چرا تست آنتی بادی انجام می‌شود؟


نویسنده: راضیه نیرومند

 تست آنتی بادی، آزمایشی است که سطح آنتی بادی‌های نمونه خون را اندازه‌گیری می‌کند. آنتی بادیها پروتئینی هستند که بلافاصله پس از آلوده شدن یا واکسیناسیون توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شوند و از ما در برابر دوباره مبتلا شدن و یا مقابله علیه عفونت‌ها محافظت می کند.
میزانِ در امان ماندنِ هر فرد بستگی به میزان ترشح آنتی‌بادی در بدن دارد و در افراد مختلف متغیر است . ساخته شدن آنتی‌بادی در بدن ممکن است ۱ تا ۳ هفته طول بکشد؛ به همین دلیل نمی توان برای تشخیص عفونت فعلی با کروناویروس از آن استفاده کرد. در این مدت حتی اگر ویروس در بدن ما باشد، ممکن است جواب تست آنتی بادی منفی شود چون آنتی بادی‌های ضد کرونا هنوز در بدن ما ساخته نشده‌اند.
برای اینکه بفهمیم که آیا در این مدت به ویروس کرونا مبتلا شده‌ایم یا خیر می توان از روش تست مولکولی یا PCR برای تعیین حضور ویروس در بدن استفاده کرد. در این نمونه از تست از مجاری تنفسی، نمونه برداشته می شود زیرا ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است. این در حالی است که در نمونه ی دیگر تست آنتی بادی کرونا که به تست سرولوژی نیز معروف است، آنتی بادی‌های ضد کرونا در نمونه خون شما اندازه‌گیری می‌شوند. که این دو تست، از نظر کاربرد، هزینه و تفسیر نتایج کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند.  سطح آنتی‌بادی در خون، به پزشک کمک می‌کند که متوجه شود که آیا بیمار در معرض عوامل خارجی ویروسی قرار گرفته‌ یا خیر. اگر تست آنتی بادی شما مثبت شود نشان دهنده این است که قبلا به کرونا مبتلا شده اید و بیش از 3 هفته نیز از آن زمان می‌گذرد و در حال حاضر ایمن هستید.
اما حتی اگر چنین باشد ، تحقیقات در مورد اینکه آنتی بادیها چه مقدار نقش محافظت‌کننده دارند و  یا اینکه محافظت تا چه مدت ادامه دارد؛ کامل نیست. اگر تست آنتی‌بادی شما منفی باشد نشان دهنده‌ی غیرایمن بودن بدن شما در برابر ویروس است؛ که دو معنا دارد یا اینکه شما تا این لحظه به کرونا مبتلا نشده‌اید یا اینکه زمان زیادی از ابتلا سپری شده و سطح آنتی‌بادی خون شما کاهش یافته است. تعداد کمی از افراد نیز ممکن است به دلایل مختلف، نتوانند آنتی‌بادی کافی بر ضد کرونا تولید کنند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها