در سه ماهه نخست سال جاری؛

بیش از 500 حیوان گزیدگی در بندرعباس ثبت شد/ هیچ موردی از بیماری هاری گزارش نشده است



مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت از واکسینه شدن ۵۳۵ مورد حیوان گزیدگی در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، «دکتر عاطفه حاجی زاده»، مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گفت: در سه ماهه نخست سال جاری ۵۳۵ مورد حیوان گزیدگی به مرکزبهداشت شهرستان بندرعباس مراجعه کرده‌اند که بیشترین مورد مربوط به حیوان گزیدگی توسط سگ بوده است.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه هیچ موردی از بیماری هاری در این شهرستان گزارش نشده است، بیان کرد: بیماری هاری یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده است که در صورت ابتلای فرد به این بیماری هیچ راه درمانی برای آن وجود ندارد و متاسفانه مرگ بیماران حتمی است.

حاجی زاده اضافه کرد: این بیماری توسط ویروس و با حمله به سیستم عصبی ایجاد می‌شود که ویروس در بزاق حیوانات به‌خصوص سگ‌ها و گربه‌ها وجود دارد و از طریق گاز گرفتن حیوان به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: در سه ماهه نخست سال جاری ۵۳۵ مورد حیوان گزیدگی به مرکز بهداشت شهرستان مراجعه و برای تمامی این افراد اقدامات پیشگیرانه اولیه شامل شستشوی زخم، واکسیناسیون و سرم ضد هاری و واکسیناسیون کزاز به‌صورت رایگان انجام شد.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت بندرعباس اضافه کرد: با توجه به این‌که بیشترین موارد گزش‌هایی که توسط سگ‌ها رخ داده است، توسط سگ‌های خانگی و صاحب‌دار انجام شده پس افزایش سطح آگاهی افراد درخصوص نحوه پیشگیری از گزش و همچنین قلاده‌گذاری و واکسیناسیون سگ‌ها مهم‌ترین اقدام برای کنترل حیوان گزیدگی در سطح شهرستان است.

وی در پایان گفت: با توجه به کشندگی بالای این بیماری و اهمیت درمان سریع و به‌موقع موارد حیوان گزیدگی ضروری است، افراد در صورت گزش توسط حیوانات ضمن شستشوی اولیه زخم در اسرع وقت به مرکز بهداشت مراجعه و خدمات درمانی لازم را دریافت کنند.

ثبت ۳۲۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در سال۱۴۰۱

همچنین «دکتر محمدرضا شیرزادی»، رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از ثبت ۳۲۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در سال گذشته در ایران خبر داد و گفته است که ۸۰ درصد موارد حیوان گزیدگی در سال گذشته مربوط به گزش سگ بوده است. این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان این که هاری، سالک، تب کریمه کنگو و تب مالت از جمله شایع‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و بومی کشور هستند، اعلام کرد: «سال گذشته 14 مورد مبتلا به هاری داشتیم؛ آمار ابتلا به تب مالت در سال گذشته 22 هزار نفر بود. 89 نفر مبتلا و 9 فوتی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور ثبت شد و 12 هزار مبتلا به سالک نیز داشته‌ایم».

گزش سگ علت عمده ابتلا به هاری

وی با اشاره به شایع‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در ایران افزود: یکی از بیماری‌های شایع بین انسان و حیوان هاری است که در وحوش و گوشت‌خواران اهلی و حتی در پستاندارانی مثل دام‌ها بروز می‌یابد و علت عمده انتقال آن، گزش انسان توسط سگ‌هاست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها