژئوپارک ها روش "رو به بالا" را قویا می پرورانند که در آن جوامع محلی ، به ویژه جوامع بومی ، به طور کامل در طرح ها و پروژه های ژئوپارک مشارکت دارند ، حس مالکیت برژئوپارک شان را تقویت می کنند و قادر هستند به طور کامل در توسعه آن مشارکت کنند . با در نظر گرفتن موقعیت جزیره قشم و قرار گرفتن ژئوپارک قشم در خلیج فارس ، حفظ و ماندگاری آن در شبکه جهانی ژئوپارک دستاورد بسیار ارزشمندی در جهت پاس داشت نام خلیج فارس در سطح جهانی بوده و اهمیت کمک به ماندگاری آن را دوچندان می کند .

ژئوپارک جهانی قشم در محدوده منطقه آزاد قشم قرار داشته و نسبت به بقیه اعضاء شبکه جهانی ژئوپارک ها از مزایای بیشتری جهت سهولت بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی برخوردار است . قوانین حاکم برمنطقه آزاد قشم ، ورود گردشگران داخلی و خارجی را به قشم آسان نموده است که این موضوع می تواند بازدیدهای گردشگران خارجی را افزایش دهد و باعث رشد و توسعه اقتصادی جوامع محلی و شناخت بهتر جزیره قشم و نام خلیج فارس در دنیا خواهد شد .  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها