دیدار مهندس احمد خرم رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور از استان هرمزگان


نویسنده: مصطفی دولخانی

سازمان نظام مهندسی هرمزگان از بدو تاسیس نقشی بی بدیل در بهبود وارتقا کیفیت ساخت وساز استان همچنین تنسیق امور مهندسان ساختمان داشته است.

   
به گفته ی مهندس مهدی رضایی سردره رئیس سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان، حرفه مندان به مهندسی ساختمان در استان شامل رشته های عمران،معماری،نقشه برداری،شهرسازی،ترافیک،تاسیسات برق وتاسیسات مکانکی  اندکه در سه زمینه ی طراحی،نظارت واجرا مشغول به فعالیت هستند.سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان دارای مجمع عمومی،هیات مدیره،شورای انتظامی وبازرسان است ومحل استقرار دائم دفتر مرکزی آن هم که درشهربندرعباس است.
هیئت مدیره از میان کاندیداهای واجدشراط که ازمیان اعضای صاحب پروانه ی اشتغال به حرفه ی مهندسی تعیین شده اند،  انتخاب می شوند. اعضای هیئت مدیره نیز پس ازانتخاب شدن با انتخاباتی درون خود اعضای هیئت رئیسه ورئیس  سازمان نظام مهندسی را انتخاب می کنند. این انتخابات هرسه سال یک بار انجام می شود و هر سال هم برای انتخاب هیئت رئیسه انتخاباتی میان اعضای هیئت مدیره روی می دهد.مصوبات هیئت مدیره با اکثریت نصف به اضافه یک اعضای اصلی معتبر است.
احمد خرم رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور، سه شنبه  مورخ  هفتم دی ماه امسال به دعوت مهدی رضایی سردره رئیس سازمان نظام مهندسی استان  به هرمزگان آمده بود در این دیدار که جواهری دبیرشورای مرکزی نظام مهندسی کشور هم اورا همراهی می کرد دیداری هم با شهرداربندرعباس ،معاون عمرانی استانداری و مدیرکل راه وشهرسازی داشت. مهدی رضایی سردره اشاره کرد که در این دیدارها که با حضور خرم صورت گرفت تلاش شد که نقش نظام مهندسی استان هرمزگان در کلیه ی تصمیمات مرتبط با شرح وظایف آن مطابق قوانین کشور،همینطور مقررات ملی ساختمان دیده شود که ازاین حیث مهم بود.احمد خرم از آن دسته مدیرانیست که سابقه و قدمت حضورش درانواع مسئولیت ها پس از انقلاب به اندازه ی عمر حاکمیت جمهوری اسلامیست.از فعالیت درسپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفته تا انواع مسئولیت های اجرایی شامل معاونت استانداری وحتی استانداری چند استان.اما اوج مشهوریت او باز می گردد به قضایای احداث و بهره برداری از فرودگاه امام خمینی در زمان پوشیدن ردای وزارتش در دولت اصلاحات،ردایی که البته توسط مجلس هفتم از قامتش هم برداشته شد تا محمد رحمتی به عنوان جانشین بر کرسی وزارت راه وشهرسازی آن زمان بنشیند ،
 اما این فرودگاه که به باور بسیاری از کارشناسان از مهمترین پروژه های فرودگاهی تاریخ صنعت هوانوردی کشور محسوب می شود آنچنان که بسیاری از کارشناسان درآن مقطع زمانی آن را رقیبی برای فرودگاه دبی امارات متحده و یا آتاتورک ترکیه می دیدند، برای خرم بی حاشیه هم نبود چنانکه او بسیاراز مسائل وحواشی حول احداث این پروژه گفته. از مخالفت برخی نهادها تا کارشکنی های برخی افراد.خرم دیماه سال  گذشته از سوی رئیس جمهور به ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور منصوب شد. سازمانی که نقشی مهم وحیاتی در کیفیت واستحکام ساختمان به عنوان یکی ازمهمترین سرمایه های ملی برعهده دارد. سازمانی که به لحاظ سطح بالای اهمیت همیشه مورد توجه مردان سیاست کشور هم بوده است.
  
 دیدار خرم با پرسنل وبخش های مختلف سازمان استان
بخش دیگر سفر خرم دیدار با کارکنان وپرسنل سازمان نظام مهندسی استان بود.این سازمان دارای 110 نفر پرسنل می باشد که 83 نفر در مرکز و27 نفر هم در دفاتر نمایندگی استان درشهرستان ها در بخش های مختلف آن مشغول به کار می باشند.
دفتر مرکزی سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان که ساختمان اصلی آن در شهر بندرعباس انتهای بلوار دانشگاه قراردارد با زیر بنای5000 متر مربع دارای 7703 عضو می باشد که ازاین تعداد4620 عضو وابسته و فاقد پروانه ی اشتغال و تعداد3083 عضو دارای پروانه در سرتاسر استان مشغول فعالیت در بخش های مختلف بویژه ساختمان می باشند.همچنان که تعداد 2440 پروژه به زیربنای 1528837 متر مربع در ده ماهه ی امسال و 2079 پروژه با مجموع زیر بنای 1072992 متر مربع هم در سال گذشته را تحت پوشش خدمات مهندسی خود در سراسر استان قرار داده اند.این سازمان علاوه بر بندر عباس دارای هشت نمایندگی دیگر هم در شهرهای میناب،قشم ، بندرخمیر، حاجی آباد، بندرلنگه،بستک،رودان و پارسیان می باشد.سازمان نظام مهندسی استان هم مطابق قانون وظیفه تنسیق امور، همچنین ارتقا توان علمی ، صدور مجوز فعالیت البته با کمک اداره کل راه وشهرسازی و نظارت بر فعالیت آنها را برعهده دارد.حضور رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی که اختصارا همان رئیس نظام مهندسی کشور هم هست فرصتی بود تا ضمن آشنایی بیشتر با فعالیتعای بخش های مختلف نظام مهندسی استان به بیان شرح فعالیت این بخش ها پرداخته شد. دراین دیدار مفصل وچند ساعته از ساختمان شورای مرکزی استان که با خوش وبش  احمد خرم با کارکنان سازمان نظام مهندسی هم توام بود، اوبه اهمیت بالای ارتقای بیش از پیش کیفیت خدمت رسانی به اعضای حرفه مند به شغل مهندسی ساختمان دراستان  تاکید کرد.
همینطور بهبود عملکرد وبهره وری بیشتر سازمانی نیز از تاکیدات دیگر اوبود.مهدی رضایی رییس نظام مهندسی ساختمان استان در این بازدید به تشریح فعالیت هاو خدمات این سازمان پرداخت.
  
گفتگوی  رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوربا روزنامه ی صبح ساحل
پس از پایان این بخش از دیدار ها خرم به گفتگویی با روزنامه صبح ساحل پرداخت. اودرپاسخ به سوالی در مورد کمی تعرفه ی خدمات مهندسی گفت: این مشکل بزرگیست چراکه حق الزحمه ی مهندسان متناسب با رشد لجام گسیخته ی تورم ورشد هزینه های زندگی مهندسان نیست و این معضل نهایتا دامن گیر کیفیت ساخت وساز هاست. چراکه اگر نظارت برخلاف روش کنونی مقیم باشد که درآن صورت باید حق الزحمه ها بسیار بیشتر باشد،
 
  میتوان شاهد بهبود کیفیت ساخت وساز ها بود.
 خرم در ادامه افزود :در این زمینه قصور برعهده ی دولت و وزارت راه وشهرسازیست که متاسفانه نمی گذارد تعرفه ها متناسب با تورم افزایش یابد.چراکه تعرفه ها باید منطقی بوده تا زندگی یک مهندس را ادراه کند.احمد خرم گفت: نگاه دولتی به بخش خصوصی وعدم اعتماد به آن از سوی دولت مارا از فرایند توسعه دور می کند  اما متاسفانه این نگاه حاکم است.او به تلاش هایی که از سوی شورای نظام مهندسی کشور صورت می پذیرد اشاره کرد که در راستای اصلاح روندهای حاکم برتصمیمات دولتی نگر است مانند متناسب سازی تعرفه های خدمات مهندسی،  بازرسی های اتفاقی جهت جلوگیری از تخلفات و بازرسی های تخصصی تا به بهبود شرایط بیانجامد.
  
 دیدارمهندس خرم با اعضای هیئت مدیره ی نظام مهندسی ساختمان استان
به گفته ی مهندس مهدی رضایی رئیس سازمان نظام هندسی استان، با تشکیل جلسه ی فوق العاده ی هیئت مدیره ی نظام مهندسی ، این اعضا ضمن دیدار با خرم به بیان موضوعاتی پرداختند که این موضوعات در برگیرنده ی مسائل ومشکلات خاص استان ماست.به طور مثال به علت زیاد بودن تعداد مهندسان عمران استان وبه جهت تخصصی تر وکیفی تر شدن مبحث نظارت، همچنین  پوشش بیشتر اشتغال آنها، پیشنهاد اضافه شدن مهندسی تخریب هم در جریان روند ساخت وسازها داده شده.رضایی اضافه کرد: با این اتفاق موضوع تخریب ساختمان ها که معمولا همراه با مخاطرات زیادی بوده، به سطح بالاتری از ایمنی خواهد رسید چراکه قبل از صدور مجوز اشتغال هر مهندس در این بخش به آموزش آنان پرداخته خواهد شد وپس از طی این مراحل آموزشی، مهندس مربوطه مجوز اشتغال به این کار را خواهد داشت.
رضایی در پایان گفت : موضوع  زیرپوشش قرار گرفتن نظارت آن دسته از ساخت وسازهایی که نه در محدوده ی شهری قرار دارند ونه روستایی توسط سازمان نظام مهندسی استان هم از آن دسته مسائلی بود که خاص استان ماست چراکه هرمزگان به عنوان استان پایلوت کشوری دراین زمینه انتخاب شده والبته در استان ما هم دوشهرستان به عنوان پایلوت انتخاب شده اند که پس از آن در سراسر استان وبالطبع کشور این طرح اجرا خواهد شد ومطمئنا ضمن اشتغال زایی به آن دسته از مهندسانی که تازه وارد بازار کار شده اند خواهدشد، به سامان دهی بهتر این دست ساخت و سازها هم پرداخته می شود.
در پایان این جلسه ،خرم شامگاه همان روز بندرعباس را به مقصد تهران ترک کرد و این سفر پایان یافت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها