امارات آلودگی محصولات کشاورزی صادراتی ایران را تکذیب کرد



 مقامات ذیصلاح امارات برخی ادعاها مبنی بر واردات محصولات غذایی آلوده از ایران را رد کردند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه امروز (شنبه) به نقل از سازمان کشاورزی و ایمنی غذایی ابوظبی نوشت: اطلاعات منتشر شده درباره وجود مواد غذایی آلوده به سموم خطرناک وارد شده از ایران از اساس نادرست است.

این اداره از طریق حساب توئیتری خود در بیانیه‌ای افزود: سازمان کشاورزی و ایمنی مواد غذایی ابوظبی سلامت همه مواد غذایی و محصولات کشاورزی که در امارت ابوظبی معامله می‌شوند را تایید می‌کند و این موارد را با تمام استانداردهای لازم مطابقت می‌دهد و اجازه نمی‌دهد هیچ محصولی در بازارهای ابوظبی دست به دست شود مگر با مجوز بهداشتی.

پیشتر برخی در شبکه‌های اجتماعی ادعاهایی مبنی بر عرضه محصولات غذایی ایرانی در بازار امارات و آلوده بودن آن‌ها به سموم بسیار خطرناک را منتشر کرده بودند که این موضوع باعث شد تا سازمان کشاورزی و ایمنی مواد غذایی ابوظبی با صدور بیانیه‌ای این شایعات را تکذیب کند.

سازمان ایمنی مواد غذایی در پایتخت امارات در این بیانیه بر وجود تیم‌های بازرسی این سازمان که هر گونه اطلاعیه دریافتی از مصرف کننده را در یک دوره بی‌سابقه پیگیری می‌کنند تاکید کرد.

این سازمان خواستار ارتباط مستقیم با مرکز تماس دولت ابوظبی برای تحقیق موضوع و گمراه نشدن از طریق پخش هرگونه اطلاعات با منشا نامعلوم درباره سلامت مواد غذایی یا شایعات غذایی شد.

 

چرا محصولات کشاورزی ایران از امارات برگشت خورد؟

به نوشته تجارت نیوز، با وجود اینکه امارات متحده عربی شائبه آلوده بودن محصولات کشاورزی ایرانی را رد کرده اما بحث اینکه آیا تولیدات داخل در حوزه کشاورزی حاوی باقیمانده سموم بوده یا خیر بحث داغی را ایجاد کرده است.

در سال‌های اخیر بارها اخباری مبنی بر آلوده بود، محصولات کشاورزی به باقی‌مانده سموم شنیده می‌شود؛ اخباری که هر بار از سوی مقامات ایرانی تکذیب می‌شد. تا اینکه اخباری مبنی بر بازگشت محصولات ایرانی از کشورهای هدف منتشر شد. سال گذشته یک بار کیوی از هند برگشت خورد، سپس خبر بازگشت سیب‌زمینی از ازبکستان رسید و دست آخر در دی ماه خبر برگشت خورن فلفل دلمه از روسیه رسید.

در روزهای اخیر هم خبری مبنی بر آلوده بودن محصولات کشاورزی ایرانی در رسانه‌های امارات منتشر شد. اخباری که البته این بار به نقل از خبرگزاری‌های داخلی از سوی سازمان کشاورزی و ایمنی غذایی ابوظبی تکذیب شد.

 

طبق اظهارات مقامات وزارت جهادکشاورزی ایران نیز میانگین مصرف سم در ایران در هر هکتار ۴۰۰ گرم است. این رقم در جهان ۱.۷ کیلوگرم است، به عبارت دیگر مصرف سموم در محصولات کشاورزی ایران یک‌چهارم میانگین جهانی است.

اما چرا باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی ایران گزارش می‌شود؛ طبق اظهارات مقامات وزارت جهادکشاورزی هر کشوری دارای یک استاندارد بین المللی تحت عنوان MRL است، براساس کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات که ایران نیز عضو همین کنوانسیون است و براساس معاهدات بین المللی کشورها ملزم به رعایت باقی‌مانده سموم در بافت‌های گیاهی هستند.

در این بین وقتی مقررات و پروتکل‌های کشورهای هدف عوض می‌شود؛ موضوع باقیمانده سموم بیشتر گزارش می‌شود. به تعبیر دیگر این موضوع از نگاه مقامات دولتی ربطی به میزان مصرف بیش از استاندارد بین‌المللی ندارد. اما کماکان دو سوال مطرح است. چرا با تغییر پروتکل‌های کشورهای هدف روند مدیریت تولیدات تغییر نمی‌کند؟

اصلا چرا سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان غذا و دارو سازمان حفظ نباتات نسبت به وضع قوانین سخت‌گیرانه و همچنین کنترل باقیمانده سموم برای محصولاتی که ایرانیان مصرف می‌کنند؛ اقدام نمی‌کنند؟

این درحالی که طبق اطلاعات موجود، در محصولات گلخانه‌ای مانند خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی استفاده از سموم دفع آفات غلیظ و برداشت محصول با فاصله کوتاهی پس از سم پاشی است، که باعث می‌شود محصولات گلخانه‌ای اغلب دارای مقادیر بالایی از باقیمانده سموم و باقیمانده کودهای شیمیایی باشند و از آنجا که این محصولات اغلب به صورت خام و تازه مصرف می‌شوند، می‌توانند خطری جدی برای سلامت مصرف کنندگان داشته باشند.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها