گفت‌وگو با غواص موفق هرمزگانی و رکورددار رشته‌ی غواصی آزاد در کشور؛

کمبود زیرساخت‌های مناسب برای ورزش‌های آبی در استان



وحید سهرابی پور غواص هرمزگانی موفق شد در رشته‌ی فری‌دایوینگ (غواصی آزاد)، رکورد رشته استاتیک (حبس نفس) به مدت 6 دقیقه و 55 ثانیه و  همچنین رکورد رشته داینامیک با فین‌های دوتایی به مسافت صد و 54 متر را کسب کند. وی همچنین مدرس و رئیس کمیته غواصی آزاد در استان هرمزگان است و تاکنون توانسته افتخارات بزرگی برای استان به ارمغان بیاورد. ادامه مصاحبه را از زبان سهرابی پور می‌خوانید: 

 

خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه سنی وارد این رشته‌ی ورزش شدید؟
  وحید سهرابی پور هستم حدود چهار سال است که در ورزش غواصی آزاد فعالیت می‌کنم، دوره‌های غواصی را در کنار مربی‌ عزیزم آقای جدیدی که خود رکوردار غواصی عمقی در کشور و مربی تیم ملی هستند، گذرانده‌ام و در این مدت توانستم رکورد حبس نفس به مدت 6 دقیقه و 55 ثانیه و رکورددار فین دوتایی به مسافت صد و 54 متر شوم.
درحال حاضر مدرس غواصی آزاد در استان هرمزگان هستم و در رشته های غواصی آزاد در بخش حبس نفس( استاتیک) و رشته های داینامیک با فین و رشته‌ی غواصی عمق در دریا فعالیت میکنم. خوشبختانه توانستم در مسابقات جهانی 2023 کویت که چند هفته پیش با شرکت 44 کشورو350 ورزشکار برگزار شد، شرکت کنم ودو رکورد ملی را ثبت کردم. 
 
 در استان هرمزگان دوره‌ها یا آموزشگاه‌های برای این ورزش وجود دارد و برای فعالیت در این رشته چه کمبود‌هایی هست؟
 از آنجایی که بنده مدرس رشته‌ی غواصی هستم، برگزاری دوره‌های غواصی آزاد در استان را شروع کرده‌ام، اما یکی از مهمترین مسائلی که ما در استان با آن رو به رو هستیم کمبود امکانات و زیرساخت‌ها مناسب برای ورزش‌های آبی است؛ نبود امکاناتی چون استخرمختص به این رشته و عدم تردد آسان و جابه‌جایی وسایل مورد نیاز برای ورود به دریا در این رشته‌ی ورزشی مهم  است و باید رفع شود. با توجه به اینکه بندرعباس شهری ساحلی است، وجود امکاناتی چون مارینا(محوطه‌ای بندری برای قایق‌های کوچک و تفریحی) و قایق تفریحی مناسب برای تردد  نه تنها برای ورزش‌های آبی بلکه در بحث گردشگری آن حائز اهمیت است. نبود اسکله شناور یکی دیگر از ضروریات این ورزش است که متاسفانه هیچ کدام از این موارد برای دسترسی آسانتر به دریا در بندرعباس وجود ندارد. از آنجایی که این ورزش نیازبه عمق 70_80 متری و بیشتر است نیاز است بیشتر تمرینات ورزشی خود را سمت جزایری لارک وهنگام که دارای عمق بیشتری است، انجام ‌دهیم و به همین دلیل به قایق‌های مخصوص برای تردد نیاز داریم. تمام قایق‌های موجود در بندرعباس برای صیادی مناسب هستند و هیچ قایق تفریحی وجود ندارد.
در بحث غواصی وغواص آزاد به دلیل افزایش قوای بدنی غواص باید دسترسی به استخر یا دریا داشته باشد و در کنار تمرینات آبی تمرینات هوازی و باشگاهی نیز داشته باشد به  این دلیل اختصاص مکانی مشخص برای این تمرینات این ورزش بسیار حائر اهمیت است.
 
 چه اهدافی برای آینده ورزشی تان دارید؟ برای دست یابی به این اهداف چه می کنید؟
برای آینده‌ی ورزشی این رشته برنامه‌هایی در استان هرمزگان در حال اجرا است و از انجایی که بنده به عنوان رئیس کمیته غواصی آزاد در هرمزگان از سوی رئیس هیات غواصی استان، انتخاب شدم یکی از هدف‌هایی که امسال داریم تشکیل یک تیم خوب و حرفه‌ای در بندرعباس برای مسابقات است. استان هرمزکان یکی از استان‌هایی است که غواصان بسیار خوبی دارد و نیازمند تشکیل یک تیم حرفه‌ای است که بتوانیم با آن به تیم ملی راه‌یابیم. 
برنامه ای که برای آینده‌ی شخصی خودم دارم هم این است که با تلاش بتوانم رکورد شخصی خود را در بخش حبس نفس و داینامیک با فین و  همچنبن در رشته‌ی عمق ارتقا دهم.
 
 
 
 مشوق شما در ورزش چه کسی بود ؟
مشوق من در این ورزش استادم بودند. فرصت دیدن و یادگرفتن از اقای جدیدی یکی از افتخارات من است، همجنین دوستانی که دراطرافم هستند.
 
 علاقه‌مندان به این رشته ورزشی چگونه می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند؟
غواصی در بخش آزاد با غواصی اسکوبا( غواصی با تجهیزات) متفاوت است. در غواصی اسکوبا غواص با استفاده از لباس مخصوص سیلندر اکسیژن و ...غواصی می‌کند اما غواصی ورزشی، غواصی با حبس نفس است. ورزشکاران با تکیه بر حبس نفس و بدون تجهیزات انجام می‌شود. برای ورزش فری‌دایوینگ یا غواصی آزاد فقط کافی است یک جفت فین(کفش مخصوص غواصی) و یک ماسک و اسنوکل غواصی داشته باشید تا بتوانیم از انجام دادن این ورزش لذت ببرید. لازمه‌ی شروع این ورزش این است که علاقه‌مندان آشنایی مقدماتی با شتا داشته باشند و بتوانند 10 تا 15 دقیقه روی سطح آب شناور باقی بماند. 
 افراد می‌توانند با ثبت نام در دوره‌های ورزشی به مدت 3 روز باغواصی آزاد آشنا می‌شوند و غواصی کنند چون دوره‌ها از آموزش‌های تئوری، استخری و دریایی تشکیل می‌شود . در بخش استخری افراد میتوانند با تکنیک‌های مخصوص استخر و در دریا و تکنیک‌های غواصی در دریا آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چگونه نفس خود را حبس و غواصی کنند.   
 
 
 اطلاع رسانی از چگونگی برگزاری دوره های آموزشی غواصی در استان؛
  برگزاری این دوره‌ها از طریق پیج خودم و رسانه‌هایی که در اختیار داریم اطلاع‌رسانی می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از این طریق در دوره‌ها شرکت می‌کنند. همچنین علاقه‌مندان با مراجعه به بازار بزرگ هرمزگان، طبقه‌ی R1 واحد 20  به صورت حضوری در جریان برگزاری این دوره‌ها مطلع شوند. لازم به ذکر است که در همین مکان نمایشگاه کوچکی از تجهیزات غواصی برگزار شده که علاقه‌مندان در صورت تمایل می‌توانند از آنجا بازدید کنند.
 
 کلام آخر؛
رسانه در بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی بیشتر مردم با این ورزش‌ها می‌توانند نقش به‌سزایی داشته باشند و اینکه مردم بدانند چه رشته ورزشی در استان هرمزگان وجود دارد. با آگاهی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌توان از قابلیت بندرعباس و دریا به درستی استفاده کرد تا علاقه مندان بتوانند از دنیای زیرآب هم لذت برند.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها