ورود با قاطعیت پلیس فتا بر علیه شایعه‌سازی در فضای مجازی

چو انداختن چرندیات



مدتی قبل بود که خبر بازداشت 18 نفر منتشرکننده شایعه تجاوز به یک خانم قشمی در رسانه‌های استان درج شد. این افراد  در فضای مجازی با بیان اینکه این خانم توسط چند تبعه خارجی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است باعث تشویش افکار عمومی شده بودند که با تلاش پلیس فتا ١4 نفر آن‌ها در شهرستان قشم و 4 نفر آنان خارج از استان و در شهرستان‌های جهرم، شیراز، گناوه و بوشهر شناسایی و تعدادی نیز دستگیر شدند. این قبیل افراد با اخبار دروغین باعث ترویج فضای ناامنی و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شوند.

خبرهای پوچ و بی‌اساس در شبکه‌های اجتماعی کم نیستند که افرادی باهدف جمع‌آوری دنبال کنندگان در صفحات مجازی خودشان و جلب‌توجه مخاطبین و یا با اهداف مغرضانه اقدام به نشر اخبار و آمارهای نادرست می‌کنند. هرروز و هرلحظه صدها و شاید هزاران خبر نادرست، ضدونقیض فراوانی به نقل از افراد مختلف روی شبکه‌ها آپلود و در برخی موارد مانند یک بمب در افکار عمومی منفجر می‌شود. گاهی بازنشر یک مطلب، یک قطعه تکه شده از یک فیلم یا سخنرانی، یا یک عکس به قیمت، متلاشی شدن آبروی افراد و حتی گاهی از هم پاشیدن یک یا چند خانواده و حتی جان یک یا چند نفر تمام می‌شود. فضای مجازی به دلیل وجود گروه‌ها و کانال‌های متفاوت و متنوع و هم‌چنین فراگیری آن در میان مردم به‌گونه‌ای که بسیاری از اخبار، ارتباطات خانوادگی و اجتماعی و حتی خریدها از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد جزئی تفکیک‌ناپذیر از زندگی همه ما شده است. متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم آموزش صحیح و آگاهی بخشی به خانواده‌ها به‌راحتی اطلاعات نشر و بازنشر می‌شود حاصل بازپخش و اشتراک‌گذاری بی‌حساب‌وکتاب برخی مطالب است که گاه با لمس کردن تنها یک یا چند کلید اتفاق می‌افتند بدون اینکه درستی یا نادرستی اخبار و اطلاعات ارسالی مدنظر قرار گیرد و تبعات انتشار این اخبار گاهی جبران‌ناپذیر بوده و زیان‌هایی را در بردارد...
  

دستبند قانون بر دستان شایع سازان

پلیس فتا با قاطعیت بیان داشته که با شایع سازان فضای مجازی به‌شدت برخورد می‌کند. چندی پیش سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور از «اجرای طرح عملیاتی پلیس فتا بر علیه شایعه‌سازی در فضای مجازی» در همه واحد‌های انتظامی پلیس فتا در سراسر کشور خبر داد. رئیس پلیس فتا استان هرمزگان نیز بابیان اینکه چنان چه کسانی باانگیزه‌های مختلف در فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار کذب و شایعه‌پراکنی در این خصوص بکنند تحت پیگرد قضایی قرار می گیرندافزود: اخیراً در فضای مجازی اخبار کذبی درزمینهٔ های مختلف انتشار داده‌شده که باعث تشویش و نگرانی اذهان عمومی شده است. سرگرد احسان بهمنی یکی از آسیب‌های فضای مجازی برای شهروندان شایعه‌پراکنی و انتشار اخبار کذب در این محیط دانست که منجر به تشویش اذهان عمومی و برهم زدن امنیت روانی جامعه می‌شود. وی با اشاره به اینکه بسیاری از اخبار و اطلاعاتی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد واقعیت ندارد، یادآور شد: مهم‌ترین منبع دریافت اخبار و اطلاعات صحیح و درست رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی است زیرا این رسانه‌ها با توجه به رسالت خود در اطلاع‌رسانی قطعاً دقیق‌ترین و درست‌ترین اخبار و اطلاعات را منتشر می‌کنند. سرگرد بهمنی به شهروندان توصیه کرد که اگر خبر یا مطلبی را در کانال‌ها و گروه‌های غیررسمی مشاهده کرده و در صورت جست‌وجو موفق به یافتن آن در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی نشدید، به دنبال کشف منبع آن خبر باشید و تا آن را از منبعی قابل‌اعتماد دریافت نکرده‌اید نسبت به انتشار آن اقدام نکرده و یا ذهن خود را با آن مطلب درگیر نکنید. وی تأکید کرد: هرگونه انتشار اکاذیب و شایعات در فضای سایبر جرم و پیگرد قانونی دارد و پلیس فتا با اجرای طرح عملیاتی برخورد علیه شایعه‌سازی در فضای مجازی «با عوامل تولید و یا منتشرکنندگان این‌گونه محتواها برابر قانون برخورد خواهد نمود». این مقام مسئول وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www. cyberpolice.ir را به‌عنوان مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری نام برد و اظهار داشت: سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ نیز برای رسیدگی هر چه سریع‌تر به موارد مجرمانه در اختیار عموم مردم است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها