وقتی قطع برق زندگی را مختل می‌کند؛

تولید «رمزارز» به قیمت جان انسان‌ها



داستان قطع برق، در کشور ما داستان بی‌پایانی دارد که صدای همه را درآورده است. امسال بر خلاف سال‌های گذشته سروکله‌ی گرما زودتر از همیشه پیدا شد. هنوز به تابستان قدم نگذاشته‌ایم که گرما در هرمزگان رکورد زد. در حالی وارد سومین ماه از فصل بهار شده‌ایم که با افزایش دما شاهد قطع مکرر برق در کشور و استان هرمزگان هستیم. اگر تا چند سال قبل، علت اصلی بروز خاموشی‌های گسترده در ماه‌های گرم سال، عدم تعادل تولید و مصرف برق بود، اما حالا پدیده‌ی نوظهوری تحت عنوان استخراج «رمزارزها» موجب تشدید بحران کمبود برق و خاموشی‌های ناشی از آن شده است.

همه ساله با آغاز فصل گرما، دغدغه‌ی مسئولان برای جلوگیری از خاموشی‌ها، تامین برق است. کاهش شدید بارندگی در سال گذشته، سال آبیِ خشکی را به همراه داشته که موجب کاهش حدود ۴۰ درصدی ورودی آب به سدها شده و سدهای هرمزگان نیز متاثر از کمبود بارش‌ها به پایین‌ترین ذخیره‌ی خود رسیده است. این مساله هم تامین آب را با مشکل مواجه کرده و هم باعث شده تا در بخش تامین برق، نتوان از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور به صورت کامل بهره گرفت. به راستی علت این همه خاموشی‌ها چیست؟

 چهار متهم اصلی خاموشی‌ها

بررسی خبرها نشان می‌دهد پدیده‌ی استخراج «رمزارزها» از اواخر سال گذشته، بازار سودآوری را به ارمغان آورده که بار اضافی به شبکه برق کشور تحمیل کرده است. «محمدحسن متولی‌زاده» مدیرعامل توانیر در خصوص علت قطع برق می‌گوید: «خشکسالی در پی کاهش شدید بارندگی و غیرممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق‌آبی، افزایش چشمگیر دما و مصرف برق، بهره‌برداری زودهنگام از چاه‌های کشاورزی و از همه‌ مهم‌تر پدیده‌ی جدیدی به نام «رمزارزها»، ۴ علت اصلی افزایش شدید مصرف برق و به‌هم خوردن تعادل تولید و مصرف محسوب می‌شوند.»
به راستی مگر نخستین بار است که با کاهش بارندگی مواجه می‌شویم؟ سال‌هاست که درباره‌ی خشکسالی و کاهش میزان شدید بارندگی هشدار داده می‌شود.  این توجیهات نوعی بهانه‌تراشی و پاک کردن صورت مساله است. ریشه‌ی همه‌ی این مشکلات در عدم برنامه‌ریزی صحیح است.

 آتش زدن ۱۰ میلیون بشکه‌ی نفت با بیت کوین 

خبرها حاکی از این است که نزدیک به ۴.۵ درصد از کل استخراج «بیت کوین» دنیا در ایران انجام می‌شود. 
مطابق آمار ارائه شده، برق مورد استفاده‌ی استخراج‌کنندگان ارز مجازی در ایران، معادل ۴ درصد از کل صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۰ بوده که برابر با سوختن سالانه ۱۰ میلیون بشکه‌ی نفت است.
به گفته‌ی «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق، درحال حاضر بیش از دو هزار مگاوات برق در مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، در کشور مصرف می‌شود که این مصارف غیرقانونی به دلیل اتصالات نادرست و افزایش نقطه‌ای مصرف برق، باعث آسیب‌دیدگی و از بین رفتن تجهیزات شبکه شده که خاموشی‌هایی را به همراه دارد.

 جدول بی خاصیت خاموشی‌ها

برخی از مسئولان وزارت نیرو از کمبود ١٠‌هزار مگاوات برق در تابستان خبر می‌دهند حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا این کمبود برق ربطی به صادرات برق هم دارد یا خیر؟
خوب می دانیم که یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه‌ی صنعت برق، بی‌تردید تحریم‌هاست.
اما مدیریت نادرست در این بخش هم موضوعی تاثیرگذار است که نباید آن را فراموش کرد.
نکته‌ی جالب قصه‌ی خاموشی‌‌ این‌جاست که جدول خاموشی‌ها را منتشر می‌کنند اما دریغ از این‌که مطابق آن جدول عمل کنند!
نوشته‌اند ساعت ۱۵؛ اما ساعت ۱۳ برق قطع می‌شود. عجبا!!!
در این شرایط برنامه‌های مردم به هم می‌ریزد. اصلاً زندگی مردم به طور کامل مختل می‌شود. با خاموشی برق، آب قطع می‌شود و حتی اینترنت گوشی هم به فنا می‌رود.

 به نام مردم به کام آن‌ها!!

انتشار خبر تأسف‌بار شکست تیم ملی شطرنج ایران در مسابقات آسیایی، مختل شدن امتحانات مجازی دانش‌آموزان و دانش‌جویان، فاسد شدن و از بین رفتن واکسن کرونا، افزایش تصادفات جاده‌ای، گرفتار شدن صدها نفر در آسانسور، اختلال در تولید واحدهای صنعتی، آسيب رساندن نوسانات برق به هزاران یخچال و تلویزیون و ده‌ها هزار اتفاق بزرگ‌وکوچک دیگر، نتیجه‌ی عدم برنامه‌ریزی در تولید برق و قطع پی‌درپی آن در کشور است. 
از بین رفتن وسایل برقی مردم که با هزاران رنج و سختی آنها را تهیه کرده‌اند، جای خود دارد. آقایان می‌گویند خسارت آن را پرداخت می‌کنیم اما همه خوب می‌دانیم که فرایند خسارت گرفتن «عمر نوح می خواهد و صبر کهن...»
شنیده‌ می‌شود اماکنی که «رمزارز» تولید می‌کنند؛ هزینه‌ی برق مصرفی آنها یا رایگان است یا ارزان. 
صاحبان «رمزارزها› پول در می‌آورند و ما مردم عادی باید جور پولدارشدن آنها را بکشیم.
بی‌تردید مزرعه‌های بیت‌کوین‌ و تولید رمزارزها بلای جان این روزهای صنعت برق و به تبع آن زندگی مردم شده است. 

 خاموشی یک چراغ؛ کوچ یک انسان

اما وضعیت دردناک‌تر برای بیماران کرونایی، در حال رقم خوردن است. با ادامه‌ی روند خاموشی‌های پی‌درپی برق، نگرانی در مورد سرنوشت بیماران بستری شده در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است. بیماران با مشکلات تنفسی، باید همیشه به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز متصل‌ باشند که قطعی برق، باعث به خطر افتادن زندگی آن‌ها می‌شود. هرچند گفته می‌شود تمام بیمارستان‌ها به ژنراتور مجهزند، اما از برخی مراکزدرمانی خبر می‌رسد که ادامه‌ی خاموشی‌ها در آینده می‌تواند مشکلات زیادی برای این دسته از بیماران ایجاد کند. با توجه به این‌‌‌‌‌که بیماران کرونایی زیر دستگاه‌های ونتیلاتور هستند، در زمان قطعی برق امکان مرگ مغزی برای خیلی از این بیماران نیز وجود دارد.
اما مساله دیگر مربوط به بیماران بستری شده در خانه است که به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز وصل‌ هستند. اکنون آنها با شرایط نگران‌کننده‌ای روبه‌رو شده و به ‌گفته‌ی پزشکان، قطع برق دستگاه‌ها، می‌تواند به قیمت به خطر افتادن جان این بیماران تمام شود.
نفسی كه با اكسيژن به سختی بالا می‌آید،‌ هر لحظه ممكن است ديگر بالا نيايد. با خاموش شدن هر چراغ، چراغ زندگی يك انسان هم خاموش می‌شود. به راستی ارزش يك واحد «بیت کوین» با جان چند انسان برابر است؟!

 سرنوشت نامعلوم واکسن‌های کرونا

ماجرای خاموشی‌های مکرر برق، سرنوشت نامعلومی برای واکسن‌های کرونای نگهداری شده در مراکز سلامت رقم زده است. در صورت قطع‌ مداوم برق، احتمال سوختن محافظ‌  و یخچال‌ نگهداری واکسن نیز وجود دارد.
با توجه به این‌که در ماه‌های پیش‌رو، وضعیت قطع برق‌ و خاموشی‌ها ادامه خواهد داشت، باید وزارت بهداشت با همکاری دستگاه‌های متولی تولید برق، برنامه‌‌ای برای به خطر نیفتادن جان بیماران و سالم نگه‌داشتن واکسن‌های کرونا داشته باشد.

 ما را دریابید!!

به نظر می‌رسد نبود برخوردهای قاطع با  استخراج‌کنندگان رمزارزها کار را به آنجا رسانده که شاهد رشد قارچ‌گونه‌ی این دستگاه‌ها در سطح کشور و حتی در استان هرمزگان نیز هستیم. نبود نظارت‌ و کنترل کافی، مصرف برق در همه‌ی بخش‌ها ‌چنان دست افراد را باز گذاشته است که حالا علاوه بر این‌که شاهد کشف و شناسایی مزارع رمزارز در انبارها هستیم، تولید رمزارزها وارد منازل هم شده است.
متاسفانه استفاده‌ی برق یارانه‌ای برای استخراج رمزارز در کشور خشک ما در حال حاضر جز هدردادن منابع توجیهی ندارد.
رواج استخراج رمزارز به بهانه‌ی این‌که از بازار جهانی عقب نیفتیم و با آن تحریم‌ها را هم دور بزنیم، دلیل منطقی ندارد.
در این شرایط که نه زیرساخت مناسب برای استخراج رمزارز در کشور وجود دارد و نه شرایط آب‌وهوایی ایران به خصوص هرمزگان چنین اجازه‌ای را به ما می‌دهد، بهتر است که جلوی فعالیت هرگونه دستگاه استخراج‌کننده رمرزارز مجاز و غیرمجاز گرفته شود تا فشار به شبکه‌ی برق وارد نشود.
آقایان تصمیم‌گیر، لطفاً از تمام توان و قدرت خود استفاده کنید و جلوی استخراج ارز دیجیتال را بگیرید.
بدانید که این کشور به اندازه‌ی کافی با مشکلات ریز و درشت دست‌وپنجه نرم می‌کند، خواهشاً شما دیگر با خاموشی‌های مکرر مردم را خسته‌تر نکنید!!

منبع: روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها