آیا تزریق واکسن کرونا برای کودکان خطرناک است؟


نویسنده: راضیه نیرومند

واکسن‌ها  با قرار دادن سیستم ایمنی بدن در مقابل یک آنتی‌ژن، از بیمارشدن بدن محافظت می‌کنند. با کشف واکسن کرونا این سوال به وجود آمده است که آیا واکسن کرونا برای کودکان حیاتی است یا ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، هنوز خطرات احتمالی ناشی از تزریق واکسن کرونا بر روی نوجوانان و کودکان در دنیا مشخص نشده و بی‌خطر بودن این واکسن‌ها به اثبات نرسیده است. در حال حاضر تحقیق برای تزریق واکسن کرونا به افراد زیر ۱۸ سال و کودکان در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه شروع شده اما هنوز نتایج این مطالعه به‌دست نیامده است. بنابراین این افراد در اولویت تزریق واکسن نخواهند بود. با تصمیم شرکت‌های سازنده واکسن کرونا برای ساخت واکسنی که بتواند به کودکان نیز تزریق شود، شرکت آسترازنکا در بریتانیا بررسی اثر واکسن خود را روی افراد شش تا هفده سال آغاز کرده و شرکت جانسون‌اندجانسون هم در حال برنامه‌ریزی برای انجام چنین مطالعاتی است. شرکت سازنده واکسن سینوفارم (چین) نیز از ارسال داده‌های اولیه‌ این شرکت به نهادهای نظارتی چین خبر داده که نشان می‌دهد استفاده از این واکسن برای کودکان سه ساله و بزرگتر بی‌خطر است. واکسن‌های موجود کرونا در حال حاضر برای افراد زیر ۱۸ سال، در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با تب یا بدون تب ممنوعیت مصرف وجود دارد. اگرچه اولین تزریق‌ها به بزرگسالان به دلیل درگیری بیشتر این افراد با ویروس کرونا اختصاص یافته اما برای پایان دادن به همه‌گیری کرونا به واکسیناسیون کودکان نیز نیاز است.
در حال حاضر استفاده از واکسن کرونای فایزر برای سنین شانزده سال به بالا و واکسن کرونای مدرنا برای افراد هجده سال به بالا مجاز اعلام شده است. پژوهشگران احتمال می‌دهند که خردسالان به دوزهای متفاوتی نسبت به نوجوانان و بزرگسالان نیاز داشته باشند. از همین رو شرکت‌های فایزر و مدرنا می‌خواهند با به دست آوردن دوز مناسب برای هر گروه سنی، واکسیناسیون نوزادان را نیز در شش ماهگی انجام دهند. کارشناسان می‌گویند که کودکان باید در اسرع وقت در کارآزمایی‌ها گنجانده شوند تا اعتماد عمومی به واکسن‌ها جلب شود. برای این‌که والدین از تزریق این واکسن به فرزندان خیال‌شان راحت باشد، باید مطالعاتی صورت پذیرد که نشان دهد واکسن کرونا در کودکان نیز بی خطر و موثر است و نباید از این مساله غافل بود. اگر واکسن کرونا به کودکان تزریق نشود، آن‌ها می‌توانند مانند مخزن عفونت باقی بمانند. این موضوع تلاش جمعی را در کاهش همه‌گیری این بیماری به طور قابل توجهی خنثی می‌کند.
 
منابع: تسنیم/ ایسنا/ خبرآنلاین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها