اولین واکنش قضایی به چالش جایگاه‌های سوخت در بندرعباس؛

معطلی بنزینی



صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت در بندرعباس دمار از روزگار مردم شهر درآورده است. بسیاری از مردم از ساعت 10 شب تا نیمه‌شب در صف پمپ‌بنزین منتظر می‌مانند. محدودیت برای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها و نداشتن کارت سوخت شخصی موجب تشدید شدن صف‌ها شده است. کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان معتقد هستند که بسیاری از افراد هنوز کارت سوخت شخصی نگرفته‌اند و علت صف‌های طولانی نیز همین امر است. پس از گذشت چهار ماه از سال و پررنگ‌تر شدن مشکل صف‌های طولانی جایگاه‌های عرضه سوخت، مسئولان استان ازجمله نماینده مردم هرمزگان و رئیس‌کل دادگستری هرمزگان ورود کردند. رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در واکنش به این موضوع گفت:«۵ دستور ویژه قضایی به‌منظور حل این مشکل صادرشده تا با استفاده از گروه‌های ویژه‌ای جهت نظارت، ضمن برطرف شدن صفوف انتظار و رفع گره ترافیکی، تردد خودروها، روان و عادی شود». از طرفی، نماینده مردم هرمزگان معتقد است که صف‌های طولانی سوخت در شان مردم هرمزگان نیست.
 
 
 
 ورود نماینده مجلس 
«احمد مرادی»، نماینده مردم هرمزگان در مجلس در مورد مشکلات توزیع سوخت در جایگاه‌ها اظهارنظر کرده و گفته است:« صف‌های طولانی سوخت در شان مردم هرمزگان نیست. صف‌های طولانی اجحاف بزرگی در حق مردم استان است». به گفته مرادی، درگذشته که۲۰میلیارد دلار قاچاق در کل کشور بود، 3میلیارد دلار آن جابه‌جایی کالا توسط مرزنشینان و 17 میلیارد دلار آن توسط افرادی انجام می‌شد که نه دیده می‌شوند، نه زندان می‌روند و نه تیر می‌خورند. بنابراین به مردم فشار می‌آید. این‌ها موضوعاتی است که در مجلس در حال رایزنی برای حل آن هستیم.
یکی از کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح ساحل گفت:« طبق بند ح از تبصره ١۴ قانون بودجه سال 1402 از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت تکلیف کرده است که تا پایان 6 ماه اول سال جاری، دولت موظف است بالغ‌بر 90 درصد سوخت‌های تحویلی از طریق کارت سوخت‌های شخصی انجام شود و تنها برای زمان‌های اضطراری {برای مثال آمبولانس‌ها و خودروهای دیگر} از کارت سوخت‌های جایگاه استفاده شود. به دلیل اینکه بسیاری از افراد هنوز کارت سوخت شخصی خود را نگرفته‌اند و مجبور به کارت سوخت جایگاه‌ها هستند و همین امر موجب صف‌های طولانی در جایگاه سوخت‌ها می‌شود».
 
اداره کل پست موظف است ظرف یک هفته، ۷۰۰۰ کارت سوخت معطل‌مانده را تحویل دهد
«مجتبی قهرمانی»، رئیس‌کل دادگستری هرمزگان نیز به این موضوع ورود کرد و طی روزهای گذشته به‌صورت سرزده از چند جایگاه عرضه سوخت در بندرعباس بازدید کرد. قهرمانی ضمن نظارت بر نحوه عرضه سوخت در این جایگاه، دستورات ویژه‌ای را به‌منظور تسریع در روند خدمت‌رسانی به مردم و جلوگیری از ازدحام و تشکیل صف‌های طولانی انتظار در این جایگاه‌ها صادر کرد.
 وی گفت: در پی انتشار اخبار و تصاویری در فضای مجازی مبنی بر وجود ترافیک شدید و ایجاد صف طولانی خودروها در جایگاه‌های عرضه سوخت بندرعباس و دیگر مناطق استان، پس از حضور میدانی در محل به‌سرعت ۵ دستور ویژه قضایی به‌منظور حل این مشکل صادر شده است تا با استفاده از تیم‌های ویژه‌ای جهت نظارت، ضمن برطرف شدن صفوف انتظار و رفع گره ترافیکی، تردد خودروها، روان و عادی شود. 
رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان هدف از صدور این دستورات قضایی را احقاق حقوق عامه و نظارت بر حسن اجرای قانون برشمرد و تصریح کرد: بر این اساس مقررشده است؛ معاون دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس و همه دادستان‌ها در شهرستان‌های مختلف، طرح ویژه‌ای را برای نظارت بر فعال بودن ۱۰۰ درصدی تمامی نازل‌های سوخت و حضور تمامی کارگران پمپ‌بنزین‌ها در محل کارشان طبق دستورالعمل و ضوابط قانونی اجرا کنند. قهرمانی اعلام کرد که با صدور دستور قضایی، اداره کل پست استان هرمزگان مکلف است ظرف یک هفته تمام ۷۰۰۰ کارت سوخت معطل‌مانده در این اداره را به مصرف‌کنندگان تحویل دهد. 
وی اضافه کرد: مدیر و بازرسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان هم مکلف هستند خارج از وقت اداری و به‌صورت فوق‌العاده با نظارت میدانی و حضور در جایگاه‌های مختلف، ضمن شناسایی جایگاه‌های مسئله‌دار، پرترافیک و پُرازدحام، هر شب لیست نازل‌های غیرفعال جایگاه‌ها و نازل‌های کم کارکرد را برای رئیس‌کل دادگستری و دادستان مرکز استان ارسال کنند تا پس از اتخاذ تصمیم فوری نسبت به تشکیل پرونده قضایی برای جایگاه‌های متخلف اقدام شود.
قهرمانی اضافه کرد: شرکت فرآورده‌های نفتی استان هرمزگان مکلف است به‌منظور صحت سنجی و ارزیابی و نظارت مضاعف جهت شفاف‌سازی در مصرف سوخت، نسبت به نصب میتر در پالایشگاه‌ها و فلومتر در جایگاه‌ها به‌سرعت اقدام و نتیجه را ظرف مهلت مقرر به دستگاه قضایی استان اعلام نماید. وی با اشاره به اینکه برای موفقیت در اجرای طرح مقابله با قاچاق سوخت از دو جهت به مشارکت مردمی نیازمندیم،گفت: اجرای موفق این طرح علاوه بر جلوگیری از تاراج اموال عمومی در جهت ایمنی جاده‌ها و جلوگیری از تردد خودروهای قاچاقچیان سوخت و تصادفات مرگبار در محورهای مواصلاتی استان نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود. رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در پایان با بیان اینکه اجرای طرح استفاده از کارت‌های سوخت شخصی منجر به‌صرفه جویی روزانه یک‌میلیون و سیصد هزار لیتر بنزین به ارزش بیش از ۶۲ میلیارد تومان شده است، تأکید کرد: علی‌رغم این موضوع اجرای این طرح به‌هیچ‌عنوان نباید موجب معطلی مردم و تشکیل صف‌های طولانی انتظار در جایگاه‌های سوخت شود.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها