آیا دگزامتازون در بهبودی بیماران کرونا تاثیرگذار است؟


نویسنده: راضیه نیرومند

«دگزامتازون» در بیماری‌های مختلف به عنوان داروی ضدالتهاب و تعدیل کننده سیستم ایمنی استفاده میشود. براساس آخرین اطلاعات موجود در سازمان جهانی بهداشت، درمان بیماران بدحال کرونایی که نیاز به تهویه مکانیکی داشتند، با دگزامتازون موجب کاهش مرگ و میر به اندازه یک سوم شده است.
مرگ ومیر بیمارانی که به اکسیژن نیاز داشتند نیز به اندازه یک پنجم کاهش یافته است. بنابراین سازمان جهانی دوز 6 میلی گرمی این دارو را در موارد حاد کرونا به مدت ۷ تا ۱۰ روز و روزانه یک بار توصیه می کند. البته توجه داشته باشید که دگزامتازون تنها در موارد شدید توصیه میشود و افرادی که به نوع شدید کووید-19 مبتلا نیستند، نیازی به دریافت آن ندارند.  بنا به نظریه پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، دگزامتازون در مرحله التهابی در بیماران مبتلا به کرونا تأثیر شگرفی داشته و جان افراد بسیاری را نجات داده است.
این دارو باید زیر نظر پزشک تجویز شود و ممکن است خطرناک باشد. وقتی عفونت به ریه‌های بیمار می‌رسد و وضعیت او وخامت پیدا می‌کند، دگزامتازون نجات‌دهنده است. همچنین باید توجه داشت که تأثیر این دارو در دوره ویرال بیماری کرونا باعث تشدید تکثیر ویروس و مرگ بیمار می‌شود، نباید خودسرانه آن را استفاده کرد و تجویز و نظارت پزشک بسیار حائز اهمیت است. دگزامتازون در فاز التهابی عملکردی شگفت‌انگیز داشته، اما در فاز ویرال بیماری اثر چندانی نداشته است. بیماری کرونا دو مرحله دارد؛ ابتدا زمانی که ویروس در بدن در حال تکثیر شدن است و زمانی که ویروس بر بدن حاکم شده است. به مرحله اول ویرال و به مرحله دوم فاز التهابی گفته می‌شود.  باید توجه داشت در مرحله ویرال مصرف هیچ کورتنی توصیه نمی‌شود اما وقتی که ویروس در ریه نشست و ایجاد التهاب کرد، دگزامتازون می‌تواند بهصورت معجزه‌آسایی اثرگذار باشد.
خانم‌های باردار و شیرده مبتلا به کرونا بهتر است به جای دگزامتازون از پردنیزولون خوراکی 40 میلی گرمی یا هیدروکورتیزون تزریقی 80 میلی گرمی (دوبار در روز) استفاده کنند. عوارض شدیدی در اثر مصرف این دارو گزارش نشده است. افزایش موقت قندخون، ایجاد جوش و آکنه‌های پوستی می‌تواند از عوارض این دارو باشد.
منابع: riskeman.com/.iribnews.ir
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها