تورم جهانی همچنان خواهد تاخت یا کاهشی می‌شود؟

اروپایی‌ها درحال شکست دادن غول تورم


نویسنده: مریم دهقان

تورم در منطقه یورو برای اولین بار در 17 ماه گذشته کاهش یافته است. تورم در 14 کشور از 19 کشور منطقه یورو کاهشی بوده است و تنها در سه کشور تورمافزایش یافته است. بیشترین کاهش تورم مربوط هلند بود، به‌طوری‌که تورم از 16.8 درصد به 11.2 درصد کاهش یافت. فرانسه نیز با 7.1 درصد کمترین نرخ تورم  را به دست آورد و اما کشور لتونی با 21.7 درصد بالاترین نرخ تورم را در منطقه یورو تجربه کرده است.

 بر اساس داده‌های آژانس آمار اتحادیه اروپا، کاهش قیمت انرژی و خدمات باعث کاهش تورم در ماه به نوامبر شده است و تورم را به 10 درصد کاهش داده است. در ماه گذشته، تورم رکورد 10.6 درصدی را به ثبت رسانده بود. انتظار می‌رود رشد قیمت در اروپا از ماه‌های آینده شروع به کند شدن کند. بیشترینمیزان افت تورم منطقه یورو در ماه نوامبر مربوط به قیمت انرژی بوده است؛ به طوری‌که تورم انرژی از 41.5 درصد به 34.9 درصد کاهش یافته است. با این حال تورم مواد غذایی با رشدی اندک به 13.6 درصد رسیده است.

 

تورم اروپا صعودی است یا نزولی ؟

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا دیدگاه بلندمدتی از اقدامات بانک در آینده ندارد و نظر وی این است که نرخ‌های بهره باید به اندازه کافی بالا باشد تا با تورم مبارزه کند. وی انرژی و غذا را به‌عنوان بزرگترین عوامل افزایش تورم برجسته و اعتراف کرد که این امر بر افراد کم درآمد بیشتر از افراد پردرآمد تأثیر می‌گذارد. لاگارد اطمینان داد که تورم در بلندمدت به دلیل سیاست پولی بانک مرکزی اروپا کاهش خواهد یافت. اقتصاددانان بر این باورند که کاهش نرخ تورم منطقه یورو باعث می‌شود تا بانک مرکزی اروپا پس از دو مرحله افزایش متوالی 0.75 واحدی، نرخ‌ بهره را در 15 دسامبر، فقط 0.5 درصد افزایش دهند و این قضیه به بهبود شرایط اقتصادی اروپا و بازگشت هرچه سریعتر آن به روزهای قبل از همه‌گیری کرونا کمک خواهد کرد. اما با این وجود به نظر می‌رسد تورم اصلی در منطقه یورو همچنان بالا باقی می‌ماند و در طول سال آینده بیشتر از هدف میان‌مدت ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا خواهد بود؛ زیرا کسب‌وکارها، قیمت‌ها و دستمزدهای انرژی را افزایش می‌دهند. بانک مرکزی اروپا در سپتامبر تخمین زد که تورم کل سالانه برای سال 2022 به 8.1 درصد و در سال 2023 به 5.5 درصد خواهد رسید. انتظار می رود این ارقام در جلسه بعدی بانک مرکزی در ماه دسامبر مورد بازبینی قرار بگیرد.

 

کاهش تورم در اسپانیا

بر اساس داده‌های رسمی از موسسه ملی آمار، نرخ تورم سالانه مصرف کننده اسپانیا در این ماه به 6.8 درصد کاهش یافته است. این رقم در ماه اکتبر 7.3 درصد بوده است و دلیل این کاهش، افت قیمت سوخت بوده است. به صورت ماهانه در اسپانیا، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر 0.1 درصد کاهش یافته است.

 

 

    اروپایی‌ها درحال شکست دادن غول تورم

 

تورم مواد غذایی در انگلیس رکورد زد

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که تورم مواد غذایی در انگلیس در ماه نوامبر رکورد جدید ۱۲.۴ را به دست آورده و در آستانه کریسمس شرایط دشواری را برای شهروندان انگلیسی ایجاد کرده است. شاخص ماهانه انجمن خرده فروشان BRC و شرکت تحقیقات بازار NielsenIQ نشان دهنده افزایش هزینه‌های انرژی، هزینه‌های حمل و نقل و تورم مواد غذایی در این کشور است. اکنون تورم بریتانیا به رکورد 12.4 درصد در ماه نوامبر رسیده است. تورم در ماه اکتبر 11.6 درصد بوده است. درست است که نشانه‌هایی وجود دارد که فشار هزینه‌ها و افزایش قیمت‌ها را در سال 2023 کاهش می‌دهد؛ تورم در کریسمس امسال همچنان بالا است. زیرا خانواده‌ها هزینه‌های فصلی خود را برای تمرکز بر موارد ضروری کاهش می‌دهند.

 

دلایل افت تورم در اروپا

با توجه به بحران انرژی و همچنین افزایش هزینه مواد خوراکی در اروپا، پیش‌بینی می‌شد تا تورم ماه نوامبر چندان کاهش پیدا نکند اما گزارش اداره آمار اروپا مبنی بر کاهش هزینه‌های انرژی و همچنین برخی از خدمات در ماه اخیر سبب شد تا شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اخیر با افت 6/ 0 درصدی مواجه شود و تورم افت کند اما با این‌حال تورم هنوز دو رقمی باقی مانده است. عامل مهم در نوسانات شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه‌های اخیر چالش کمبود گاز اروپا در اثر جنگ با اوکراین و همچنین قطع صادرات گاز روسیه به مناطق اروپایی رقم زده است، زیرا با قطع و کمبود گاز در مناطق اروپایی، این انرژی به صورت سهمیه‌بندی و با افزایش هزینه در زمستان سال‌جاری روبه‌رو خواهد شد. اما این موضوع در پی سخنان مقامات اروپایی مبنی بر انباشت انرژی موردنیاز در زمستان جاری، شاهد افت قیمتی بود.

 

تورم جهانی فعلی همچنان خواهد تاخت یا کاهشی می شود؟

با وجود نشانه‌های امیدوارکننده از شروع کاهشی شدن نرخ تورم و افت قیمت قابل‌توجه در برخی بازارها، برخی صاحب‌نظران معتقدند تورم در ماه‌های آتی سطحی بالاتر از پیش‌بینی‌ها را به ثبت خواهد رساند. چراکه برخورد ملایم‌تر با سطح تورم تاثیری بر روند صعودی تورم نخواهد گذاشت. از سوی دیگر، خطر رکود یکی دیگر از نگرانی‌های مهمی است که موافقان کاهش سرعت سیاست‌های انقباضی مطرح می‌کنند.

از طرفی، یکی از نکات قابل‌توجه که بر اقتصادهای غربی تحمیل می‌شود و می‌تواند سطح تورم در این کشورها را با کاهش قابل‌توجهی مواجه کند، مساله قیمت انرژی و افزایش آن به دنبال جنگ اوکراین و تحریم روسیه است. از ابتدای سال جاری در جهان و با شروع درگیری در شرق اروپا، قیمت انرژی در بازارهای جهانی شاهد افزایشی قابل‌توجه بود. این افزایش قیمت تاثیر محسوسی بر نرخ تورم داشته است و در صورت پایان درگیری‌ها تاثیر کاهشی محسوسی در سطح قیمت‌ها رخ خواهد داد.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها