نگاهی به خلیج تایمز

زلنسکی اوکراینی در عربستان سعودی برای نشست اتحادیه عرب



نویسنده: عدنان نگاری
 
این سفر از پیش اعلام نشده اولین سفر رئیس جمهور به خاورمیانه از زمان عملیات نظامی مسکو در فوریه 2022 است.
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که او روز جمعه در عربستان سعودی، میزبان نشست اتحادیه عرب با حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، متحد نزدیک روسیه، حاضر شد. سفر از پیش اعلام نشده که اولین سفر زلنسکی به خاورمیانه از زمان عملیات نظامی مسکو در فوریه 2022 است که به رهبر اوکراین این فرصت را می‌دهد تا با رهبران منطقه در این مورد گفت و گو کند. زلنسکی در توییتر خود نوشت: «به عربستان سعودی رسیدم. در نشست اتحادیه عرب صحبت خواهم کرد. او یک روز پس از اسد وارد شهر ساحلی جده در دریای سرخ شد که دولت آن پس از تعلیق اتحادیه عرب در سال 2011 به دلیل سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان طرفدار دموکراسی که منجر به جنگ داخلی شد، مجدداً در اتحادیه عرب پذیرفته شده است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که اسد در اوایل روز جمعه با قیس سعید رئیس جمهور تونس دیدار کرد و یک سری گفتگوهای دوجانبه را قبل از آغاز نشست رسمی در ساعت 2 بعد از ظهر (1100 به وقت گرینویچ) آغاز کرد. فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه پس از رسیدن به جده در اوایل این هفته گفت: «این نشست بسیار مهم است. خیابان‌های اصلی جده با پرچم‌های کشورهای عضو اتحادیه عرب از جمله سوریه پوشانده شده‌اند، زیرا روزنامه الریاض روز جمعه اعلام کرد که این «اجلاس سران همه اجلاس‌ها» خواهد بود. این نشست به دنبال یک گستره وسیع از دیپلماسی پرمخاطره است که به دلیل توافق غیرمنتظره و ایجاد روابط نزدیک پادشاهی سعودی با ایران به میانجیگری چین در ماه مارس اعلام شد. از آن زمان، عربستان سعودی روابط دوجانبه با سوریه را احیا کرده و تلاش برای صلح در یمن را افزایش داده است، جایی که رهبری یک ائتلاف نظامی علیه نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد. ریاض همچنین نقش اصلی را در تخلیه غیرنظامیان از سودان ایفا کرد که درگیری‌ها در ماه گذشته در سودان آغاز شد و در حال حاضر میزبان نمایندگان طرف های متخاصم سودان در تلاش برای برقراری آتش بس است.
 
رئیس اتحادیه عرب خواستار همکاری برای دفاع از منافع شد
  نگاهی به خلیج تایمز
 
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، گفت که کشورهای عربی در یک لحظه تاریخی و دشوار قرار دارند که باید ببینند آنها به منافع خود پایبند هستند و متعهد به هماهنگی با یکدیگر برای رویارویی با فشارهای دوقطبی هستند.
این سخنان وی در سی و دومین نشست عادی شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس سران بیان شد.
او گفت که جامعه بین‌المللی با زمان‌های فوق‌العاده خطرناکی مواجه است که رقابت بین قدرت‌های بزرگ به قیمت کشورهای کوچکتر تمام می‌شود. 
وی گفت که این امر مستلزم آن است که کشورهای عربی در دفاع از منافع خود ثابت قدم بمانند و برای رویارویی با آن با یکدیگر همکاری کنند. وی با بیان اینکه تحولات سودان بر بسیاری از درگیری ها در جهان عرب می افزاید، خاطرنشان کرد: این غیرنظامیان هستند که هزینه درگیری نظامی را می پردازند. وی گفت که زمان آن فرا رسیده است که این گونه رویارویی ها پایان یابد و طرف های سودانی متعهد به گفت و گو برای حفاظت از مردم و حفظ وحدت و نهادهای ملی سودان شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها