مقامات گمرک شهید رجایی ترفند‌های قاچاق نفت را افشاگری کردند:

۵۰۶ تن نفت سفید در پوشش اسید چرب سویا



هفته گذشته نماینده یکی از شرکت‌های صادرکننده،جهت خروج کالای اظهارنامه‌های صادراتی با عنوان اسید چرب سویا از گمرک شهید رجایی به مقصد امارات اقدام کرد، اما کارشناسان امور بندری گمرک شهید رجایی پی به تخلف این شرکت بردند و دست وی را رو کردند. این شرکت متخلف در پوشش کالای اظهاری و اسناد (قبض باسکول‌ها) قصد خروج ۵۰۶ تن نفت سفید از کشور به‌صورت قاچاق و دور زدن قانون را داشت.
 

ماجرای کشف تخلفات سوختی

در مرحله اول کشفیات قاچاق این شرکت، متخلفان با نشان دادن ۱۰ برگ قبض باسکول مجعول با اظهار کالای اسید چرب اقدام به ادامه روند تشریفات گمرکی کردند که کارشناسان امور بندری پس از کنترل اسناد با سامانه باسکول، متوجه شدند اظهارات و اوزان درج‌شده در قبوض اعلامی با سامانه مغایر دارد. به همین علت تحقیقات خود را در این خصوص ادامه  دادند. پس از بازدید از محموله‌ها  متوجه این موضوع شدند که هیچگونه پلمپی بر خروجی ایزو تانک‌ها الصاق نشده است .متخلفان هنگام نمونه‌برداری از شیر خروجی پائین یک نایلکس حاوی ماده شیمیایی غیر از محتویات واقعی ایزو تانک جهت اغفال مأمورین نمونه‌بردار آزمایشگاه جاسازی کرده بودند. 
بازرسان از ماده شیمیایی اصلی به‌صورت مایع رقیق شفاف نمونه‌برداری که به تشخیص آزمایشگاه کالا مغایر با اسناد اظهار شده اعلام کردند. در این ارتباط دو محموله صادراتی یکی هیدروکربن سبک به وزن ۱۹۴ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم و دیگری گرانول های سفید رنگ به تعداد ۱۲۰۰ کیسه پلاستیکی که کود اوره با وزن ۶۰ هزار کیلوگرم به تشخیص آزمایشگاه کشف شد. این کشفیات طبق نظریه آزمایشگاه و باتوجه به وجود ارتکاب جعل اسناد و مغایرت نوع محموله با اظهار کالا به استناد تبصره ٣ ماده ۳ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بند د ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی مشمول قاچاق بوده که مراتب جهت اجرای روند قانونی به مراجع ذیصلاح اعلام شد.
ماجرای تخلف این شرکت به همین جا ختم نشد وکارکنان گمرک تحقیقات خود را در اظهارنامه‌های دیگر این شرکت آغاز کردند و در مجموع به کشف 506 تن مقدار کل قاچاق سوختی رسیدند. ناظر گمرکات هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی دیروز در گفتگو با خبرنگاران به کشف مهم محموله قاچاق سوخت در گمرک شهید رجایی اشاره کرد. حسین سعیدی گفت: پیرو کشفیات قبلی که چند روز قبل صورت گرفت، کنترل و نظارت دقیق کارکنان خدوم گمرکات استان هرمزگان منجر به کشف مهم یک محموله قاچاق سوختی شد.
  

تنگ کردن راه برای قاچاقچیان 

مهدی سعیدی معاون صادرات و ترانزیت گمرک شهید رجایی در این باره نیز در خصوص کشفیات متعدد که در یک هفته اخیر در جهت حمایت از صادر کنندگان واقعی انجام شده است، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم تا با توجه به کنترل هایی که درخصوص محموله های سوختی انجام می دهیم راه را برای سودجویان و سوداگران قاچاق تنگ کنیم، اما هر چه مقررات و قوانین سختگیرانه تر و پیچیده تر باشد، انگیزه برای قاچاق بیشتر خواهد شد، لذا برای جلوگیری از قاچاق باید شفافیت، تسریع و تسهیل مقررات سر لوحه کار قرار گرفته شود و به‌صورت کلی از قاچاق کالا جلوگیری شود.به گفته وی، مقررات صادرات اسید چرب سویا با تشریفات و مقررات صادرات مشتقات نفتی که مشمول مجوزهای خاص خود می باشد کاملا متفاوت است، به نحوی که هر شرکتی امکان اظهار و صادرات اینگونه محموله ها را ندارد، بنابراین سوء استفاده و مغایرت کشف شده و قصد متخلف از اظهار اسید چرب سویا این بود که در پوشش کالای اظهاری نوعی مشتقات نفتی به نام هیدروکربن سبک یا همان نفت سفید را به خارج از کشور ارسال کند که خوشبختانه توسط همکاران امور بندری گمرک شهید رجایی از خروج آن جلوگیری به عمل آمد.
  

جعل قبوض انبار باسکول

یاسر میری سرپرست امور بندری گمرک شهید رجایی نیز در خصوص کشف محموله ۵۰۶ هزار تنی نفت سفید گفت: پس از کشف محموله های قبلی که با جعل قبوض انبار باسکول، شرکت متخلف به دنبال خروج کالا از گمرک شهید رجایی بود، مابقی اظهارنامه های صادراتی نیز طی دستور معاونت صادرات و ترانزیت گمرک شهید رجایی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که با ارسال نمونه به آزمایشگاه متوجه شدیم کالا با کلیه اسناد اظهاری مغایرت دارد و کالای کشف شده هیدروکرین سبک یا همان نفت سفید است و این کشف بزرگترین مغایرت نفتی گمرک شهید رجایی تاکنون بوده است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها