نماینده مردم هرمزگان:

نابسامانی فاضلاب بندرعباس پس از 18سال همچنان پابرجاست



نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از گذشت 18سال از بهره برداری فاضلاب شهر بندرعباس این مشکل و نابسامانی آن هنوز پابرجا است، گفت: هر چند که استاندار هرمزگان هموراه پپگیری‌هایی در این خصوص انجام داده‌اند، تاحصول نتیجه این مشکل هنوز پابرجا است.
به گزارش صبح ساحل، منصور آرامی در دیدار با مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: باید در تصمیم گیری خود چه کلان و چه منطقه‌ای  مسئله محیط زیست در ارجعیت باشد، نه در قاعده.
وی بر استفاده از پژوهش‌های زیست بومی و بدست آوردن راهکارهای علمی برای حل معضلات محیط زیست استان تاکید کرد و افزود: برابربا قانون همه ما در مقابل محیط زیست خود مسئولیم، آیندگان نیز برای حفاظت هرچه بهتر در این امرالهی مورد تاکید قرار گرفته‌اند.
آرامی اضافه کرد: هرمزگان علی الخصوص بندرعباس دیگر یک شهر سنتی نیست و از لحاظ جمعیتی روبه روشد بوده، به موازات آن امکانات رفاهی و اقتصادی نیز رو به رشد بوده است. طرح های توسعه ای در استان ما با سرعت فزاینده ای روبه رشد است و قطعا هر جا توسعه ای صورت گیرد ناملایمات زیست محیطی در آن بوجود می آید.
آرامی با بیان اینکه توسعه باید به آسایش زیستی مردم و محیط زیست آسیب نرساند، اظهار کرد: این اکوسیستم پیچیده که پروردگار آفریده است به هم متصل بوده، حذف و آسیب دیدن آن معیوب شدن کل سیستم و چرخه حیات را به همراه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته رشد توسعه همواره به موازات رشد محیط زیست همراه بوده است که خود باعث بالندگی هر دومقوله است.
آرامی در پایان از مسئولین محیط زیست خواست کلیه چالش های محیط زیست استان را برای مطرح نمودن در فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی، دولت و... بصورت جامع ارسال کنند.

کمبود نیرو چالش جدی محیط زیست هرمزگان

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود: استان هرمزگان دارای دواکوسیستم ارزشمند خشکی و دریایی است که این خود باعث  داشتن مزیت های فراوانی نسبت به سایراستان شده است.

حبیب مسیحی تازیانی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹ منطقه حفاظت شده و دو منطقه بصورت مشترک (پارک ملی نایبند و منطقه حفاظت شده هرمد مشترک فی مابین استان بوشهر و فارس) در استان هرمزگان وجود دارد که بخشی از این مناطق تالاب های بین المللی هستند.

وی با اشاره به اینکه در مناطق خود دارای ۹ پاسگاه فعال و غیرفعال محیط بانی و ۱۳ اداره محیط زیست درسطح  شهرستان های ان استان هم اکنون فعالیت می کنند، اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش زیست محیطی استان  کمبود نیروی انسانی است، محیط زیست استان هرمزگان دارای ۱۳۵نفر نیرو است که ۶۵ نفر آن‌ها در بخش یگان حفاظت محیط زیست استان هستند و بقیه از این تعداد نیروهای کارشناسی و خدماتی (قراردای) هستند.

مسیحی ادامه داد: وسعت مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست  در هرمزگان ۹۰۰ هزار هکتار است و با توجه به وضعیت کنونی برای حفاظت از این عرصه به ازای هر ۲۰ هزار هکتار یک نیروی حفاظتی داریم که شاهد هستید اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهار شهید محیط‌بان را تقدیم حفاظت و حراست از طبیعت بکر هرمزگان طی سال‌های اخیر کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بحث حفاظتی یکی از چالش های ما کمبود نیرو است، که این مهم نه تنها در بحث یگان حفاظت محیط زیست بلکه در  بخش های کارشناسی این اداره کل با کمبود نیروی متخصص روبرو هستیم، بیان کرد: با توجه به وسعت ساحلی استان هرمزگان یکی از وظایف ما پایش و رصد توسعه صنعتی استان است و با توجه به مطرح کردن روند توسعه دریا محور توسط دولت در این استان می بایست در بحث امکانات پایشی محیط زیست دریایی و نیروهای متخصص و کاربردی باتوجه به امکانات اندک و محدود فعلی این مهم را برطرف  کنیم.

وی در بخش دوم سخنان خود به تشریح بخش های مختلف چالش های زیست محیطی استان از جمله:

1- آلودگی نفتی که توسط قاچاق سوخت انجام می پذیرد که متاسفانه خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست دریایی به بار می آورد که باعث اربین رفتن موجودات، خشک شدن جنگل های حرا و...
2- چالش طرح های توسعه ای در استان هرمزگان که با توجه به برنامه های کلان در کشوراتفاق می افتد و محیط زیست را در جریان خود قرا رمی دهدو درواقع از اجرای تصمیماتی که قانونگذار برعهده محیط زیست نهاده است را نمی توانیم به خوبی رصد نماییم .
3- در خصوص مناطق آزاد و اجرای ماده 65 احکام دائمی ، مجوز دادن به برخی از طرح ها که باالزامات زیست محیطی مغایرت داشته ( طرح پرورش میگو ، تولید پودر ماهی در سوزا ) که متاسفانه پاسخگو مسائل مرتبط به آن طرح نمی باشند واین  محیط زیست است که همیشه  در مراجع قضایی  می با یست پاسخگو باشد. اگر مجوزی از سوی مناطق آزاد صادر می شود باید خود پاسخگوی آن باشند.  
4-در حوزه طبیعی قانون ماده 24 معادن ، استعلام از محیط زیست را حذف نموده است  که در قانون قبلی این چنین نبوده و محیط زیست تمامی مسائل را پیش بینی می نمود.
5-در بحث آب شیرکن ها (چه آب شیرکن های که برای استفاده در فلات مرکزی، صنایع، رودخانه ای و روستایی – کشاورزی  ) باید گفت: الزام نبوده است و شرکت آب منطقه ای و اداره آب فاضلاب بدون رعایت قاعده محیط زیست درحال انجام آن  می باشند . (به عنوان مثال:شیرکن های مورد استفاده در کشاورزی که باعث آلودگی خاک ، پایین آمدن سطح آب زیرزمینی)  ( از بین رفتن ذخایر دریایی وکاهش صنعت صید و صیادی )  
6-آلودگی صنایع: رصد وپایش کلیه صنایع و واحدهای خدماتی استان وظیفه ذاتی ما می باشد که می طلبد با امکانات وتجهیزات به روز تر و رفع کمبودنیروی انسانی به این مهم تا نتیجه مطلوب برسیم . دومین مقوله در این بحث اخذ 35 درصد عوارض آلایندگی به محیط زیست می باشد که خود حرکتی است برای  کمک به صنایع آلاینده برای کاهش آلایندگی و فراهم نمودن برخی از تجهیزات نوین وبروز پایش  می باشد. در بحث آلایندگی متاسفانه چندین سال است مردم شهرستان پارسیان عوارض و عواقب آلایندگی عسلویه را متحمل می شوند که می بایست باپیگیری مجددانه تر به این مهم رسیدگی شود.
7- در بحث موج شکن های قدیمی متاسفانه چون بدون مجوز در سال های خیلی دور احداث شده اند  امروز با برخی از مشکلات از جمله: رسوب گذاری و نبودن امکانات لازم و تجهیزات کافی و بروز روبرو می باشد که خود در برخی از موارد خساراتی را بوجود آورده است.

منتشر شده: 1
مریم پورقلی
۲۸ آبان ۱۳۹۹
ظاهرا پساب تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس که شهر رو به نابودی کشانده هیچ اهمیتی واسه مدیر کل محترم محیط زیست استان نداره و حتی جزو مشکلات هم مطرح نکردن.چه برسه به اینکه این مسیله رو بخوان بحران تلقی کنند!
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها