ممنوعیت سفر اتباع سعودی به امارات، بحران میان دوکشور را شعله‌ور کرد



نشانه‌های اختلاف حاد و بحران شدید میان عربستان و امارات شروع به خودنمایی کرده است؛ اختلافاتی که از پرونده‌های متعددی از جمله نفت، یمن و همگرایی ریاض و دوحه نشات می‌گیرد.

  

به گزارش صبح ساحل، به نقل از میدل ایست نیوز: نشانه‌های اختلاف حاد و بحران شدید میان عربستان و امارات شروع به خودنمایی کرده است؛ اختلافاتی که از پرونده‌های متعددی از جمله نفت، یمن و همگرایی ریاض و دوحه نشات می‌گیرد.

از جمله تحولاتی که ناظران و تحلیلگران از آن به عنوان نمودی از اختلافات میان امارات و عربستان یاد می‌کنند، میزبانی شبکه العربیه عربستان از «خالد مشعل»، رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج از فلسطین بود، مشعل در گفت‌وگو با این شبکه سعودی به صراحت اعلام کرد که حماس گروهی برای مقاومت و آزادسازی و نه جنگ‌افروزی است.

وی در این گفت‌وگو عبارتی را گفت که شبکه العربیه آن را برجسته کرد؛ عبارتی که تریبون‌های وابسته به عربستان پیش از این حتی از تکرار آن ابا می‌کردند، عبارت خالد مشعل این بود: «ما از لحاظ فکری وابسته به گروه اخوان المسلمین بوده و هستیم.» برجسته‌سازی این عبارت و سخن گفتن درباره اخوان المسلمین در شبکه متعلق به عربستان به خودی خود، پیامی آشکار به ابوظبی به شمار می‌رود که حساسیت مفرطی نسبت به این گروه اسلام‌گرا دارد و این موضوع را به هیچ وجه کتمان هم نمی کند.

در همین رابطه، روزنامه فاینَنشال تایمز بریتانیا در تحلیلی نوشت: ابوظبی نسبت به روند شتاب‌ناک آشتی عربستان با قطر، پایان یافتن محاصره دوحه و ممنوعیت فعالیت‌های تجاری و سفر به قطر از نیمه سال 2017 میلادی احساس نگرانی می‌کند.

از سوی دیگر، «کارین یونگ»، از تحلیلگران پژوهشکده مطالعات خاورمیانه اظهار داشت: رقابت فزاینده میان کشورهای شورای همکاری با پاره‌ای ‌از مسائل سیاسی و اقنصادی در ارتباط است، پر واضح است که عربستان درخصوص تامین منافع خود در بازار نفت فشارهایی را برای تداوم تولید کنونی و افزایش تدریجی اعمال کرده اما امارات متحده عربی با درخواست برای افزایش تولید به دنبال اهداف سودجویانه خود در این بازار است.

در این میان، «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان پیش از این خواهان «اندکی عقب‌نشینی و عقلانیت» برای موفقیت سومین نشست کشورهای اوپک‌پلاس شده است؛ اظهارنظری که دربردارنده اشاره مستقیم وی به ابوظبی است که مانع از حصول توافق درباره سطح تولید نفت شد.

خبرگزاری بلومبرگ امریکا هم به نقل از منابع آگاه نوشت: دلیل اصلی شکست اعضای اوپک‌پلاس در دستیابی به توافق، موضع مخالف امارات با پیشنهاد عربستان و روسیه برای افزایش تدریجی تولید نفت بوده است.

تا پیش از این، امارات علنا اختلافات پنهان خود با عربستان را علنی نمی‌کرد و ترجیح می‌داد که این اختلافات را به دور از چشم رسانه‌ها حل و فصل کند اما اکنون این تقابل با متحد سنتی خود را علنی کرده است.

      

ممنوعیت سفر اتباع سعودی به امارات، بحران را شعله‌ور کرد

وزارت کشور عربستان روز شنبه گذشته از ممنوعیت سفر مستقیم و غیر مستقیم شهروندان سعودی به اتیوپی، امارات و ویتنام بدون اجازه قبلی از نهادهای مربوطه خبر داد و آن را با تداوم اپیدمی کرونا مرتبط دانست؛ موضوعی که صدای ابوظبی را درآورد.

مقامات سعودی همچنین از توقف پروازها از و به کشورهای ممنوع السفر و قرنطینه همه شهروندان و افرادی خبر داد که از این کشورها برمی‌گردند.

این تصمیمات ریاض در قرار دادن ابوظبی و دبی در جایگاه کشورهایی که از لحاظ بهداشتی رتبه نازلی دارند، امارات را عصبانی کرد و آن را توهین به خود دانست به طوری که «ضاحی خلفان»، از مسئولان امنیتی ابوظبی در توئیتی نوشت: «این توئیت من خطاب به سعودی‌ها نیست، توئیت من خطاب به مسئولان بهداشت امارات است.. آیا ما در بحث مقابله با اپیدمی در سطح کشورهایی چون افغانستان و بنگلادش هستیم؟؟

درخواست‌های سعودی‌ها برای تحریم تولیدات امارات

بحران میان عربستان و امارات وارد فاز مردمی نیز شده است، در همین ارتباط، فعالان اجتماعی و مجازی سعودی کارزاری برای تحریم کالاهای وارد شده از امارات شدند.

این کابران سعودی در توئیت‌هایی با مضمون «جبل علی، درخواست از مسئولان سعودی برای تحریم کالاهای وارداتی از امارات به دلیل کیفیت پایین، فاسد بودن و تقلبی بودن.» خواستار تحریم واردات از امارات شدند.

   

رسوبات اختلافات پیشین

در همین رابطه، منابع آگاه تصریح کردند: بحرانی که طی روزهای اخیر میان عربستان و امارات بروز کرده، پیش از آن با کشمکش‌های رسانه‌ای خاموش همراه بوده است.

پیش از این، بسیاری به این گزارش روزنامه العرب وابسته به امارات توجه چندانی نشان ندادند، گزارشی که العرب در آن، پروژه «نیوم» را «پروژه شهرهای هوشمند برای مردمی غیر هوشمند» عنوان کرده بود؛ گزارشی که تلاش مستقیم برای حمله به «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی به شمار می رود که مجری این پروژه است.

در همین ارتباط، منابع آگاه به القدس العربی گفتند: این روزنامه وابسته به امارات که در لندن چاپ می‌شود، اگر چراغ سبز ابوظبی و شخص «محمد بن زاید» را با خود نداشت، جرات آتش گشودن به عربستان و حمله به سران این کشور را نداشت.

ضاحی خلفان که معروف به اظهارنظرهای جنجالی برای سنجیدن مواضع طرف مقابل و بیان مواضع غیررسمی امارات است، در انتقادی غیر مستقیم به عربستان نوشت: «امروز زمان منافع مادی و نه برادری و دوستی است.»

این نخستین بار نیست که خلفان به عربستان توهین می‌کند، وی چند ماه پیش در توئیتی مستقیما به عربستان حمله کرده و نوشته بود: کسانی که در کنار عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن می‌جنگند، کسانی هستند که در کنار خیانت و نیرنگ به جنگ مشغول‌اند.

در این میان، ناظران معتقدند که همگرایی عربستان و قطر و آشتی دو کشور و پشت سر نهادن موارد اختلافی پیشین، تاثیر پررنگی بر سرپیچی و تمرد امارات در برابر عربستان داشته به طوری که ابوظبی تا به امروز برای به شکست کشاندن آشتی با قطر تلاش کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها