مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي هرمزگان:

ظرفيت هاي اشتغال هرمزگان



 صبح ساحل ، اجتماعی - امروزه بر همگان آشكار است كه يكي از دغدغه هاي اصلي دولت مردان به ويژه دست اندركاران حوزه اقتصاد رفع نگراني هاي مردم و حاكمان در خصوص بيكاري جوانان اين مرز و بوم است.متاسفانه اغلب خانواده هاي ايراني به نوعي با معضل بيكاري به خصوص در قشر تحصيلكرده مواجه بوده و حداقل يكبار تنش هاي آن را لمس نموده اند . بعد از شروع كار دولت تدبير و اميد يكي از برنامه هاي  اساسي دولت سامان بخشي به اقتصاد بيمار و رنجور كشور و بهبود شاخص هاي اقتصادي نظير رشد مثبت و قابل قبول، كاهش تورم، تقويت ارزش پول ملي، افزايش صادرات غيرنفتي و.... مي باشد.بديهي است كه در بستر رشد مناسب اقتصادي ( حداقل 7درصد) كه از رهگذر سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي به دست مي آيد مي توان اميدوار بود كه اشتغال رونق گرفته و آمارهاي واقعي ايجاد مشاغل جديد خود را نمايان سازد. لذا بايد در پي آن بود كه همگان به تحقق اهداف دولت در اين زمينه اهتمام لازم را مصروف داشته و بر كليه كنشگران سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي است كه شرايط مناسب سرمايه گذاري براي تحقق اهداف اشتغال مولد و پايدار را ايجاد نمايند.  كارشناسان حوزه بازار كار بر اين باورند چنانچه به هر دليل نتوانيم جهش مناسبي را در حوزه اشتغال داشته باشيم در آينده اي نزديك  با بحران جدي در اين زمينه مواجه خواهيم شد و افزايش بيكاران به ويژه فارغ التحصيلان بيكار تهديدي قابل توجه به شمار خواهد آمد . به همين منظور هرمزگان به عنوان يكي از استـــانهاي برخوردار و داراي ظرفيتها و پتانسيلهاي بالقوه در حوزه هاي مختلف اقتصادي مي تواند دغدغه هاي اشتغال هرمزگانيها و گروهي از فارغ التحصيلان بيكار در كشور را مرتفع نمايد .اشاره اي كوتاه به ظرفيتهاي اشتغال هرمزگان و به فعليت رسانيدن اين پتانسيل ها توسط مديران دولتي، فعالان خصوصي و دلسوزان نظام در اين استان حاكي از جايگاه ممتاز استان در اشتغال كشور است.

1-    اولين و منحصر به فردترين ظرفيت اشتغال استان همانا درياي بيكران عمان و خليج فارس در هرمزگان است كه مي توان با شناخت دقيق ظرفيت ياد شده، بار عظيمي از بيكاران را بر شانه هاي مستحكم آن استوار نمود ( تقويت صنايع كشتي سازي و تعميرات شناورها و سازه هاي  دريايي ، صيد و صيادي و آبزي پروري ، صنايع شيلاتي، حمل و نقل بار و مسافر دريايي،  ورزشهاي دريايي ، تفريحات دريايي ، صنايع دستي دريايي از جمله پتانسيلهاي دريايي استان مي باشد.

2-   صنايع سنگيني نظير صنعت فولاد با توجه به  نزديكي به دريا ، پالايشگاه گاز و نفت ، صنعت توليد روي، آلومينيوم و ساير صنايع بزرگ از جمله پتانسيل هاي اشتغالزاي استان مي باشد كه البته در اين ميان بايد زنجيره توليد اين صنايع را تكميل نمود تا علاوه بر پايداري و درون زا بودن اين صنايع در بخش هاي مختلف بالا دستي و پايين دستي نيز اشتغالزايي خويش را در پي داشته باشد.

3-  استان هرمزگان به قطب حمل ونقل معروف است چرا كه هر چهار نوع مد حمل و نقل ( دريايي ، زميني ، هوايي ، ريلي ) را دارا مي باشد . لذا با گسترش هر كدام از اين حوزه ها و استفاده از تمامي ظرفيتها مي توان اشتغال مناسبي را در هر بخش ايجاد نمود .

4-  اثرات و تسلط استان بر تنگه استراتژيك هرمز كه روزانه صدها فروند كشتي از اين آبراه بين المللي عبور مي نمايند فرصتهاي بي نظيري را در اختيار بخش هاي خصوصي و دولتي مي گذارد تا با سوخت رساني و تامين ساير نيازهاي كشتي هاي عبوري و همچنين گسترش ، احداث ، ذخيره سازي و صادرات مجدد فراورده هاي نفتي ضمن ارز آوري، تعدادي از هموطنان در اين حوزه مشغول بكار شوند .

5-  تبديل بندرعبــاس به هاب هـوايي( Hub )  منطقه و با در نظر گرفتن امنيت بالاي كشورمان مي تواند فرصتهاي مغتنم را فراهم نمايد .

6-   استفاده از ظرفيت فعلي بنادر شهيد رجايي و شهيد باهنر و گسترش پتانسيل هاي اين دو بندر بزرگ تجاري كشور به طور مستقيم و غيرمستقيم در زمينه اشتغال استان نقش بسزايي را ايفاء خواهد نمود.

7-  با توجه به ساحلي بودن استان و دارا بودن 14 جزيره با قابليتهاي گردشگري و كاركردهاي متفاوت اقتصادي مي توان براي هر كدام از اين جزاير فعاليت ويژه اي را تعريف و در آن راستا اقداماتي را به انجام رسانيد .

8-  احداث نيروگاههاي توليد برق با استفاده از سرمايه هاي بخش خصوصي داخلي و خارجي و ضمن تامين برق مورد نياز نسبت به صادرات برق توليدي اقدام نمود .

9-     تقويت ، گسترش و استفاده از ظرفيتهاي بلا استفاده جزاير نفتي لاوان و گاز سرخون و قشم

10-     احداث ، تكميل صنايع تكميلي شيلاتي و صنايع تبديلي كشاورزي

11-     بازتعريف نقش و بازنويسي مجدد وظايف دو منطقه آزاد بزرگ و قديمي كشور ( كيش و قشم )

12-  استفاده از ظرفيتهاي گردشــگري استان به ويـــژه در حوزه جنگل هاي منحصر به فرد دريايي (حرا) و تفريحات دريايي (رستوران دريايي و تله كابين دريايي هرمز به بندرعباس، بازي ها و ورزشهاي دريايي، پاركهاي آبي، ويلاهاي ساحلي و ...)

13- به فعليت رسانيدن استعدادهاي بي نظير مزارع پرورش ميگو با استفاده از زمين هاي مناسب و فارغ التحصيلان بيكار اين حوزه ( در صورت عدم تكافوي اعتبارات دولتي براي آماده سازي زيرساختها مي توان از سرمايه ايرانيان مقيم كشورهاي حاشيه خليج فارس دراين زمينه بهره گرفت )

14-  تكميل زنجيره توليد خرما در استان و ساير محصولات كشاورزي مثلا نارنگي و ...

آنچه در بالا بدان اشاره شد گوشه اي از درياي بيكران فرصتها و ظرفيتهاي اقتصادي هرمزگان است كه متاسفانه بنا به دلايلي رها شده است. لذا بر مديران ارشد دولتي و دلسوزان كشور و هرمزگان است كه با شناخت دقيق اين پتانسيلها و كاربست ها معيارهاي علمي با توان خستگي ناپذير خويش كار و طرحي نو در اندازند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها